کد مطلب: ۵۷۳۶۳۳

پیش‌بینی بورس امروز ۳۱ مرداد / عوامل موثر در بازار این روزها کدام است؟

پیش‌بینی بورس امروز ۳۱ مرداد / عوامل موثر در بازار این روزها کدام است؟

با توجه به روند هفته گذشته بازار سهام و رسیدن شاخص به محدوده ۱٫۵ میلیون واحدی، پیش‌بینی کارشناسان از بازار یکشنبه ۳۱ مرداد به چه صورت است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، قبل از شروع تعطیلات ۶ روزه بورس و توقف معاملات به ۱٫۵ میلیون واحد رسید. هفته گذشته عمده نمادهای شاخص‌ساز روندی مثبت و صعودی داشتند. همچنین روند مثبت شاخص کل هم‌‌وزن و تحرکات مثبت نمادهای کوچک بازار نشان می‌دهد نسبت به قبل جریان نقدینگی در این نمادها روان‌تر شده است. اما همچنان شاهد گردش سرمایه در بین صنایع مختلف در بازار هستیم. همین مساله باعث شده است تا روند شارپی در بازار شکل نگیرد و ارزش معاملات رشد گسترده‌ای را نداشته باشد.

حالا با توجه با توجه به روند هفته گذشته بازار سهام و رسیدن شاخص به محدوده ۱٫۵ میلیون واحدی، پیش‌بینی کارشناسان از بازار فردا یکشنبه ۳۱ مرداد به چه صورت است؟

آرام بنیار همچنین افزود: تایید صلاحیت وزرای پیشنهادی با توجه به گرایشاتی که نسبت به قیمت‌گذاری دستوری و بازار سرمایه دارند فردا بر روی بازار موثر خواهد بود. همچنین اگر احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب شود به دلیل نظرات مثبت نسبت به بازار سهام و مخالفت با قیمت‌گذاری دستوری به نظر می‌رسد سیگنال‌های مثبتی را به بازار بدهد.

دنیای اقتصاد نوشت:

به دنبال بازگشت بورس به مسیر صعودی طی هفته‌های گذشته، حالا افزایش نرخ دلار نیز روح تازه‌ای در کالبد این بازار دمیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ هر اسکناس آمریکایی از کف ۲۱هزار تومانی در میانه اردیبهشت‌ماه با رشد بیش از ۲۸ درصدی به کانال ۲۷هزار تومان وارد شده است. افزایش نرخی که طبیعتا با وقفه زمانی اثر خود را بر دلار نیمایی نیز به جا خواهد گذاشت. این مهم از آنجا حائزاهمیت است که بدانیم بیش از ۶۰ درصد از سهام بورسی در زمره شرکت‌های صادرات‌محور قرار می‌گیرند؛ شرکت‌هایی که بیشترین درآمد خود را به صورت دلاری کسب کرده و طبیعتا به دنبال رشد نرخ این ارز منتفع خواهند شد و با توجه به اثر بالایی که در محاسبه نماگرهای بورسی دارند، دماسنج‌های تالار شیشه‌ای را نیز مثبت خواهند کرد. در مقابل اما شرکت‌هایی هستند که در زمره گروه‌های ریالی قرار می‌گیرند. برخی هیچ اثری از تغییرات نرخ دلار نمی‌پذیرند و برخی دیگر هزینه‌های دلاری داشته و در مقابل درآمد ریالی کسب می‌کنند؛ این گروه از سهام متضرران رشد نرخ دلار خواهند بود.

اثرپذیری مستقیم بورس از دلار

برآیند تحلیل کارشناسان نشان می‌دهد افزایش نرخ دلار نیمایی موجب افزایش سود‌آوری شرکت‌های صادرات‌محور مانند شرکت‌های پتروشیمی، پالایشی، فلزات و معدنی می‌شود و در نهایت می‌تواند منجر به افزایش قیمت سهام در این گونه صنایع شود. از سوی دیگر افزایش نرخ ارز برای بسیاری از شرکت‌های تولیدی که وارد‌کننده مواد اولیه هستند، امری نامطلوب محسوب می‌شود. از این رو سرنوشت بازار سهام به صورت مستقیم و غیرمستقیم با نرخ ارز گره خورده است و کوچک‌ترین تغییراتی در این بازار، روند قیمت در بازار سهام را با چرخشی متفاوت روبه‌رو می‌کند.

در همین رابطه بهروز شهدایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به تاثیرپذیری قیمت سهام از نوسان قیمت ارز گفت: صنایع دلارمحور که همواره بر روند شاخص بورس تاثیرگذارند از هرگونه افزایش قیمت در بازار ارز استقبال می‌کنند. با توجه به اینکه این دسته از سهام نقش پررنگی در نوسان دماسنج بازار بازی می‌کنند کلیت بازار را با رشد همراه می‌کنند. به طوری که نمی‌توان نقش قیمت دلار در رشد اخیر شاخص را نادیده گرفت.

وی اظهار کرد: چند عامل مهم اثرگذار عملکرد بازار سهام را وارد فاز تعادلی و صعودی کرد. بر همین اساس نمی‌توان صرفا افزایش قیمت دلار را دلیل رشد بازار عنوان کرد. همان‌طور که مشاهده کردیم در هفته‌های اخیر به صورت همزمان شاهد رشد قیمت سهام دلارمحور و سهام ریال‌محور بودیم. قرار گرفتن بیشتر سهام ریالی در فهرست رشد قیمت‌ها به درستی گواه این مدعاست که رونق بازار سرمایه در یک ماه و نیم گذشته صرفا به دلیل انتظارات تورمی در بازار ارز نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امروز بیش از 90 در صد نمادها سبز می‌شود به خاطر جبران یک هفته تعطیلی وافزایش قیمت دلار

  • ضرر کننده تو بورس

    تا شاخص اومده رو 1500 زود خودتون رو بکشید بیرون منم تو صف فروشم همین که نصر ضررتون جبران شد برید خدا رو شکر کنید.. خدا نیامرزه هرچی اصلاح طلبه…. الهی آمین

    • ناشناس

      شاخص روی ۲۰۰۰هم بیاداصل ضرر۸۰درصدی ماازاصل سرمایه و۲۵۰درصدیابیشترنسبت به تورم جبران نمیشه

    • کیم جونگ اون

      به سلامت. دیگه بر نگرد لطفا!

    • کیم جونگ اون

      شمایی که 80 درصد رفتی تو ضرر و همینجوری نگه داشتی، معلومه چیزی از بازار نمیدونی.

  • سجاد

    من به انوان یکی از عضو مردم ایران ۲۰ساله با خانوادم مستجرم یکی از مسعولین کشور نگفتن کسانی که مستجرن بهشون کمک کنیم سهام عدالتم با بی عدالتی پیش میره حداقل یه قیمتی بزارین من رویه پیش پول بزارم یا علی فلا

  • مسعود

    الان که بورس صعودی شده همه لذت میبرند و کسی نمیاد انواع اقسام ناسزا بگه بعدش بگه پولم رو خوردن بورس کوره پول سوزی و این حرف ها صرفا جهت اطلاع

    • ناشناس

      اگرشماهم مثل مااصل سرمایتون نسبت به نرخ تورم حداقل ۲۵۰درصددرضرربودی و۸۰درصدازاصل سرمایه ات دراین بازارنابودشده بودخلنگی این حرفهانمیزدی

    • کیم جونگ اون

      کسی که هشتاد درصد از سرمایه ش رو باخته، معلومه هیچی از بازار سر در نمیاره. تقصیر خودتونه، نه بازار.