کد مطلب: ۳۲۲۷۴۴

پیش‌بینی قیمت نفت در آینده/آیا ارزانی نفت در راه است؟

پیش‌بینی قیمت نفت در آینده/آیا ارزانی نفت در راه است؟

وزیر انرژی عربستان سعودی در حاشیه نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک در ابوظبی اعلام کرد، اگر تولیدکنندگان اوپک و متحدان غیراوپکی آنها آمادگی دور جدید کاهش عرضه در بازار را داشته باشند، اقداماتی در این زمینه انجام خواهد شد. توافق در این زمینه ممکن است به بالا رفتن قیمت جهانی نفت منجر شود.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده عضو اوپک معتقد است که بازار نفت به تحولات جهانی بیش از حد واکنش نشان داده است. او در مصاحبه اخیر خود با شبکه سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرد: بازارها گاهی واکنش‌های اشتباه نشان می‌دهند. چند هفته پیش هم این اتفاق افتاد و به دلیل نگرانی‌های بیش از حد در مورد کاهش عرضه جهانی، قیمت‌ها افزایش چشمگیری داشت. حالا بار دیگر شاهد همین روند هستیم. اما بازار باید در نهایت جایگاه منطقی خود را پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، او همچنین روز یکشنبه، در حاشیه نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک در ابوظبی گفت که اگر تولیدکنندگان اوپک و متحدان غیراوپکی آنها آمادگی دور جدید کاهش عرضه در بازار را داشته باشند، اقداماتی در این زمینه انجام خواهد شد؛ البته این موضوع نیاز به اجماع دارد.

نشست بعدی تیم اوپک ششم دسامبر در وین برگزار می‌شود و احتمالا تصمیم‌گیری برای ادامه کاهش تولید در آن زمان گرفته خواهد شد.

قیمت نفت

12 کشور صادرکننده نفت در سال 2017 عرضه نفت خود را با هدف کاهش ذخایر جهانی و افزایش قیمت محدود کردند. در ژوئن سال جاری اما تصمیم بر آن شد تا به دنبال نگرانی‌ها در مورد کاهش صادرات ایران به دلیل تحریم‌ها، تولیدکنندگانی که ظرفیت مازاد تولید را دارند، نفت بیشتری استخراج کنند.

انتظار می‌رفت که عربستان سعودی و روسیه در نشست روز یکشنبه کاهش بیشتر تولید را توصیه کنند. اما ریاض و مسکو تنها در مورد احتمال این تصمیم‌گیری صحبت کردند.

در هفته‌های اخیر قیمت نفت خام کاهش قابل توجهی داشت. پس از آنکه در اوایل ماه اکتبر قیمت نفت به بالاترین میزان چهار سال گذشته رسید، هفته گذشته با کاهشی 20 درصدی مواجه شد. مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت در ماه اکتبر اما ناشی از نگرانی معامله‌گران در مورد کاهش صادرات نفت ایران و کمبود بازار جهانی بود.

الفالح در این نشست افزایش ناگهانی قیمت‌ها را واکنشی عاطفی بازار نامید و گفت: به عقیده من تصمیماتی که در آمریکا برای اعطای معافیت به برخی از کشورها مبنی بر خرید نفت از ایران گرفته شد، بر قیمت‌های جهانی تاثیرگذار بوده است. این در حالی است که پیش از آن به دنبال تهدیدهای واشینگتن برای اجرایی کردن دور دوم تحریم‌ها علیه ایران، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک، برخی از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران پیش‌بینی کرده بودند که قیمت نفت به 100 دلار خواهد سید.

به دنبال نگرانی‌های بازار درباره محدودیت‌های عرضه ایران، هر سه تولیدکننده بزرگ یعنی عربستان سعودی، روسیه و ایالات متحده برای جبران این خلاء تولید خود را افزایش دادند.

دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران از پنجم نوامبر اجرایی شدند. خروج از توافق هسته‌ای و اعمال این تحریم‌ها بخشی از تلاش دولت ترامپ برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و کاهش نفوذ این کشور در خاورمیانه محسوب می‌شود.

تحریم‌های پیشین که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما اعمال شده بود، با امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 و به ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران لغو شد.

تحریم‌های جدید 50 بانک ایرانی، شرکت‌های تابعه آنها و بیش از 200 شخص حقیقی و شرکت کشتیرانی را هدف قرار می‌دهد. همچنین شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و بیش از 65 فروند هواپیمای این شرکت هم تحریم‌ شده‌اند.

با این حال، اگر در نشست وین در مورد تمدید قرارداد کاهش تولید توافقی انجام شود، احتمالا قیمت نفت افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر وزیر انرژی عربستان روز یکشنبه، در حاشیه نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک در جمع خبرنگاران گفت: شرکت دولتی آرامکو به دلیل کاهش تقاضای فصلی در ماه دسامبر، روزانه 500 هزار بشکه نفت خام کمتر نسبت به ماه نوامبر به مشتریانش عرضه می‌کند. این مساله موجب شد، روز دوشنبه قیمت نفت برنت حدود 1.5 درصد افزایش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.