کد مطلب: ۷۶۵۱۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۸ اسفند ۱۴۰۱ / یک بام و دو هوای اسکناس آمریکایی

پیش بینی قیمت دلار 8 اسفند 1401 /  یک بام و دو هوای اسکناس آمریکایی

دیروز قیمت دلار با روند صعودی گشایش یافت و به کانال جدید قیمتی نزدیک شد اما در میانه روز با کاهش چهارپله‌ای، از کانال جدید عقب‌نشینی کرد. این کاهش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز دی روز روند قیمت دلار در دو مسیر متفاوت قرار گرفت. صبح امروز این اسکناس آمریکایی در روند صعودی باز شد و به کانال جدیدِ قیمت راه یافت، اما در میانه روز چهار پله کاهش داشت.

دیروز قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا نزدیک به هزار تومان افزایش داشت و به 42 هزار و 680 تومان رسید. هر چند این رشد قیمت همچنان بیش از ۱۴ هزار تومان با بازار آزاد تفاوت دارد، اما برخی معامله‌گران امید دارند که در روزهای آینده بازارساز التهابات بازار را بپذیرد و بازار آزاد را به رسمیت بشناسد.

تجربه سال ۹۷ تکرار می‌شود؟

از سوی دیگر دیدگاه عده‌ای به تجربه سال 97 کنایه می‌زند. آنها معتقدند به رسمیت نشناختن بازار ارز آزاد، مشکلی را حل نمی‌کند و صرفا راه را برای گروه محدودی از سرمایه‌گذاران و نوسان‌گیران باز خواهد کرد.

امروز ۷ اسفند ۱۴۰۱ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران قیمت دلار ۴۲ هزار و ۶۸۰ تومان کشف شد. این در حالی است که روز گذشته مبلغ 41 هزار و 759 تومان برا ی این اسکناس آمریکایی درج شده بود.

در هفته‌های اخیر حساسیت بازار دلار بیشتر شده و به هر خبری واکنش نشان می‌دهد. اخباری نظیر بسته جدید تحریمی اتحادیه اروپا یا پیش‌فروش خودروهای وارداتی با پیش پرداخت ۵۰۰ میلیون تومانی و بدون تعیین زمان تحویل، از عمده دلایل افزایش شارپی قیمت دلار، از سوی فعالان بازار محسوب می‌شود.

تحلیلگران بازار معتقدند هر خبری فاز هیجانی به بازار می‌دهد و التهاب بازار بالاست. از دیدگاه آنها ۴۰ درصد بازار سرمایه را نرخ ارز تشکیل می‌دهد و با واقعی شدن نرخ ارز و رشد فزاینده قیمت دلار، شروع حرکت رشد بازار سرمایه آغاز شده است.

رونق دوباره صف دلارهای سهمیه‌ای

روز گذشته عرضه دلار سهمیه‌ای دوباره از سرگرفته شد. دلار توافقی که قبل از توقف فروش، تا سقف پنج هزار دلار عرضه می‌شد، ‌اکنون برای هر نفر دو هزار دلار عرضه می‌شود، این تصمیم جدید، صف‌های فروش دلار را به میدان فردوسی و سایر مراکز فروش دلار در صرافی‌ها برگرداند.

تحلیلگران بر این باورند که حضور معاملات توافقی در کنار مرکز مبادله ارز و طلا، می‌تواند به ثبات بازار ارز کمک کند. زیرا مرکز مبادله ارز و طلا پاسخگوی نیاز‌های خدماتی است و بازار توافقی در کنار آن می‌تواند به تقاضاهایی‌‌ با مبنای سرمایه‌گذاری پاسخ دهد. در نتیجه افراد کمتری به بازار آزاد مراجعه کرده و از تب و تاب معاملات غیر‌رسمی کاسته خواهد شد.

دلار تهران و بازارهای موازی بر مدار نوسان

امروز قیمت دلار در بازارهای موازی همانند دلار تهران پرنوسان بود. دلار سلیمانیه که در ابتدای معاملات امروز در کانال جدید ۶۰ هزار تومان معامله می‌شد در ادامه روز با کاهش همراه شد و به نرخ ۵۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

دلار هرات کاهش محدودتری داشت. دلار هرات بعد از ظهر امروز از ۵۶ هزار تومان به قیمت ۵۵ هزار تومان برگشت. درهم امارات نیز ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. این مقدار افزایش برای قیمت درهم در سال‌های گذشته بی‌سابقه است.

قیمت دلار آینه موضوعات سیاسی است

در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس بازارهای مالی با اشاره به افزایش قیمت دلار، به انزوای سیاسی ایران اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت:«روند فعلی قیمت دلار، بروز نشانه‌های جدی موضوعات سیاسی است و تا زمانی که توافقی جدی برای برگشت برجام صورت نگیرد، قیمت دلار کاهش محسوسی نخواهد داشت.»

وی با اشاره به اینکه سطح روابط ایران با کشورهای همسایه پایین آمده خاطرنشان کرد:«چنین سیگنا‌ل‌هایی نشانه‌های خوبی به بازار نمی‌دهد. از سوی دیگر در حوزه پولی، نقدینگی و سیاست‌های مالی نه تنها بهبودی نمی‌بینیم بلکه شاهد تسریع در تغییر قوانین و بی‌توجهی به بازار آزاد هستیم. این در حالی است که در شرایط فعلی ما نیازمند ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و واقع‌گرایی هستیم.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه معمولا دولت‌ها در دوره‌های اول حضورشان، سعی دارند دلار را زیر ارزش ذاتی نگه دارد افزود:«هم اکنون در کشور ریسک‌های سیستماتیک بسیار بالاست و نیز خروج سرمایه جدی وجود دارد، اما ما شاهد این هستیم که بازارساز نمی‌تواند و شاید هم نمی‌خواهد قیمت دلار را به قیمت ذاتیش نزدیک کند.»

وی با تاکید بر موضوع برجام گفت:«عملا دو طرف، ایران و آمریکا تمایلی به اعلام مرگ برجام ندارند، اما برجامی هم در کار نیست. بنابراین قیمت دلار هم روند صعودی خود را حفظ کرده و پایین نمی‌آید.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یک ایرانی

    اینها که فکر می کنند ایران عزیز ما در انزوای سیاسی هست، خودشون در انزوا هستند…

  • ریحانع بیرانوند

    طلاگرون شده نمیتونیم چیزی بخریم

  • ناشناس

    کاهش یهویی قیمت ارز در اواسط روز گذشته فقط ی پارازیت کوچک از جانب دولت بود واین روند صعودی از امروز به روال خود باز خواهد گشت .

  • ناشناس

    چرا این عکس رو دلار انقد خوبه آدم دلش نمیاد بفروشه بعدش هرروز زیاد میشه همه دوستش دارن

  • ناشناس

    به کجا چنین شتابان

  • ناشناس

    چقد دلار زیباست.

  • ناشناس

    یک بام و دو هوای اقتصاد ماست داداش مثل اینکه سر و ته خوابیدی

  • خودش

    خیلی ممنون که ارزون کردین واقعا باورم نمیشد دلار دوباره ۴۰ تومن بشه.واقعا ممنونم

  • ناشناس

    سلام مسعولین محترم بااین تورم بیدادفسادبیدادمیکنه شماکه دم ازمسلمانی میزنیدلطفابه فکرکارگران زحمت کش باشیدحداقل باابروی مردم بازی نکنی باتشکرازمسعولین محترم