کد مطلب: ۷۰۵۵۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ورود دلار به محدوده حساس قیمتی/ روند بازار کاهشی است یا افزایشی؟

ورود دلار به محدوده حساس قیمتی/ روند بازار کاهشی است یا افزایشی؟

قیمت دلار امروز به ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. رقمی که بسیاری از تحلیلگران بازار می‌گویند مقدمه ورود به کانال بالاتر است. اما به شرط آنکه قیمت دلار در این کانال تثبیت شود. آیا دلار این هفته وارد کانال بالاتر می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار از هفته گذشته وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد و امروز برای ساعتی به ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان هم رسید. این رقمی است که پیش از این معامله‌گران درباره ان هشدار داده بودند.

به عقیده فعالان بازار اگر دلار در محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان بماند، احتمال ورود آن به کانال ۳۲ هزار تومان وجود دارد. اما حرکت دلار در زیر این نرخ، فعلا نشان می‌دهد که دلار آماده ورود به کانال جدید نیست و فشار کاهشی‌ها در بازار را بیشتر می‌کند.

ازذ طرف دیگر برخی از تحلیلگران می‌گویند اگر دلار محدوده ۳۲ هزار و ۲۰۰ را پشت سر بگذارد، می‌تواند سیگنال صعود قیمت صادر کند و باعث افزایش تقاضا در بازار شود.

اما آیا دلار وارد این محدوده می‌شود و سیگنال رشد قیمت را صادر می‌کند؟ برخی معتقدند قیمت دلار هنوز برای کانال جدید خیز برنداشته و برخی دیگر میگویند دلار آماده صعود به کانال جدید است اما بازارساز مانع آن است و اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد.

البته نکته مهمی که وجود دارد این است که قیمت دلار هرات امروز روند صعودی داشت و همین مساله سیگنال جدید درباره دلار صادر می‌کند. اما از طرف دیگر اولین هفته مهرماه با تعطیلی نسبی بازارها آغاز شد. چراکه نیمی از روزهای هفته پیش رو تعطیل است و برای همین انتظار می‌رود معاملات به حداقل ممکن برسد و بازارها چندان نوسانی نداشته باشند.

برای همین برخی معتقدند قیمت دلار این هفته نوسان چندانی ندارد و باید منتظر هفته دوم مهر ماه بود.

از طرف دیگر برخی اخبار برجامی منتشر می‌شود که ممکن است بتواند بر قیمت دلار اثر بگذارد. از آن جمله سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به وین.محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی قرار است برای حضور در نشست سالیانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین برود و گفته در این نشست با گروسی دیدار می‌کند.

همچنین بعد از سفر رئیسی به نیویورک، اظهارات مثبتی از طرفین برای از سرگیری مذاکرات منتشر شد. اگرچه بازار ارز این اظهارات را جدی نگرفته و هیچ واکنشی به آن نشان نداد.

روند قیمت دلار در نیمه دوم سال

اما دیدگاه دوم بیانگر افزایش قیمت دلار است. دیدگاهی که می‌گوید قیمت دلار در نهایت در نیمه دوم سال صعودی است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند آنچه در شرایط کنونی بر قیمت دلار اثر می‌گذارد، روندهای اقتصادی است که همه آنها به دلار سیگنال افزایش قیمت می‌دهد. از آن جمله کارشناسان اقتصادی می‌گویند در نیمه دوم سال احتمالا روند دلار صعودی است. چراکه هم دلار از ارزش ذاتی خود عقب مانده، هم دولت در چند ماه گذشته فنر ارز را فشرده نگه داشته، هم اینکه در نیمه دوم سال کسری بودجه نمود پیدا می‌کند و این کسری بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارد.

برخی از کارشناسان معتقدند قیمت دلار سقف کنونی را رد می‌کند و وارد کانال جدیدی می‌شود. اما برخی دیگر معتقدند دلار برای ورود به کانال جدید، به سیگنال‌های بیشتری نیاز دارد و فعلا دست‌اندازهایی در مسیر افزایش قیمت دیده می‌شود. از جمله برخی اخباری که نشان می‌دهد احتمالا ظرف چند ماه آینده مذاکرات مجددا از سر گرفته می‌شود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایط کنونی پیش‌بینی قیمت دلار و روند بازار ارز وابسته به روند مذاکرات است. اگر مذاکرات مجددا آغاز شود می‌توان امید به کاهش قیمت داشت. به عبارتی مذاکرات مهم‌ترین مانع افزایش قیمت دلار است. اما اگر مذاکرات آغاز نشود و به نتیجه نرسد، آن زمان روند افزایشی بر بازار حاکم می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.