خبر مهم:

کد مطلب: ۵۸۶۳۵۸

پیش‌بینی بورس امروز ۱۸ مهر / کدام گروه‌ها سودساز هستند؟

پیش‌بینی بورس امروز ۱۸ مهر / کدام گروه‌ها سودساز هستند؟

اکثر کارسناسان بازار سرمایه در پیش‌بینی هفتگی بازار سرمایه روند بورس را مثبت ارزیابی کردند و لیدر بازار را پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها معرفی کردند. اما دیروز نه تنها این دو گروه مثبت نشدند بلکه شاخص کل هم با افت همراه شد. حالا تحرکات بازار سرمایه مثبت می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکثر کارشناسان بازار در پیش‌بینی هفتگی بازار سرمایه روند بورس را مثبت ارزیابی کردند و لیدر بازار را پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها معرفی کردند. اما شنبه نه تنها این دو گروه مثبت نشدند بلکه شاخص کل هم با افت همراه شد.

دلیل ریزش بازار دیروز را از رسول رحیم نیا، کارشناس بازار سرمایه پرسیده شد و او به تجارت‌نیوز در این باره گفت: دلیل افت شاخص کل بورس دیروز، مصاحیه رئیس جدید بانک مرکزی بود که از کنتررل نرخ ارز و تورم خبر داد و این موضوع گمانه‌های افزایش نرخ بهره را در نظام بانکی کشور بیشتر کرده است.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: هفته گذشته با وجود آنکه روند بازار مثبت بود اما ارزش معاملات تغییری نکرد. اگر چه شرایط بنیادی بازار مناسب است اما مثبت‌های پرقدرتی را ندیدیم و در روزهای گذشته هم تحرکات بازار مثبت نزدیک به صفر بود.

در پیش‌بینی بازار در روزهای آینده یوسف هاشمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد در روزهای آینده تحرکات کلی بازار سرمایه مثبت باشد. زیرا متغیرهای اثرگذار مثل افزایش قیمت جهانی نفت،گاز، کامودیتی‌ها و محصولات غذایی سیگنال‌های مثبتی را به بازار داده‌اند.

دنیای اقتصاد نوشت:

معاملات هفته جاری بورس تهران با افت ۱/۵درصدی شاخص‌کل استارت خورد. این مساله سبب شد تا نماگر یاد شده به محدوده یک میلیون و ۴۶۵هزار واحد برسد. به‌نظر می‌رسد که سه عامل نیاز سرمایه‌گذاران به شناسایی سود در مقطع فعلی در کنار افت قیمت دلار و تاثیر روانی آن بر بازار سرمایه، توانسته در افت این روز نقش‌آفرینی قابل‌توجهی داشته باشد؛ مضاف بر اینکه شائبه کاهش ریسک‌های سیاسی نیز مجددا به میان آمده و همین امر می‌تواند به مانند هفته‌ها و ماه‌های اخیر واهمه سرمایه‌گذاران را در پیش داشته باشد.

بازتاب کاهش ریسک

آنچه با بررسی ورود و خروج پول سرمایه‌گذاران حقیقی و گروه‌های مختلف می‌توان دریافت این است که نظر سرمایه‌گذاران خرد نسبت به صنایع دلاری بازار سهام به یک‌باره تغییر کرده است. بیراه نیست اگر دلیل این تغییر را در کاهش ریسک انتظاری و امیدواری به از سرگیری مذاکرات اتمی در بازار سرمایه بدانیم.

پیگیری روند اخبار در طول روزهای گذشته حکایت از آن دارد که با طولانی‌تر‌شدن آینده مبهم مذاکرات احیای برجام میان ایران و قدرت‌های بین‌المللی انتقاد طرفین مذاکره نسبت به این وضعیت افزایش یافته و حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که ایالات‌متحده آمریکا این وضعیت را مورد انتقاد قرار داده است. از سوی دیگر بررسی این تحولات حاکی از آن است که یکی از شرکت‌های ایرانی از فهرست بلند‌بالای تحریم‌ها خارج شده و بسیاری بر این باور هستند که این خروج نشان از بازترشدن حلقه تنگ تحریم‌ها برای تشویق ایران و برگرداندن کشور به سمت مذاکرات اتمی دارد.

خروجی این مساله هرچه که باشد طی روزهای گذشته توانسته بر انتظارات تورمی اثر منفی بگذارد و قیمت دلار در بازار آزاد را تا حدی کاهش دهد. نگاهی به تحولات بازار ارز طی هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که فراز و فرود قیمت‌ها در این بازار در شرایطی روز گذشته مجددا قیمت دلار را به محدوده ۲۷ هزار و ۷۵۰تومان رسانده که در طول معاملات دو هفته قبل بسیاری انتظار تثبیت قیمت ارز در کانال ۲۸هزار تومان را داشتند. این مساله سبب شده بود تا افزایش قیمت جهانی گاز تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت نمادهای گروه شیمیایی که مهم‌ترین آنها شرکت‌های پتروشیمی هستند؛ داشته باشد.

از سوی دیگر به افزایش تخفیف قابل‌توجه نرخ خوراک در گروه پالایشی وزن قابل‌توجهی بدهد. حال با جدی‌تر شدن احتمال شروع دور جدید مذاکرات، این شائبه به‌وجود آمده که حصول توافق بر سر احیای برجام همانند سال۹۴ منجر به کاهش قیمت جدی قیمت ارز شود و از این‌رو تمامی رخدادهای مثبت روی داده را بر روی صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی خنثی کند. وزن‌دادن به چنین امری با توجه به تاثیر بالای قیمت ارز بر ارزش فروش شرکت‌ها امری منطقی است و از آنجاکه آثار احتمالی توافق اتمی همانند کاهش قیمت ارز به‌صورت سریع و آنی در صورت‌های مالی شرکت‌ها مشاهده نمی‌شود، طبیعی است که بازار در کوتاه‌مدت وزن بیشتری به اخبار سیاسی بدهد تا تغییرات احتمالی.

البته با توجه به اینکه به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی وزن بالای کسری بودجه و رقم حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومانی آن در تحولات آتی اقتصاد نقشی مهم بازی می‌کند، مشخص نیست که حتی در صورت حصول توافق این امکان وجود دارد که به مانند رویدادهای بعد از سال ۹۲ تا میانه ۹۶ شاهد رکود بازار سهام باشیم یا نه. تمامی اینها به کنار صحبت‌های وزیر امورخارجه امیرعبداللهیان درباره اصول توافق با عربستان‌سعودی نیز حکایت از این امر دارد که نه‌تنها در زمینه توافق اتمی بلکه در رابطه با همسایگان تاثیرگذار کشور احتمال بهبود روابط تقویت شده‌است و همین امر می‌تواند ریسک‌های سیاسی حاکم بر اقتصاد ایران را تا حد قابل‌توجهی کاهش بدهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر وقت به حرف مسئولین اعتماد کردیم، ضرر کردیم

  • ناشناس

    علت افت در بورس وجود افراد آماتور بیسواد هست. این ریسک چطور برطرف کنیم؟؟ یک سال و نیم پدر بورس در آوردن. اگر یک فکری برای اینها نکنید منی که ۱۵ سال در بورس بودم از بورس خارج میشم. به این افراد آموزش دهید

    • ناشناس

      یا خیلی پرتی یا خودت رو زدی به بی خبری.

    • ناشناس

      بعد از 15 سال تو بورس بودن هنوز نمیدونی که هر سهمی بازیگر داره و اون بازیگرش هست که سهم رو سبز یا قرمز میکنه!!!!!!!!!!!!! هنوز بعد از 15 سال نمیدونی که بازیگرها حقوقی هایی هستند که کد حقیقی هم دارند!!!!!!!! از بورس کجا حرف میزنی؟ نمیدونی دلیل تبلیغ بورس توی صدا و سیما، کم کردن سود بانک ها، ایجاد صف های خرید، دعوت مسئولین از مردم برای سرمایه گذاری توی بورس و بعد صفهای فروش و بقیه ماجرا چی بود!!!! مگه کل پول این تازه واردها در برابر سرمایه حقوقی ها چقدره!!!! اگه قرار باشه یک سهم مثبت بشه، مثبت میشه، حالا هر چقدر هم تازه وارد تو اون سهم باشه و شروع به فروش کنه.

  • ناشناس

    همش دروغ و حقه و رانت بازی . بورس برای خالی کردن جیب مردم بود و هنوز این روند ادامه داره. حرف ها هم همش وعده و وعیدی توخالی بیش نیست.

  • ناشناس

    سریع تک سهم فپنتا شوید که ایران بازار روسیه قفقاز را ازدست داد وبزودی بازار عراق را از دست می دهد یعنی از سهام های صادراتی دوری کنید فپنتا با درآمد عملیاتی سود انباشته عالی گزینه خوبی برای سرمایه گذاری است تولید و فروشش کاملا داخلی است اصلا به صادرات ربطی ندارد

  • ناشناس

    هر روز یکسری آماتور میان میگن بازار دستوری هست و همش دروغه و فلان و بساره بعد هنوزم تو بورس هستن. خب دوست عزیز ناشی اگر ما هم مثل تو فکر میکردیم الان فروخته بودیم رفته بودیم. بسه اینقدر پرت و پلا میگی ولی هنوز تو بورسی. هرچی این بازار میکشه از تو و امثال توست. خدایا این آماتورهای هیجان زده از بورس خارج کن

    • ناشناس

      به پول خودمون برسیم میفروشیم میریم. فعلا مجبوریم بمونیم. گول خوردیم و الان توی ضرریم. دو سوم پولمون رفته.

  • سهامدار قدیمی

    بیچاره حقوقی ها. هر لحظه که آماتورها تب کنن و بخواهن در هر قیمتی بفروشن باید بخرن چون نشون ندن بازار دست حماقتیون تازه وارد هست. گله ایی میفروشن

    • ناشناس

      بیچاره حقوقی ها. آخی عزیزوم، دل آدمی واسشون میسوزه که انقدر خوبند و انقدر ضرر میکنند تا بورس سرافراز بشه!!!!! این چرت و پرتها چیه میگی دیگه!!!!!!!!!!

    • ناشناس

      حرفات برای خنده خوبه

  • ناشناس

    شاید باورتون نشه ولی هنوز همین آماتورهای تازه وارد که آفت بورس هستن دارن فجهان میفروشن. بعد از دستوری بودن بورس حرف میزنن.

  • ناشناس

    خروج حقیقی در بازار اتفاق می افته بعد مردم آماتور کم سواد از جبران کسر بودجه دولت حرف میزنن. دیگه با این مردم ایران جای سرمایه گذاری نیست

  • طاهری سرمور

    بادرود.من ازبیگانگان هرگزننالم ،،که آنچه بامن کردآن آشناکرد.ماکه می بینیم دربورس صاحبان امتیازورانت چه بلایی سرمان می آورندچراخودمان هم کمکشان می کنیم،درست جلوچشممان حقوقی داردقیمت درکف می خردتا۱یا۲درصدمی آوردیاقیمتهای بالامثل بوعلی وغیره رادرکف می آوردودرصفریانزدیک۱درصدمی فروشدماهم سرراپایین انداخته وهرطورمی خواهدمی پیچیم.خودمان راکه نابودمی کنیم بقیه راهم بدبخت،کمی بادرایت وعقلانی معامله کنیم،وکمی صبروتحمل داشته باشیم.به خداتنهاخودمان هستیم که این وضع رابوجودمی آوریم ومی خواهیم وبه آن خودراسازگارمی کنیم،واجازه می دهیم هرطورکه آنهامی خواهندباشیم حتی درجامعه امروز.باسپاس

  • ناشناس

    لعنت بهتو ..که سرمایهای مردمو نابود کردید
    .ــتیم اقتصادی استعفا بدید که واقعا ناکارامدیت..سه ماهه شاخص از زمان ۱۲۰۰ بیشتر به ما ضرر داده…شرم بر شماا