کد مطلب: ۴۷۸۴۵۸

دوگانه شاخص دولت - شاخص ملت ادامه دارد

پشت پرده حمایت از بورس / چه کسانی در بازار سهام بیشترین سود را بردند؟

پشت پرده حمایت از بورس / چه کسانی در بازار سهام بیشترین سود را بردند؟

در حالی که شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس طی یک ماه اخیر به ترتیب حدود ۷ و ۱۳ درصد افت کردند، قیمت سهام گروه فلزات حدود ۱۸ درصد رشد کرده است. علت این اتفاق از نگاه خیلی از کارشناسان می‌تواند حمایت‌های اخیر با هدف شاخص‌سازی بورس باشد و البته گرانی فلزات و دلار هم سهم کمی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چند وقت اخیر که روند شاخص کل بورس به شدت نزولی شده بود برخی از سهامداران با این ابهام مواجه بودند که چرا سبد سهامی آنها خیلی بیشتر از شاخص کل منفی بوده است.

از نگاه برخی از کارشناسان این اتفاق به دو گانه شاخص دولت - شاخص ملت در بورس ارتباط داشته که اخیرا در بورس ایران این پدیده رخ داده است. یعنی در دوره‌ای که سهامداران خرد قربانی دوره نزولی شاخص بورس هستند اما به واسطه حمایت‌ها برخی نمادهای شاخص‌‎ساز و بزرگ بورس به اندازه بقیه نمادها دچار ریزش نشده‌اند.

1 8

منبع جدول: دنیای اقتصاد

بررسی وضعیت شاخص کل که با احتساب ضریب اهمیت هر نمادی در بورس تعیین می‌شود و شاخص هم‌وزن که بدون احتساب ضریب اهمیت نمادها محاسبه می‌شود نشان می‌دهد در یک ماه اخیر هرچند شاخص هم‌وزن به عنوان شاخص کمی واقعی‌تر بورس بیش از 13 درصد افت کرده اما شاخص کل تنها هفت درصد اصلاح داشته است.

با این حال در همین دوره افت 13 و 7 درصد شاخص هم‌وزن و شاخص کل بورس، گروه فلزات اساسی رشد حدود 18 درصدی را ثبت کرده که شاید مهمتر از گرانی دلار و گرانی فلزات، حمایت‌های پی در پی بوده که در این اتفاق تاثیر گذاشته است.

آخرین اخبار درباره بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    علت اینکه تو سهام افت بیشتری از شاخص داشتیم اینه که شاخص مبنای غلطی هست برای تعیین رشد و یا نزول بازار.

  • ناشناس

    اگر دولت مردم را تشویق نمی‌کرد و مثل سال گذشته بورس مسیر خودش را در پیش گرفته بود،حالا این همه مشکل برای سرمایه گذار درست نشده بود.
    دخالت‌های بی مورد و بدون کارشناسی نتیجه اش همینه!
    واز همه مهمتر وعده های توخالی مثل یک درصد صندوق توسعه!!!!!
    دلتون خواست منتشر کنید و گرنه کار شما هم شده سلیقه ای!!!!

  • ناشناس

    دولت تبخیر امید پالایشی ها رو در حالی باز کرده که ببش از ۱۰ درصد تخفیفش همین الان پریده من ۲۰ میل پالایشی خریدم .
    اما یادتون باشه تا سهمی رو نفروختید ضرر نکردید پس‌اگر لازم‌باشه باید ماهها صبر کنید بورس در مجموع همیشه ددربلند مدت سود ده ترین سرپایه گذادی بوده

  • ناشناس

    سلام اقایونی که می‌گفتیم فلانه آهای بورس اینجوریه اون جوریه واسه همین می‌گفتیم مردم و بدبخت کردین خداوکیلی کل سرمایه زندگیم70تومن بود اونم گذاشتم بورس نصفش رفت باد فنا من موندم و کلی بدبختی

  • ناشناس

    امیدوارم این روند قرمزی و رونقی بازار با تلاش مسوولین محترم دولت مستمر باشه تا دولت و مردم به رشد شکوفایی اعلا برسن . ملت هم از بخشش و یاری به دولت برای قوی کردن اقتصاد پویای کشور نهایت حمایت رو خواهد کرد.

  • بلندنظر

    دیروز و امروز عده‌ای که پول نقد نداشتن بخشی از سهامشون رو برای خریدن عرضه اولیه وسپهر و پالایشی به فروش گذاشتن
    از فردا بازار به مدار صعودی برمیگرده

  • ناشناس

    اگر اراده ای باشه همه چیز درست میشه مهم اینه اون اراده نیست وتا سهام به زیر صفر نرسه حقوقی وارد عمل نمیشه اکثرسهمها بیش از50درصد اصلاح شدن اما حقوقی منتظر به قیمت سه سال پیش بخره اون هم با صدناز و منت

  • ناشناس

    هشدار سازمان بورس به موج دوم اصلاح اساسی کلیه نمادها برای روان شدن بازار جهت جهش تولید و رفاه هموطنان. مشارکت عزیزان سهامدار در این ریزش و سقوط برای صلاح در جهش تولید الزامی است.

  • ناشناس

    کسایی که خروج زدند بیشترین سود رو بردن

  • ناشناس

    اگر بایدن رای بیاره دلار پایین می اید وبورس سقوط میکنه واگر ترامپ رای بیاره دلار بالا میره ولی اقتصاد نابود وتعطیل میشه باز بورس سقوط میکنه اگر مکانیسم ماشه فعال بشه باز بازار سقوط میکنه اگر فعال نشه باز بازار سقوط میکنه همش بخاطر اینکه بازار بورس محکوم به سقوط در یک اقتصاد ورشکسته انتظار سود توهمی بیش نیست وسود های ایجاد شده سفته بازی بیش نیست تجارت نیوز لطفا مطلب رابذار