کد مطلب: ۶۱۸۹۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت نفت تا پایان ۲۰۲۲/ نفت ۲۰۰ دلاری می‌شود؟

پیش‌بینی قیمت نفت تا پایان ۲۰۲۲/ نفت ۲۰۰ دلاری می‌شود؟

نماینده سابق ایران در اوپک پیش‌بینی می‌کند که نفت تا آخر ۲۰۲۲ به ۹۰ دلار می‌رسد و پس از آن کاهش می‌یابد. البته این در صورتی است که تولیدکنندگان بتوانند تقاضای بازار را تامین کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت اوپک امروز نسبت به روز گذشته، بیش از یک دلار افزایش قیمت داشت و به ۸۸ دلار رسید.

بنا بر گزارش اوپک، قیمت نفت برنت هم ۸۸ دلار و ۵۵ سنت شده است.

روند سریع رشد قیمت نفت، باعث شده برخی تحلیل‌گران خبر از احتمال افزایش قیمت نفت تا ۲۰۰ دلار در پنج سال آینده دهند. اما این پیش‌بینی قابل تحقق است؟

ورود نفت به کانال ۲۰۰ دلار بعید است

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، ورود نفت به کانال ۲۰۰ دلار را بعید می‌داند و می‌گوید: بنا بر پیش‌بینی‌ها، احتمالا قیمت نفت تا آخر سال ۲۰۲۲ به ۹۰ دلار برسد.

او ادامه می‌دهد: البته این قیمت در سال بعدی، کاهش پیدا می‌کند. سال ۲۰۲۲ شرایط به دلیل افزایش تقاضا خاص است و امکان دارد این وضعیت ادامه پیدا نکند. موسسه‌های بین‌المللی هم افزایش ۹۰ دلاری قیمت نفت در سال جاری میلادی را پیش‌بینی کرده‌اند.

افزایش ۴ میلیون بشکه‌ای تقاضای نفت

این کارشناس حوزه نفت می‌گوید: قیمت تابع عرضه و تقاضاست و ۹۰ دلاری شدن نفت چندان بعید نیست. پیش‌بینی شده تقاضای امسال چهار میلیون بشکه افزایش داشته باشد.

نماینده سابق ایران در اوپک بیان می‌کند: البته اگر تولیدکنندگان نتوانند تقاضا را تامین کنند، احتمالا قیمت نفت بیشتر از ۹۰ دلار هم شود. عدم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت شاید تامین نیاز مشتریان را کمی مشکل کند.

قیمت نفت ایران، ارزان‌تر از متوسط قیمت نفت اوپک

بنا بر گزارش اوپک، قیمت نفت ایران حدودا پنج دلار ارزان‌تر از متوسط قیمت نفت اوپک بوده است. خطیبی در همین باره می‌گوید: قیمت نفت با توجه به کیفیت و بازار عرضه آن تغییر می‌کند.

او می‌افزاید: ایران هفت نوع نفت خام صادراتی دارد و قیمت هرکدام از این نفت‌ها متفاوت است. بنابراین ایران در ازای فروش انواع نفت، رقم متفاوتی دریافت می‌کند.

البته این تمام ماجرا نیست. بلومبرگ ادعا کرده بود ایران نفت خام را با ۱۰ درصد تخفیف به چین می‌فروشد. حالا این نگرانی به وجود می‌آید که ممکن است ایران، نفت ارزان را با تخفیف زیاد به فروشندگان بفروشد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.