کد مطلب: ۷۴۲۴۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار، طلا و سکه ۷ دی ۱۴۰۱/ کنترل بازار با مالیات بر عایدی

پیش بینی قیمت دلار، طلا و سکه 7 دی 1401/ کنترل بازار با مالیات بر عایدی

قیمت دلار ، طلا و سکه در روزها و هفته‌های گذشته با روندی صعودی در نوسان بود. بازارهای سرمایه‌ در سقف قیمتی قرار دارند و نمایندگان مجلس مالیات بر عایدی را راه چاره برای کنترل بازار می‌دانند و توصیه می‌کنند مردم در خریدشان از بازارهای مذکور مراقب باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار ۳ روز پرالتهاب از اولین هفته‌ دی ماه ۱۴۰۱ را پشت سر گذاشته و قیمت دلار در سقف‌های قیمتی در حال قله‌نوردی است. در همین حال گمانه‌زنی‌های متعددی روزهای آینده‌ی قیمت دلار را فرا گرفته است.

قیمت دلار گریبان مردم را گرفته

اگر بخواهیم ساده و مختصر اشاره کنیم، قیمت دلار به چالشی برای مردم تبدیل شده است. هر چند به ظاهر این روند صعودی قیمت، گریبان نهاد پولی کشور را گرفته اما آنچه به وضوح مشخص است، دود این سو‌ء مدیریت‌ها به چشم مردم می‌رود.

این روزها، بازار خرید دلار داغ است. بخش‌های مختلف اقتصادی کشور از دولت گرفته تا مجلس درصدد چاره‌ای برای مهار افسار گسیختگی اسکناس آمریکایی هستند.

هر چند تجربه سال‌های گذشته نشان داده هر چه تلاش در بخش‌های مذکور بیشتر می‌شود، مردم نیز به همان نسبت ضرر بیشتری را متحمل می‌شوند.

در شرایطی که بازار ارز، انتظامی است و برخی معامله‌گران احتمال نوسان‌گیری بازارساز از موقعیت فعلی را می‌دهند، مجلس شرایط فعلی را بهترین فرصت برای مطرح کردن موضوع مالیات بر عایدی دانسته است!

مالیاتی که به مالیات ثروتمندان نیز معروف است، نوعی از مالیات محسوب می‌شود که بر سود ناشی از انتقال اموال غیر مولد اعمال می‌شود. در واقع در این مالیات، افراد از سود ناشی از فروش سرمایه و مایملک خود مالیات پرداخت می‌کنند.

برای توضیح دقیق‌تر آن می‌توان یک مثال زد؛ شما ملکی را با قیمت یک میلیارد تومان خریده‌اید‌. در هنگام فروش، این ملک را با قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌فروشید. شما ۵۰۰ میلیون تومان سود می‌کنید و باید درصدی از این سود را (توسط دولت تعیین می‌شود) در قالب مالیات بر عایدی پرداخت کنید.

مالیات دلالی در آشفتگی بازار ارز

این مالیات در واقع سود دولت محسوب می‌شود و در بسیاری از کشورهای دنیا نیز سال‌هاست که مرسوم است.

اما مهمترین لازمه اجرای آن سیستم مالیاتی شفاف و به دور از فساد است. کمااینکه دولت وقت در سال ۱۳۶۰ درصدد اجرای آن بود و تا حدودی نیز به اجرا گذاشته شد، اما به دلیل خلأهای فراوان در اطلاعات اقتصادی مؤدیان و… در نهایت منجر به توقف آن و لغو کامل این قانون شد.

به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس در شرایطی که فشار اقتصادی زیادی بر مردم حاکم است با این دیدگاه اصرار به اجرای این نوع از مالیات دارند تا با سیاست اخذ مالیات، قیمت ارز در بازار معاملات را کنترل کنند.

کارشناسان معتقدند این سیاست چاره‌ای برای مدیریت قیمت ارز در کشور نیست و با این اقدام قیمت دلار پایین نمی‌آید.

فارغ از موضوع مالیات بر عایدی، تعیین و تکلیف نرخ دلار نیمایی در نظام اقتصادی موضوع دیگری بود که در جلسه‌ مجلس با نهاد پولی کشور در ابتدای هفته، بر آن تاکید شد.

مردم؛مراقب باشید

از روز شنبه ۳ دی ۱۴۰۱، قیمت دلار به صورت افزایشی کلید خورد‌ و وارد کانال جدید هم شد‌. این محدوده‌ها بارها از سوی کارشناسان از ابتدای سال هشدار داده شده بود. دولت و نهاد پولی کشور نیز با دست‌گذاشتن بر گلوی‌ دلار سعی در مدیریت بازار ارز داشتند.

با وجودی که قیمت دلار با تورم هنوز هم‌تراز نیست، اما این اسکناس آمریکایی خود را به آن نزدیک کرده است.

گمانه‌زنی‌های فراوانی از سوی معامله‌گران مبنی بر کسب سود از قله‌نوردی قیمت دلار از سوی بازارساز مطرح است. در روزهای گذشته نیز در گزارش‌های تجارت‌نیوز به کرات نسبت به آن هشدار داده شده است، اما این موضوع زمانی پررنگ‌تر شد که مهدی طغیانی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید می‌کند؛ «نرخ‌های موجود در بازار معاملات غیررسمی واقعی نیست و مردم باید در این زمینه مراقب باشند.»

به نظر می‌رسد با سیگنال‌های کاهشی نظیر سفر گروسی در روز شنبه ۱۰ دی به تهران و پایان تعطیلات ژانویه که به بازار مخابره می‌شود، بهتر است با احتیاط بیشتری دست به معامله در بازار ارز بزنیم.

روند قیمت طلا و سکه نیز بر مدار صعود، همانند روزها و هفته‌های گذشته قرار دارد. فعلا فارغ از بازار تعطیل طلای جهانی، بر مدار قیمت دلار گران‌ می‌شوند.

سکه محدوده مقاومت را شکست

این فلز زرد طی ۲ هفته‌ گذشته و در روزهایی که قیمت دلار و انس جهانی طلا کاهشی یا باثبات بود، روندی صعودی داشت.

حباب سکه نیز طی این مدت همواره افزایشی بوده و برخی کارشناسان در هفته‌های گذشته این روند افزایشی حباب سکه را آلارم افزایش قیمت دلار می‌دانستند. این تحلیل بیش از ۱۰ روزی است که در بازار ارز صدق دارد.

از ابتدای هفته معامله‌گران بازار، محدوده ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را محدوده‌ مقاومتی برای سکه می‌دانستند. امروز این محدوده نیز شکست و با افزایش قیمت سکه امامی این قطعه از سکه با نرخ ۲۰ میلیون و ۶۵۱ هزار تومان در بازار معامله شد.

حباب سکه ۵ ۲

روز دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱، قیمت طلا نیز روند صعودی داشت. هر مثقال طلا، ۸ میلیون و ۱۳۸ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۸۷۸ هزار تومان معامله شد.

بازار سکه، طلا و دلار همگرا است. باید دید روز شنبه ۱۰ دی ماه با کمک سیگنال‌هایی که پیش از این اشاره شد روند قیمت در بازار سرمایه آرام می‌گیرد؟

تحلیل‌ها و گزارش‌های بیشتر را در صفحه ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واقعاشرایط استرسزایی هست برای همه یعنی واقعا دولت نمیتونه جلوی این موضوع رابگیره خیلی عجیبه…..

  • ابراهیم

    من تمام پولی که بابت بازنشستگی گرفتم، برای اینکه ارزشش حفظ بشه، رفتم دلار گرفتم. چون پول سنوات من در حدی نبود که بتونم خونه و یا زمین و یا حتی ماشین بخرم. ضمن اینکه من قبلاً در زمان کارمندی، بیمه و مالیات خودم رو پرداخت کردم.
    حالا نمایندگان می خواهند در زمان فروش دلار، مالیات دیگه ای بپردازم؟؟!!

  • بی نام

    مالیات بر درآمد؟کدام درآمد سرنارو از دهن گشاد میزنی داداش.میترسم اتفاقی برات بیاوفته

  • بی نام

    سرنارو از دهن گشاد میزنی داداش.میترسم اتفاقی برات بیاوفته

  • بی نام

    گرانی نوعی مالیات پنهانه بنابراین مالیات بر درآمد دیگه نباید گرفته بشه ولی خوب اینجا ایرانه

  • ....

    خونه روزی صد ، دویست میلیون تومن افزایش داره چطور ما خودمون رو به این تورم برسونیم!؟ با حقوق ماهیانه اونم به ریال! این افزایش قیمت ماشین مسکن طلا خواراک آیا نتیجه ای غیر افزایش فساد در جامعه برای نسل جوان داره؟! ما که هیچی بیشتر دلم برای جوان ها میسوزه ….این مدیریت اشتباه .مدیرانی که حتی درد و رنج نداری پدر خانواده رو نمیتونن درک کنن

  • ....

    خونه روزی صد ، دویست میلیون تومن افزایش داره چطور ما خودمون رو به این تورم برسونیم!؟ با حقوق ماهیانه اونم به ریال! این افزایش قیمت ماشین مسکن طلا خواراک آیا نتیجه ای غیر افزایش فساد در جامعه برای نسل جوان داره؟! ما که هیچی بیشتر دلم برای جوان ها میسوزه ….

  • ....

    خونه روزی صد ، دویست میلیون تومن افزایش داره چطور ما خودمون رو به این تورم برسونیم!؟
    ! این افزایش قیمت ماشین مسکن طلا خواراک آیا نتیجه ای غیر افزایش فساد در جامعه برای نسل جوان داره؟! ما که هیچی بیشتر دلم برای جوان ها میسوزه ….

  • ناشناس

    مالیات توجیب دولت میره مردم چیکارکنن بااین تورم جوانها بااین گرونی چطورازدواج کنن مشکل مسکن ماشین چیکارکنن که فعلن توخرید خوراک پوشاک موندیم چه برسه مسکن غیره…….

  • ناشناس

    به نظرمن اینا اصلا ایرانی نیستن وگرنه این مردم اینقدر زجر نمیکشیدن واقعا از زندگی خسته شدیم