کد مطلب: ۵۴۵۲۲۲

سالمندانی که پیامک دریافت نکردند چه کنند؟/ ماجرای واکسیناسیون کارکنان صدا و سیما

سالمندانی که پیامک دریافت نکردند چه کنند؟/ ماجرای واکسیناسیون کارکنان صدا و سیما

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: کسانی که ثبت‌نام کردند و به آنها پیامک نزدند، تا پایان این هفته صبر کنند که قطعا به آنها پیامک زده می‌شود زیرا واکسیناسیون بر اساس نوبت‌دهی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا رئیسی در نشست خبری ویدیو کنفرانسی خود به مناسبت روز ملی دخانیات، آمارهای مصرف و همچنین عوارض جبران‌ناپذیر استعمال سیگار و قلیان را تشریح کرد و گفت: چگونه ما در همه چیز تحریم هستیم، به جز تنباکو و سیگار و خیلی راحت می‌آیند و تولید می‌کنند و کسی هم با آنها کاری ندارد؟

وی افزود: طی چند سال اخیر مصرف قلیان در کشور ۴۰ درصد افزایش داشته است که هم سن مصرف را کاهش داده و هم در خانم‌ها میزان مصرف بالا رفته است.

وی افزود: جای تاسف دارد که بگویم علی‌رغم اینکه در سال ۱۳۹۶ از دیوان عدالت مصوبه داریم که بر اساس آن واردات تنباکوهای معطر و معسل ممنوع است، اما این رای هنوز روی زمین مانده و اجرا نشده است. بنابراین حتما باید در مقابل مافیای دخانیات ایستادگی کرد و این قانون بر زمین مانده را حتما باید اجرا کرد. به هر حال رای دیوان عدالت لازم‌الاجرا است که متاسفانه هنوز صنعت این کار را انجام نداده و بسیار از این موضوع گلایه‌مندیم.

رئیسی گفت: تا پایان سال ۱۳۹۹ در کشور سالی ۵۹ میلیارد نخ سیگار داریم تولید می‌کنیم. این‌ها باید مشتری داشته باشند و اکنون دنبال جذب مشتری کشور هستند. در کشور ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود. جالب است که تنها محصولی که در ایران تولید می‌شود، ارزان است و صف هم ندارد، سیگار است.

سود مافیای دخانیات از یک چالش مالیاتی

وی گفت: موضوع دیگری که وجود دارد، بحث مالیات بر دخانیات است که در دنیا تاثیر آن ثابت شده است. متاسفانه در بحث مالیات در کشور ما علی‌رغم اینکه اقدامات خوبی انجام شد که از مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنیم، اما هنوز آن چیزی نیست که مدنظر ما باشد. هدف ما این بود که مالیات را در جایی بگذارند که مصرف‌کننده دارد استفاده می‌کند. قیمت سیگار وینیستون درب کارخانه ۶۶۰ تومان است، قیمت روی جلد آن ۱۲ هزار تومان است. قیمت خرده‌فروشی آن ۱۸۰۰۰ هزار تومان است. حال مالیات را از درب کارخانه می‌گیرند که کمترین مالیات است. یا سیگار بهمن که قیمت درب کارخانه آن ۳۰۰ تومان، روی جلد ۴۵۰ و قیمت خرده‌فروشی آن ۵۵۰ است که از درب کارخانه مالیات می‌گیرند که خیلی پایین است. یا بسته‌های ۵۰ گرمی تنباکوهای قلیان درب کارخانه ۱۶۰ تومان، قیمت روی جلد ۹۰۰ تومان و خرده فروشی آن حدود ۱۸۰۰ تومان است که مالیات آن از قیمت درب کارخانه است و خیلی کم است.

رییسی ادامه داد: درآمد مالیاتی که اکنون وجود دارد، حدود شش هزار میلیارد تومان است. اگر مالیات درست می‌گرفتند این عدد به ۱۸ هزار میلیارد تومان می‌رسید. یعنی اکنون یک سوم مالیات اخذ می‌شود و باز هم مافیای دخانیات سود می‌برند. زیرا وقتی قیمت ارزان باشد، فروش بالاتر است و آنها سود خودشان را می‌برند.

بزرگنمایی قاچاق سیگار در کشور

وی درباره قاچاق دخانیات نیز گفت: در این مورد در کشور ما بزرگنمایی می‌شود و این کار با هدفی مشخص است که بتوانند در داخل تولید کنند. الان ۵۹ میلیارد نخ سیگار سالیانه تولید می‌شود و مصرف هم حدود ۴۰ میلیارد است، پس اضافه هم می‌آوریم. اگر هم دارند قاچاق می‌کنند خود شرکت‌ها هستند که می‌آورند و می‌فروشند.

واکسیناسیون سالمندان علیه کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به سوالی درباره افراد اولویت‌دار تزریق واکسنی که با وجود ثبت‌نام در سامانه، هنوز پیامک دریافت نکرده‌اند، گفت: قبلا اعلام کردیم که کسانی که با آنها تماس نگرفتند، بیایند و ثبت‌نام کنند، اما در حال حاضر این روش را در پیش گرفتیم که همه ثبت‌نام کنند و بعد ما بر اساس ثبت‌نام به آنها نوبت‌دهی می‌کنیم. خوشبختانه از دیروز روند خیلی خوب شده و بالای ۹۰ درصد رشد داشته است. افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، حتما منتظر باشند.

وی افزود: کسانی که ثبت‌نام کردند و به آنها پیامک نزدند، تا پایان این هفته صبر کنند که قطعا به آنها پیامک زده می‌شود. زیرا واکسیناسیون بر اساس نوبت‌دهی است و اگر چنانچه به آنها پیامکی زده نشد، به ویژه اگر بالای ۷۵ سال هستند، می‌توانند روز شنبه به یکی از مراکز تشریف ببرند و واکسن‌شان را دریافت کنند.

ماجرای واکسیناسیون کارکنان صدا و سیما

وی ادامه داد: در زمینه صدا و سیما، ما یک مصوبه در ستاد ملی مقابله با کرونا داریم مبنی بر اینکه دست‌اندرکاران انتخابات را واکسینه کنیم. این مصوبه ستاد ملی است. تعداد کارکنان صدا و سیما بسیار زیاد است، اما عده‌ای که واقعا درگیر انتخابات هستند، تعدادی هستند که بر اساس مصوبه ستاد ملی قرار شد دست‌اندرکاران انتخابات را بتوانند واکسینه کنند و آنها هم در این راستا واکسینه شده‌اند. اصلا سه هزار نفری که گفته می‌شود، واکسینه نشدند، بلکه در نوبت هستند و مطمئن باشید که به نوبت واکسیناسیون تمام خبرنگاران می‌رسند. این بحث ها به این دلیل است که اکنون واکسن کم است. همه افراد باید واکسینه شوند و حتما به مرحله ای می رسیم که همه واکسینه شوند و کشور ایمن شوند.

رئیسی درباره اینکه برخی مجریان برنامه‌های کودک و … واکسن تزریق کرده‌اند، گفت: صدا و سیما خودش هم یک مرکز بهداشت و درمان دارد که آنها لیست دادند و بر اساس آن اتفاق افتاد. گاهی هم می‌شود مانند برخی تخلفات در یک شهرداری‌ که لباس پاکبان می‌پوشد و واکسن تزریق می‌کند؛ که البته اگر چنین کاری انجام شده باشد، کار درستی نبوده است.

چگونگی محافظت از واکسن‌ها با وجود قطعی برق

رئیسی درباره چگونگی حفظ زنجیره سرد واکسن به دنبال قطع برق نیز گفت: ما اولین بار نیست که می‌خواهیم در کشور واکسن توزیع و تزریق کنیم. مراکز بهداشتی ما حتی در سطح روستاها برای نگهداری واکسن‌ها در یخچال و برای برق‌های اضطراری فکر شده است. حتی اگر در روستایی برق و ژنراتور نباشد از کلد باکس‌ها استفاده می‌شود که همیشه آماده است. در سطح مراکز شهرستان‌ها و استان‌ها سردخانه‌های نگهداری واکسن داریم. برای توزیع واکسن نیز انبارهای بزرگ و مجهز داریم که حتی اگر برق برود چندان مشکلی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در ۱۰ قطب کشور واکسن توزیع می‌شود و آنها به مراکز دیگر توزیع می‌کنند. در مراکز استان هم محل‌های نگهداری واکسن داریم و پس از توزیع به شهرستان‌ها این واکسن بر اساس نیاز مراکز به صورت روزانه یا دو روز یکبار ارسال می‌شود. به طور کلی پس از موضوع قطع برق، دستورالعمل جدیدی نوشته شد ولی در عین حال هر نوع قطعی برق می‌تواند برای ما ایجاد مشکل کند؛ زیرا فرض کنید اگر بیش از پنج ساعت برق برود ما دچار مشکل می‌شویم که البته تاکنون این اتفاق نیفتاده است. واکسن‌ها در یخچال نگهداری می‌شوند و حتی مهم است در کدام طبقه نگهداری شوند. در کنار واکسن‌ها دماسنج وجود دارد و اگر دما کمتر از حد مورد نظر برسد یک هشدار خواهد بود.

رای‌گیری سیار از کرونا مثبت‌ها

رئیسی ادامه داد: برای روز رای گیری خیلی نگرانی نداریم. در این روز تعداد شعب و صندوق‌ها را افزایش دادند و از طرفی ساعت برگزاری انتخابات هم افزایش یافته و از ۷ صبح تا ۲ صبح روز بعد ( ۲۹ خرداد) امکان رای‌گیری وجود دارد. از طرفی قرار است از ما برای همه کسانی که می‌خواهند رای دهند و واجد شرایط هستند به شکل استانی استعلام شود تا اعلام کنیم چه کسانی کرونا مثبت هستند و افراد کرونا مثبت به صورت سیار می‌توانند رای دهند و نبابد پای صندوق‌ها بیایند. از سوی دیگر مقرر شد اگر قرار است صفی تشکیل شود در فضای باز باشد و اگر هم نمی‌توانند صندوق را در فضای باز بگذارند افراد در فضای باز باشند و یک به یک برای رای‌دهی وارد فضای بسته شوند.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.