کد مطلب: ۴۴۸۹۱۹

یک کارشناس بازارهای مالی پاسخ می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت دلار / ارز تا پایان سال چقدر گران می‌شود؟

پیش‌بینی قیمت دلار / ارز تا پایان سال چقدر گران می‌شود؟

رادپور می‌گوید: من تصورم این است که افزایش قیمت دلار در محدوده نرخ تورم خواهد بود و این محتمل‌ترین سناریو برای ارز تا پایان سال است. برای سال ۹۹ مهمترین عامل موثر بر افزایش نرخ ارز را کسری بودجه دولت می‌دانم. برای سال ۹۹ جابه‌جایی جدی قیمت و جهش نرخ را برای دلار متصور نیستم.

هفته گذشته شاهد ثبات در بازار ارز بودیم و قیمت دلار کم نوسان ظاهر شد. در دوره مذکور قیمت دلار نسبت به بازارهای دیگر کمترین افزایش قیمت و معادل ۰٫۶ درصد را داشت. اما آیا این آرامش حاکم بر بازار ارز ادامه‌دار خواهد بود؟

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: در میان مدت ما انتظار افزایش قیمت جدی در دلار را نداریم و به نظر می‌رسد بانک مرکزی کنترل وضعیت بازار را در دست گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: برای دلار یک سری عوامل داریم که طرف تقاضا را تحریک می‌کند و از سوی دیگر طرف عرضه را نیز محدود می‌کند و در این میان کسری بودجه دولت را داریم که بخش قابل توجهی از آن از طریق بازار سرمایه در حال تامین است. اگر کسری باقی بماند و دولت مجبور به استقراض شود، موجب افزایش نقدینگی و تحریک طرف تقاضای ارز و به تبع آن افزایش قیمت دلار می‌شود.

رادپور اضافه می‌کند: از طرفی سمت عرضه ارز نیز که در درجه اول به علت تحریم‌ها و بعد به دلیل کاهش قیمت حامل‌های انرژی مانند نفت و مشتقات آن و کانی‌های فلزی تحت فشار است منابع ارزی ما را محدود کرده است. از سوی دیگر به موجب ویروس کرونا رکودی که دنیا به وجود آمده تقاضا را نیز کاهش داده است.

رادپور: در حاضر کشور تورمی بالای ۲۰ درصد را در پیش دارد و نباید انتظار داشته باشیم که قیمت در بازار ارز ثابت بماند.

این کارشناس عنوان می‌کند: در جهت تعدیل نرخ ارز، بازی‌ای شبیه به نرخ تورم پیش رو داریم که بازار ارز به سمت آن در حال حرکت بوده و دیگر از سیاست‌های جهشی دست برداشته شده که اقدام بسیار موثر و مطلوبی است. همانطور که نرخ دلار نیمایی به نرخ دلار بازار آزاد نزدیک شده، خود به ثبات بازار ارز کمک کرده است.

وی در ادامه اضافه می‌کند: در حاضر کشور تورمی بالای ۲۰ درصد را در پیش دارد و نباید انتظار داشته باشیم که قیمت در بازار ارز ثابت بماند. پیش از این در مجلس یک مصوبه را تصویب کردند و به بانک مرکزی اجازه دادند که قیمت ارز را متناسب با تورم تعدیل کند، به نظر می‌رسد بانک مرکزی این مصوبه را بالاخره در دستور کار خود قرار داده و این خبر خوشنود کننده‌ای است.

رادپور با اشاره به پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان سال می‌گوید: من تصورم این است که افزایش قیمت دلار در محدوده نرخ تورم خواهد بود و این محتمل‌ترین سناریو برای ارز تا پایان سال است. برای سال ۹۹ مهمترین عامل موثر بر افزایش نرخ ارز را کسری بودجه دولت می‌دانم. برای سال ۹۹ جابه‌جایی جدی قیمت و جهش نرخ را برای دلار متصور نیستم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    اینها کارشناس نیستند هر وقت خواستید ببینید دلار چقدر بالاتر می رود ترند ده ساله رشد انرا ببینید

    • ناشناس

      دقیقا حرفت کاملا درسته

  • رضا

    امسال با کاری که دولت از پدیده سندیز یاد گرفت و تنور بورس رو با قیمتهای حبابی و غیر واقعی گرم کرده و پول ملت رو از چنگشون داره بیرون میکشه اونقدر کسری بودجه نداره که دلار از۱۸۰۰۰ تومن بالاتر بره ضمن اینکه اگر در انتخابات ۱۳ آبان آمریکا ترامپ رییس جمهور نشه تا آخر سال سقوط ۱۵ درصدی دلار رو هم خواهیم دید.

  • سرمایه

    من‌فکر‌می‌کنم این‌دلار‌بازیها‌برای‌اینه‌که‌می‌خوان‌نقدینگی‌رو‌از‌جامعه‌ایران‌بردارن‌و‌مردم‌رو‌تشویق‌به‌خریدن‌دلار‌و‌طلا‌می‌کنند‌.بسیاری‌از‌دوستان‌من‌دردادو‌ستد‌این‌بازار‌با‌پایین‌آمدن‌نرخ‌دلار‌آسیب‌قلبی‌و‌مغزی‌دیده‌اند

  • امید

    آقای محترم شما در کل عمرت چقدر در بازار فعال بودی که این نظریه رو میدی آینده به شما ثابت میکنه که با کتاب خوندن تنها هیچ کس اقتصاددان نمبشه

  • ناشناس

    در این دوره خاص کرونایی که تمامی اقتصادهای پویا دنیا در رکود و رشد منفی سیر میکنند نباید از اقتصاد بیمار کشور که تحت سختترین شرایط تحریمی هم قرار دارد انتظار پایداری نرخ ارز را داشت .بیاد داشته باشیم که پایین آمدن صادرات نفت و همچنین قیمت خرید نفت برای کشورمان که بشدت متکی به فروش نفت است میتواند به تنهایی یک فاجعه اقتصادی محسوب شود.نتیجه اینکه رشد نرخ ارز علی رغم تلاش های بانک مرکزی اجتناب ناپذیر است و چشم انداز مثبتی برای ثبات آن متصور نیستم

    • ناشناس

      بانک مرکزی اگه تلاشی بکنه فقط در جهت افزایش نرخ دلاره.اگر باور نمی‌کنیم برید مصاحبه آخر سیف رو بخونید.یه زمانی تو دوره همتی دلار داشت میومد زیر ده تومن.همتی به بانکها دستور داد بالای ده تومن خرید بزنن که پایین نیاد.

  • ناشناس

    سلام دوست ها عزیز الان دلار بخریم یا نه لطفا نظر بدید

    • shaghayegh

      No

  • ناشناس

    سخنان ایشان همانند جک بسیار بی مزه ای بود

  • محمد رضا قطبی

    سلام اگر بایدن جای ترامپ بیاید احتمال برداشتن تحریم ها زیاد می شود و دلاری که به خاطر تحریم های یک طرفه به شدت بالا رفت به همان سرعت بر میگردد تازه چون ایران جلوی واردات کالا های غیر ضروری گرفته به شرط اینکه این قانون پابرج باشد حتی دلار از گذشته ام پایینتر می آید و بعلت مازاد صادرات احتمال اینکه دلار ۲۰ هزار تومانی به زیر ۷ هزار تومانم برسد وجود دارد

    • ناشناس

      محمد رضا جان ماشین حسابت چینیه با کاسیو حساب کن البته این خوش بینی براخودت یه چند وقتی حال میده،

  • ناشناس

    مشکل اصلی ما دلار ۴۲۰۰ تومانی و یورو ۴۶۰۰ تومانی است. برای واردات به یه عده رانت خوار و اختلاس گر داده میشه درحالیکه به جای واردات این افراد مبالغ هنگفت ارز را در بازار آزاد به چندین برابر قیمت می فروشند. باوچود اینکه اقتصاد دانان زیادی مخالفت خود را با این نوع ارز که به بهانه حمایت از قشر اکثریتی جامعه که ضعیف هستنداعلام کردند دولت همچنان بر آن اصرار دارد. همین امروز چند نفر محاکمه شدند به دلیل اینکه ۶۰۰۰۰۰۰۰ یورو را به بهانه واردات دریافت کرده بودند و آن را در بازار آزاد به فروش رسانده بودند.
    چاره کار فقط تک نرخی کردن ارز است.

  • ناشناس

    دلار تا اخر سال رو ۶۰ هزار تومان طلا رو گرمی ۶ ملیون تومن ببینید مملکت گل و بلبل