کد مطلب: ۶۳۶۷۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۲ خبر خودرویی مهم وزیر صمت/ کاهش ۳۰ میلیونی قیمت خودرو در راه است؟

۲ خبر خودرویی مهم وزیر صمت/ کاهش ۳۰ میلیونی قیمت خودرو در راه است؟

وزیر صمت وعده داده قیمت تمام شده خودرو در سال آینده ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌‌کند. این وعده در حالی است که پیش از این فاطمی امین، وعده کاهش ۲۰ درصدی قیمت خودرو را داده بود. اما آیا قیمت خودرو ارزان می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شب گذشته وزیر صمت در یک برنامه تلویزیونی به آزادسازی واردات خودرو از سال آینده اشاره کرد و گفت قرار است سال آینده قیمت خودرو ۱۵ درصد کمتر، تولید خودرو بیشتر و قرعه‌کشی خودرو حذف شود.

کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو!

یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی که وزیر صمت داده کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو است. اگر وعده وزیر صمت محقق شود، باید شاهد کاهش قیمت قابل ملاحظه‌ای در بازار خودروهای داخلی باشیم. برای مثال در صورت محقق شدن وعده وزیر صمت، قیمت کارخانه شاهین حدود ۵۰ میلیون تومان کمتر می‌شود. قیمت دناپلاس ۳۳ میلیون کمتر می‌شود و قیمت ۲۰۶ هم حدود ۲۲ میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند.

ارزانترین خودروی تولیدشده در بازار داخلی ایران، تیباست که قیمت کارخانه آن ۱۱۹ میلیون تومان است. بر اساس گفته وزیر صمت حداقل کاهش قیمت خودرو حدود ۱۸ میلیون تومان است.

البته وزیر صمت نگفته کاهش قیمت تمام شده خودرو منجر به کاهش قیمت خودرو در بازار می‌شود یا نه. فاطمی امین فقط اشاره کرده که با این اتفاق، زیان خودروسازان کاهش پیدا می‌کند.

این اولین باری نیست که وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو را داده است. بار قبل زمانی که فاطمی امین وعده داد که قیمت خودرو ۲۰ درصد ارزان می‌شود، هم قیمت کارخانه خودرو افزایش پیدا کرد و هم قیمت‌ها در بازار افزایش قابل توجهی داشت.

حذف قرعه‌کشی خودرو از سال آینده

وعده دیگری که فاطمی امین عنوان کرده، حذف قرعه‌کشی خودرو از سال آینده است. او گفته از اواسط سال آینده به تدریج قرعه‌کشی حذف می‌شود. البته این طور نیست که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی نداشته باشیم. چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد.

اما وقتی خودرو به اندازه کافی باشد دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.

نکته دیگری که درباره حذف قرعه‌کشی وجود دارد، این است که قرعه‌کشی در صورتی حذف می‌شود که تولید خودرو افزایش پیدا کند. اما خودروسازان بارها اعلام کرده‌اند بیش از ۱۴۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ دارند و مهم‌ترین دلیل نقص خودروها، کمبود قطعه به دلیل تحریم‌هاست.

بر این اساس یا دولت روی توافق هسته‌ای و از سرگیری واردات قطعات خودرو حساب ویژه باز کرده است یا اینکه فاطمی امین هم مانند بسیاری دیگر از اعضای کابینه، به حرف درمانی برای کنترل قیمت‌ها روی آورده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • وحید

    تکلیف اون خودرو هایی که انبار کردن رو مشخص کنن ۱۴۰۰ تا مگه کمه آخه

  • اران

    این بابا تکلیف ش با خودش معلوم نیست حرف های زده این بنده خدا رو جدی نگیرید.

  • ناشناس

    تنها کسی که فهمید معنی ارزون شدن که میگن چیه تو بودی بقیه دلشون خوشه

  • فردین

    ب گوشت میرسد که پیر و کهنسال که فردا با پلنگون داری احوال..??

  • ناشناس

    خود رو از اسمش مشخصه که قیمیتش هم خود رو است.

  • ناشناس

    اقای وزیرهمانطورکه پیگیر افزایش خودروبودیدچراالان پیگیری تاخیردرتحویل خودرونمیشدپول خودروکامل به قیمت روزپرداخت کردیم بایدالتماس کنیم تاخودروبگیریم

  • ابراهیم

    خودرو سازان مثل چی دروغ میگن .اگه کمبود قطعات هست پس چطور تولید میکنند وعرضه .مگر آنهایی که در پارکینگ ها هستن از همین خودروها نیستن؟

  • ناشناس

    آقای وزیر شما فقط شعار بده عملی نکن چونکه جیبت خالی میشه یعنی دلالها هم نمی زارن

  • ناشناس

    قیمتهابی دلیل افزایش شده

  • احمد

    الان پژو جی ال ایکس 1400 ریخته تو بازار فرط و فراوان، ولی سال 1400 اصلا ایران خودرو فروش جی ال ایکس نداشت.