کد مطلب: ۷۴۰۷۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جنگ خوش‌ یمن؟/ پیامد جنگ اوکراین برای همسایگان روسیه چه بود؟

جنگ خوش‌ یمن؟/ پیامد جنگ اوکراین برای همسایگان روسیه چه بود؟

از زمان آغاز جنگ اوکراین، هزاران شهروند روسی به کشورهای همسایه روسیه مهاجرت کرده‌اند و باعث افزایش جریان‌های ارزی ورودی به این کشورها شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جنگ اوکراین و حمله ولادیمیر پوتین به خاک این کشور، بر خلاف اثرات فاجعه‌باری که برای هر دو این کشورها بر جای گذاشت، باعث مهاجرت روس‌ها شد و ارزهای جمهوری‌های شوروی سابق را در صدر رتبه‌بندی جهانی امسال قرار داد.

اقامت ده‌ها هزار شهروند روسی از ماه فوریه یعنی زمان شروع جنگ اوکراین، در گرجستان و ارمنستان و همچنین تاجیکستان در آسیای مرکزی باعث شد میلیاردها دلار پس‌انداز همراه این مردم به این کشورها بیاید. این مساله باعث شد واحد ارز کشورهای مذکور از بهترین عملکردها را در مقابل دلار آمریکا داشته باشد.

کشورهای کوچک راه‌های میانبر جذابی ایجاد می‌کنند زیرا برای سفر به این کشورها نیازی به ویزای مسافرتی نیست، زبان روسی به طور گسترده‌ای در آنجا رایج است و هیچ محدودیتی برای انتقال پس‌انداز به بانک‌های داخلی وجود ندارد.

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که این امر موجب شده است که درام ارمنستان در برابر دلار از ابتدای سال 22 درصد رشد کند، که بیشترین افزایش را در بین ارزهای سراسر جهان ثبت کرده است. لاری گرجستان و سامانی تاجیکستان به ترتیب بیش از 16 درصد و 10 درصد قدرتمندتر شده‌اند و افزایش‌های روبل روسیه را پشت سر گذاشتند. کنترل‌های سرمایه اضطراری، بستر را برای فروپاشی روبل ایجاد کردند و این واحد پولی دیگر آزادانه معامله نمی‌شود.

ناتالیا میلچاکوا از شرکت Freedom Holding می‌گوید: «این روس‌ها هستند که به دلیل مسائل ژئوپلیتیکی برای مدت طولانی به این کشورها نقل مکان می‌کنند و پول خود را در واحد با چنین ارزهایی نگه‌می‌دارند و نرخ ارز آنها را بالا می‌برند».

بر اساس گزارش بانک ملی گرجستان، جنگ اوکراین، افزایش پنج برابری حواله‌های ارسالی از روسیه به گرجستان را به همراه داشته که تاکنون در سال جاری معادل بیش از 60 درصد کل انتقالات و بیش از 1.75 میلیارد دلار است. نقل و انتقالات پولی به ارمنستان در ده ماه اول به 2.8 میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 2021 تقریباً چهار برابر شده است. بانک مرکزی ارمنستان گفت که این انتقالات پولی در ماه اکتبر به بالاترین سطح خود از

تغییرات ارزی ناشی از امواج پولی خروجی از روسیه در کشورهای همسایه کوچکتر بیشتر است. قزاقستان نیز که جمعیت 19 میلیونی آن تقریباً 6 برابر ارمنستان و گرجستان است، از روسیه جریان پولی دریافت کرده است اما تنگه قزاقستان در روزهای پایانی سال در برابر دلار ضرر بیش از 7 درصدی داشته است.

اثرات جنگ اوکراین بر رشد اقتصادی همسایگان روسیه

دستاوردهای اقتصادی در آغاز جنگ چندان مشخص نبود و انتظار می‌رفت که همسایگان روسیه که تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته به عنوان بزرگترین شریک تجاری آن متضرر شوند. اما در واقع، ورود سرمایه هنگفت باعث افزایش ذخایر ارزی آنها و بهبود تراز حساب جاری این کشورها شده است. اقتصاد ارمنستان در سه ماهه دوم و سوم سال 2022 رشد دو رقمی و اقتصاد گرجستان در سه ماه منتهی به سپتامبر تقریباً 10 درصد رشد داشت.

ناتالیا لاورووا از گروه مالی BCS با استناد به داده‌های تراز پرداخت گفت: انتقال پول به تاجیکستان در نیمه اول سال حداقل 50 درصد افزایش یافت. او گفت که این امر باعث می‌شود که اقتصاد این کشور محصور در خشکی در مقایسه با پیش‌بینی‌های قبلی 4 تا 5 درصدی، درسال جاری مسیر رشد 7 درصدی را پیش بگیرد.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد اقتصادی گرجستان را به 10 درصد افزایش داد و به «افزایش مهاجرت و جریان‌های مالی ناشی از جنگ» اشاره کرد. در همین حال، رسانه‌های محلی به نقل از مارتین گالستیان، یکی از دولتمردان ارمنستان گزارش دادند که بانک مرکزی ارمنستان پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی خود را از 4.9 درصد به 13 درصد افزایش داد که دلیل آن هجوم روس‌ها به این کشور بود.

لاوروا از BCS گفت: «افزایش شدید حواله‌ها قطعاً چنین رشد سریعی را توجیه می‌کنند». او گفت که در ارمنستان و گرجستان، نقل و انتقالات پولی منجر به افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان و ساخت و ساز مسکن شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرت ترین مطلبی بود که تا حالا خونده بودم . اکثر شهروند های روس ه ترکیه اومدن , ارمنستان اخه کشوره که بیاند؟؟؟؟

    • ناشناس

      واقعا که