کد مطلب: ۲۹۲۰۰۲

نظرسنجی تجارت‌نیوز از برخی فعالان و معامله‌گران تالار بورس

خوش‌بینی معامله‌گران بورس ناشی از چیست؟

خوش‌بینی معامله‌گران بورس ناشی از چیست؟

نظرسنجی این هفته تجارت‌نیوز از کارشناسان، فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که هیچ عاملی در بازار سرمایه درجهت ریزش چشمگیر شاخص کل وجود ندارد و روند شاخص کل بورس در هفته جاری صعودی خواهد بود.

تجارت‌نیوز ابتدای هر هفته پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام طی هفته جاری منتشر می‌کند که این گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و دیدگاه معامله‌گران بازارسرمایه تحت عنوان نظرسنجی بورسی است.

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان، فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که هیچ عاملی در بازار سرمایه درجهت ریزش چشمگیر شاخص کل وجود ندارد و روند شاخص کل بورس در هفته جاری با شیب ملایم صعودی خواهد بود.

3 shahrivar 97 2

به گزارش تجارت‌نیوز؛ کارشناسان و معامله‌گرانی که در نظرسنجی این هفته بازار سرمایه شرکت کردند، معتقدند بازار سرمایه این هفته هم درگیر خبرهای ضد و نقیض درباره اصلاح شیوه قیمت‎گذاری محصولات در بورس کالا خواهد بود، اما با توجه به راه‌اندازی سامانه فروش ارز صادراتی شرکت‌ها، بازار صعودی درگروه فلزات اساسی، معدنی و پتروشيمی خواهيم داشت.

برخی دیگر از معامله‎گران بازار سرمایه هم اعتقاد دارند که در حال حاضر بازار دست به عصا رفتار می‌کند، زیرا بسیاری از صنایع مادر بورس با مشکل قیمت‎گذاری در بورس کالا مواجه هستند و زمانی که لیدرها و گروه‌‏های بزرگ بازار در حالت اصلاح به سر می‎برند، گروه‏‌های کوچک بازار از جمله گروه غذایی، انبوه‌سازی، سیمان، کاشی و سرامیک، حمل و نقل و قند و شکر می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و عقب‌ماندگی خود را جبران می‌کنند، بنابراین روند بازار سرمایه در هفته جاری خنثی خواهد بود و شاخص کل در انتظار محرک‎های قوی و لازم برای شکست مقاومت و ادامه روند صعودی است.

فلزی و معدنی‌ها شاخص کل را سبز می‌کنند

فرشاد طهماسبی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» با بیان اینکه بازار سرمایه در هفته پيش رو به دنبال آزادسازی قیمت‌ها در بورس كالا است، گفت: با توجه به اینکه در هفته جاری خبرهايی از بورس كالا خواهيم داشت، بنابراین بازار با رشد فلزی‌ها و معدنی‌ها همراه خواهد بود. همچنين صنعت پتروشيمی و روغنی‌ها هم با رشد مواجه خواهند شد.

طهماسبی با تاکید بر اینکه شاخص کل در هفته جاری صعودی خواهد بود، افزود: به ‌طورکلی در هفته جاری بازار صعودی در صنايع فلزی، معدنی و پتروشيمی خواهيم داشت و معتقدم پيمانكاری‌ها هم صعودی خواهند بود.

حامد حداد دیگر کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» معتقد است که این هفته روند کلی شاخص مثبت خواهد بود و با توجه به راه‌اندازی سامانه فروش ارز صادراتی شرکت‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و فولادی از صنایع پیشرو هستند.

بازار برای فتح قله‌های جدید صعودی است

همچنین مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز»، گفت: بیشترین رشد شاخص کل در هفته پایانی مردادماه امسال وابسته به گروه بیلت، سنگ آهن و ورق گرم شرکت‌های کاوه، هرمز، فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن و… بوده است. در حال حاضر اخباری درخصوص تداوم عرضه محصولات با نرخ ارز دولتی در بورس کالا به گوش سهامداران رسیده است، اما لازم به ذکر است که هم‌اکنون قیمت برخی محصولات فلزی در کشور چین از جمله بیلت تانگشان و میله‌گرد شانگ‌های به صورت افسارگسیخته و سرسام آور روبه افزایش است، بنابراین پرواضح است که دولت پس از گذشت مدت زمانی با آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا موافقت می‌کند.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند ارز حاصل از صادرات محصولات خود را در سامانه فروش ارز صادراتی شرکت‌ها به نرخ آزاد بفروشند، بنابراین مشکلی برای ادامه روند صعودی قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی وجود ندارد.

میرزایی افزود: هم‌اکنون شاخص دلار با توجه به حرف‌های اخیر دونالد ترامپ در حال تضعیف است، بنابراین اگر شاخص دلار حدود 95 واحد کاهش پیدا کند، سقوط شاخص دلار سنگین شده و این موضوع به رشد قیمت فلزات از جمله مس، روی، آلومینیوم، سرب، محصولات شیمیایی و نفت کمک می‌کند.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: باتوجه به اینکه در قانون بودجه نرخ‌های فروش شرکت‌های صادرات محور دلار دولتی بوده است، اما درحال حاضر این شرکت‌ها می‌توانند ارز حاصل از صادرات محصولات خود را به نرخ دلار بازار ثانویه بفروشند و همچنین اگر شاخص دلار تضعیف شود، این دو موضع باعث می‌شود که بازار سرمایه در هفته جاری روند صعودی بسیار قوی داشته باشد. معتقدم بازار در هفته جاری برای فتح قله‌های جدید صعودی است و صنایع پیشرو شامل گروه فلزات اساسی به ویژه گروه فولاد، بیلت و سنگ‌آهن خواهد بود.

هفته‌ای خنثی در بازار سرمایه

مجید مویدی دیگر کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه هم در گفتگو با «تجارت‌نیوز» معتقد است که شاخص کل مجدد در محدوده مقاومتی 135 هزار واحد قرار گرفته است و باز هم اخبار ضد و نقیض از نرخ فروش محصولات فولادی و پتروشیمی به گوش می‌رسد. بدین صورت که ابتدا خبرهایی مبنی بر فروش با نرخ ارز ثانویه به بازار تزریق شد و شاهد یک رشد خیره کننده سه هزار واحدی در یک روز بودیم، اما دیری نپایید که خبر دیگری از راه رسید که فعلا نرخ فروش بر مبنای همان دلار چهار هزار و 200 تومان خواهد بود.

مویدی افزود: شاخص در محدوده‌ای قرار دارد که باید با یک محرک قوی مقاومت خود را بشکند و این روند صعودی خوب پایدار بماند. البته اصلاح همواره جزیی از روندهای صعودی است. به نظر می‌رسد هفته‌ای متعال و خنثی را پیش رو داشته باشیم و نمادها و گروه‌های بزرگ بازار که رشد خوبی را تجربه کرده‌اند، همچنان در حالت انتظار و کسب انرژی به سر ببرند و در این بین فرصت خوبی برای گروه‌های عقب مانده از بازار همانند گروه غذایی، انبوه‌سازی، سیمان، کاشی و سرامیک، حمل و نقل و قند و شکر خواهد بود و گروهی که می‌تواند به واسطه قرارگیری در سطوح حمایتی به لحاظ تکنیکال هفته خوبی را پیش رو داشته باشد گروه محصولات دارویی است.

همچنین محمد حسینی از معامله گران بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: شرایط بازار در هفته جاری همانند هفته گذشته خواهد بود و با توجه به رشد قیمت فلزات و نفت جهانی و فروکش کردن هیجان ارز و طلا و تثبیت شرایط در بازار داخلی معتقدم همچنان گروه فلزات اساسی، پتروشیمی و تک سهم‌ها پیشتاز بازار باشند.

فرمان خودرویی‌ها به سمت بازار سهام می‌چرخد

مجید ملکی دیگر کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معتقدم روند شاخص کل در هفته جاری صعودی خواهد بود و گروه‌های خودرویی و فولادی پیشرو در بازار سهام باشند.

همچنین هادی نصیری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» معتقد است که وضعیت بازارسرمایه در هفته جاری همانند هفته گذشته خواهد بود. به عبارتی روند شاخص کل در هفته جاری خنثی است و گروه تک سهم‌ها، انبوه‌‌سازی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از جمله و امید، و معادن، وسپه پیشتاز بازار باشند.

مهدی افضلیان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه هم در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در حال حاضر بازار سرمایه در انتظار مصوبه بورس کالا در خصوص فروش محصولات با دلار ثانویه است و تا زمانی که این موضوع نهایی نشود نمی‌توان در خصوص برخی از صنایع مانند فلزات اساسی و پتروشیمی نظرات تحلیلی ارائه کرد، اما به نظر می‌رسد فروش صادراتی شرکت‌ها و تبدیل ارز آن به دلار ثانویه می‌تواند وضعیت برخی از این گروه‌ها را به مراتب بهتر از گذشته کند و شاهد افزایش سود شرکت‌ها تنها از این محل باشیم، اما تا زمانی که این اتفاق بیفتد به نظر می‌رسد نقدینگی به سمت گروه‌های دیگر بازار برود و شاهد رشد قیمتی صنایع کوچک‌تر بازار باشیم.

چشم انداز هفته جاری

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/ دسته‌های پیش رو
1 فرشاد طهماسبی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزی - معدنی - پتروشيمی
2 مهدی میرزایی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فولاد - بیلت - سنگ آهن
3 حامد حداد عضو هیئت مدیره‌کارگزاری پارس‌ایده‌بنیان صعودی پتروشیمی - فولاد
4 مجید مویدی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی گروه غذایی- قند و شکر- محصولات دارویی
5 محمد حسینی فعال بازار سرمایه خنثی فلزات اساسی - پتروشیمی - تک سهم‌ها
6 مجید ملکی تحلیلگر ارشد تامین سرمایه کاردان صعودی خودرویی - فولاد
7 هادی نصیری فعال و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی تک سهم‌ها - انبوه‌‌سازی
8 محمدرضا گیوکی عضوانجمن مهندسی مالی‌ومدیریت استراتژیک ایران خنثی پتروشیمی
9 محمد گرجی آرا فعال و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزات اساسی_ پتروشیمی
10 مهدی افضلیان فعال و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی صنایع کوچک‌
11 محسن تقی نژاد فعال و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی پالایشی- فلزی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.