کد مطلب: ۷۹۹۷۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار در یک ماه آینده / خط‌دهی سیاست به ارز

پیش بینی قیمت دلار در یک ماه آینده / خط‌دهی سیاست به ارز

بازار دلار با شروع سال جدید از تب و تاب افتاده و قیمت این ارز از شروع به کار بازارها در سال 1402 تا کنون نوسان زیادی نداشته است. دلار از ابتدای امسال در کف کانال پنجم درجا زده و نتوانسته قیمت‌های بالاتر را ببیند. اما آیا قیمت دلار طی یک ماه آینده مسیری صعودی را پیش رو خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی یک ماه گذشته سطح 51 هزار تومانی، بالاترین قیمتی بوده است که دلار توانسته تجربه کند. قیمت دلار در این مدت نه از سطح حمایتی 50 هزار تومان پایین‌تر رفته و نه توانسته است به مقاومت 52 هزار تومان برسد. این روند معامله‌گران و سرمایه‌گذاران دلار را نسبت به آینده این بازار ناامید کرده است.

بخشی از سرمایه دلاری‌ها طی این مدت به سمت بورس رفته و بخشی دیگر در دست سرمایه‌گذارانی پارک شده که مترصد فرصت مناسب برای ورود به بازار هستند. در همین حال افرادی که سال گذشته در قیمت‌های بالاتر دلار خریده‌اند در انتظار نقطه‌ مناسب برای خروج هستند. آیا این فرصت برای خروج و سیو سود فراهم می‌شود؟ آیا دلار دوباره برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهد شد؟

اینها سوالاتی است که اکنون در میان سرمایه‌گذاران بازار دلار مطرح است. کارشناسان تکنیکالی محدوده‌های مشخصی را به عنوان حمایت و مقاومت بازار مطرح می‌کنند. اما هیچکدام از سطوح مقاومتی در محدوده‌های جذابی که سال گذشته مطرح می‌شد، قرار نگرفته‌اند.

مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی، ۴۶ هزار تومان را منطقه تعادلی برای قیمت دلار می‌داند. او در این باره به تجارت‌نیوز گفته است: «قیمت بسیار خوشبینانه برای اسکناس آمریکایی ۳۲ هزار تومان است. اما این در صورتی است که در مورد برجام، مذاکرات قوی و بسیار خوبی اتفاق بیفتد، دلار به کشور سرازیر شود و تنش‌ها به طور کامل از روابط سیاسی کنار روند.»

سود و زیان سرمایه‌گذاران دلاری

در حال حاضر خریداران دلار 60 هزار تومانی سال گذشته روی هر دلار دست کم 9 هزار تومان در ضرر هستند. حتی کسانی که دلار را در قیمت‌های پایین‌تر کانال 50 هزار تومانی خریده‌اند، یا در زیان هستند یا سود آنها به قیمت خرید، سر به سر شده است. این شرایط وضعیت ورود پول به بازار دلار را از جذابیت انداخته است.

از سوی دیگر، بازار دلار با فشار فزاینده بانک مرکزی روبروست و قیمت‌ها در این بازار به شدت سرکوب شده است. بانک مرکزی عملا عرضه اسکناس دلار با روش‌های مختلف به بازار را متوقف کرده و سرمایه‌گذاری دلاری را به بازار حوالجات و حساب‌های ارزی منتقل کرده است.

در همین حال نگاهی به انواع قیمت دلار در سایت صرافی ملی و بازار متشکل ارزی نشان می‌دهد این قیمت‌ها در حال سرکوب شدید هستند و روزانه تنها چند ده یا در بهترین حالت، چند صد تومان افزایش قیمت را تجربه می‌کنند. تمامی این رفتارها در بازار دلار نشان از درجا زدن مداوم قیمت‌هاست و چشم‌انداز مثبتی برای سرمایه‌گذاران این بازار ترسیم نمی‌کند.

اهمیت متغیر سیاسی برای قیمت دلار

در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که از سال گذشته بدین سو، بازار دلار به شدت تحت تاثیر سیگنال‌های سیاسی قرار گرفته و به واسطه بهبود روابط با همسایگان، با افت قیمت مواجه شده است. به ویژه اینکه ترمیم روابط سیاسی به همسایگان، مورد استقبال قدرت‌های بین‌المللی نیز قرار گرفته و چشم‌انداز بهتری از روابط بین‌المللی را ترسیم کرده است.

این روند امید برای بهبود شرایط اقتصادی و گشایش‌های تجاری را افزایش داده است. به این ترتیب اگرچه بانک مرکزی به سرکوب شدید قیمت دلار می‌پردازد اما در همین حال، بازوی سیاسی کشور نیز نقش بسزایی در کنترل قیمت دلار داشته است.

بر همین اساس می‌توان گفت در صورتی که رخداد خاصی در فضای سیاسی بین‌المللی و پارامترهای اقتصاد کلان اتفاق نیفتد، بازار دلار همچنان در رکود به سر برد و قیمت‌ها نیز در همین پله‌های نخست کانال پنجم نوسان کنند. اما گفته می‌شود اگر دلار بتواند از مقاومت 52 هزار تومان بگذرد مسیر خود را دست کم تا مقاومت بعدی که احتمالا 54 هزار تومان است ادامه خواهد داد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام شما میدانید با بالا و پایین آوردن دلار چه فاجعه ایی به بار میارید همه چیز همراه دلار بالا میره اما با ایین اومدن دلار پایین نمیاد حالا ۳۰درصد مردم جنساشون با دلار بالا خریدن اگه بخوان ارزون بدن که ضرر میکنن و ۷۰درصد سو استفاده میکنن دلار که پایین میاد دیگه جنساشونو پایین نمیارن یه خرج و مجری تو بازار ایجاد میشه که کسی نمیتونه جلوش بگیره و ضرر اصلی رو مصرف کننده میکنه و در کل با نوسان ارز و سکه و طلا کسایی که مثلا سکه خریدن یه شبه به خاک سیاه میشینن این میشه که سرمایه گذاراری حالا تو هر زمینه به شکست مواجه میشن و کل سرمایه داری ایران اینجوری فقیر شدن