کد مطلب: ۶۴۲۸۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضعیت بازار در هفته‌های پیش‌رو/ دلایل رشد بورس چیست؟

وضعیت بازار در هفته‌های پیش‌رو/ دلایل رشد بورس چیست؟

بورس در هفته‌ای که گذشت رشد کمتر از یک درصدی را تجربه کرد و شاخص کل در سطح یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحدی ایستاد. به گفته کارشناسان شاخص کل بورس در هفته آینده متعادل دنبال می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس در هفته‌ای که گذشت رشد کمتر از یک درصدی را تجربه کرد و در کانال ۱٫۴ میلیونی باقی ماند. در این هفته رکورد ارزش معاملات شکست و وارد محدوده شش هزار میلیارد تومانی شد. همچنین گروه خوردویی توانست صنعت پرتقاضا بازار باشد.

مهرناز سلطانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: با توجه به جو روانی حاکم بر بازار به نظر می‌رسد این صعود فعلا ادامه‌دار باشد. از دید تکنیکال برای شاخص کل می‌توان به ترتیب اهداف یک میلیون و ۱۵۰، ۵۹۰، ۶۹۰ و ۸۲۰ هزار واحدی را در نظر گرفت. از دید زمانی نیز روند رو به رشد بازار تا اواسط تیر می‌تواند ادامه‌دار باشد.

وی توضیح می‌دهد: این تحلیل با توجه به داده‌های فعلی است و قطعیتی در آن وجود ندارد. در شاخص هم‌وزن بورس هم اوضاع خوب به نظر می‌رسد. می‌توانیم رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی را در این شاخص نظاره‌گر باشیم. در نتیجه برخی از سهم‌ها توان بازدهی بالاتری از شاخص هم‌وزن دارند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار می‌کند: بورس پستی و بلندی‌های زیادی را هم از دید تکنیکال، هم از دید بنیادی و هم به دلیل شرایط سیاسی-اقتصادی در مسیر خود می­بیند. هر کدام از این عوامل می‌تواند باعث ریزش بازار گردد، پس سهامداران باید با دقت شرایط بازار را تعقیب کنند.

چه عواملی روی بورس تاثیر دارد؟

سلطانی توضیح می‌دهد: در این میان، سهم‌هایی هم بودند که رشد خاصی نداشتند. حتی ریزشی نیز بودند و با بررسی دقیق اوضاع بنیادی آنها، دلیل این امر کاملا مشخص می‌شد.

وی می‌گوید: از دید فاندامنتال دلایل رشد بورس را می‌توان پنج مورد دانست. نخست نسبت P بر E در اکثریت سهم‌ها کمتر از میانگین تاریخی بود. بعضا سهم‌هایی با P بر E ۴ و حتی کمتر هم در بازار داشتیم. همانطور که می‌دانیم در بازار ما این نسبت به شکل سنتی از مولفه‌های اصلی تصمیم گیری در ذهن بازیگران درشت و سهامداران خرد است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: دوم شایعات و اخبار مربوط به توافقات و برجام باعث شد تا صنعت خودرو به عنوان یک صنعت ریالی مورد توجه قرار گیرد و حرکت صعودی خود را آغاز کند. سومین گزینه جهش سنگین قیمت جهانی نفت متاثر از جنگ روسیه و اوکراین باعث رشد سهام پالایشی شد.

سلطانی اظهار می‌کند: چهارمین مورد در گروه فلزات اساسی نیز در سهم‌های گروه روی و مس متاثر از قیمت‌های جهانی رشد خوبی صورت گرفت. آخرین مورد نیز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو نیز از عوامل رشد این چند روز اخیر در گروه دارویی است.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دستور اکید رئیس جمهوری و اعلام سخنگوی ریاست جمهوری
    ارز 4200 تومانی دارو و غذا حذف نمیگردد مردم قدرت خرید دارو و غذا با ارز آزاد را نخواهند داشت.
    ارز 4200تومانی دارو و غذا در سال 1401 و 1402 برداشته نمی شود.

    • ناشناس

      ارز ۴۲۰۰ دارو عملا حذف شده وبرای اینکه فضای روانی جامعه ملتهب نشود ، به دروغ این موضوع رو تکذیب میکنند.

  • ناشناس

    مطمعنا شاخص ۱۸۲۰ را هم رد خواهد کرد شاخص به ۲ و ۳ میلیون هم خواهد رسید

  • ناشناس

    صعود بورس حتمیست سهام با ارزش خود را از دست ندید