خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۹۲۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی هفتگی بورس / قرمز پوشی بازار ادامه دارد؟

پیش‌بینی هفتگی بورس / قرمز پوشی بازار ادامه دارد؟

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت روند نزولی داشت با وجود این نزول‌ها می‌توان به رشد بازار در هفته‌ آینده امیدوار بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس چهارشنبه هفته اخیر روی عدد یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحدی بود و این هفته به یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحدی رسید و افت کمتر ۱٫۸۸ درصدی را ثبت کرد.

سارا فلاح، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بورس این هفته مطابق هفته‌های گذشته بسیار کم رمق بود. کمبود جریان نقدینگی همچنان در بازار مشهود است. ویژگی اصلی معاملات این هفته برتری صنایع کوچک و متوسط بازار نسبت به صنایع بزرگ بود.

وی ادامه داد: در هفته گذشته شاخص کل بیش از ۲ درصد افت داشت؛ اما شاخص هم‌وزن تغییر محسوسی نکرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به علت عدم تغییرات شاخص هم‌وزن گفت: کمبود جریان نقدینگی توان اثرگذاری روی سهام بزرگ را ندارد. هنوز بسیاری از افراد با توجه به ابهام آلود بودن فضای سیاسی و مشخص نشدن وضعیت برجام وارد بازار نشدند و نظاره گر بودن را به فعالیت در بازار ترجیح می‌دهند.

فلاح در ادامه تشریح کرد: دومین دلیل در افت جهانی قیمت‌های کامودیتی و چشم‌انداز رکود در اکثر آنها است. با توجه به سیاست انقباضی شدیدی که فدرال رزرو در پیش گرفته شاخص دلار به بالاترین حد خودش در چند دهه اخیر رسید است. به واسطه همین موضوع قیمت‌های جهانی اکثر کامودیتی‌ها وارد فاز نزول شوند و رکود در کل اقتصاد جهان شکل بگیرد.

چشم‌انداز صنایع صادرات محور

وی ادامه داد: به تبع این موضوع صنایع بزرگ ما که اکثر صادرات محور هستند، آسیب دیدند و چشم‌انداز روشنی از قیمت‌های بالای فروش در گزارش این شرکت‌ها وجود ندارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه به دلیل بعدی اشاره کرده و گفت: رفتار حقوقی‌ها دلیل بعدی بزرگ است. در همین هفته در سهم‌های بزرگ شاهد فروش و عرضه آبشاری بعضی از حقوقی‌ها بودیم که فرصت رشد را به سهم‌های بزرگ ندادند.

فلاح توضیح داد: ارزش مارکت این سهم‌ها بزرگ و شناوری بالایی دارند. این سهم‌ها بازیگر محور نیستند و به لحاظ تابلوخوانی حقوقی‌ها هدایت سهم را برعهده دارند. حالا به هر دلیل منطقی یا غیر منطقی فعلا تمایلی برای بالا بردن قیمت سهم‌های بزرگ ندارند. جریان نقدینگی موجود فعلا از یک صنعت به صنعت دیگه می‌رود.

وی اظهار کرد: این هفته محصولات کاغذی مورد توجه بودند؛ چون قیمت جهانی کاغذ به دلیل کمبود انرژی در اروپا و قطع صادرات چوب و خمیر کاغذ توسط روسیه صعودی بود. برخی سهم‌ها از گروه کاشی توانستند افزایش نرخ بگیرند.

این کارشناس بازار پیش‌بینی کرد که البته پیش‌بینی می‌شود که سایر محصولات این گروه هم افزایش نرخی داشته باشند. بعد از رشد شدید قیمت‌های جهانی مواد اولیه شوینده‌ها در طی چند ماه گذشته، مدتی است که این قیمت‌ها وارد فاز اصلاحی نزولی شدند و این کاهش قیمت برای گروه شوینده می‌تواند مورد توجه باشد.

فلاح گفت: در نتیجه خبرهای درون صنعتی هم یکی دیگر از دلایل توجه بازار به سهم‌های کوچک و متوسط بود. البته همه سهم‌های این صنعت مورد اقبال قرار نگرفتند بلکه سهم‌هایی که هم افت قیمتی زیادی تجربه کردند هم وضعیت بنیادی خوبی دارند و پی بر ای مناسبی دارند فعلا پیشروی بازار هستند.

وی اظهار کرد: بنابراین می‌توانیم بگوییم در این فاز بازار نقش تحلیل پررنگ تر شده و و بازار وزن بیشتری برای گزارش ها قائل شده است.

پیش‌بینی بورس هفته آینده

فلاح گفت: روند غالب در کلیت بازار نزولی بوده و بازار تشنه و منتظر یک خبر مهم است. یک خبر مهم در اشل کلان که می‌توان خبر سیاسی و گشایش‌های اقتصادی باشد یا حمایت دولت از بازار سرمایه یا هر چیز دیگری که پول‌های پارک شده را وارد بازار کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با وضعیت فعلی برای هفته آینده انتظار چنین خبری را نداریم. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که وضعیت کلی بازار نسبتا نزولی متعادل باشد و همچنان وضعیت بهتری را برای سهم‌های کوچک و متوسط بازار با شرایط بنیادی خوب متصور هستیم.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

وی اظهار کرد: روند میان مدت شاخص کل نزولی است. قله‌ها یکی بعد از دیگری در پایین‌تر ثبت شده‌اند. الگویی که در شاخص کل دیده می‌شود الگوی مثلث انقباضی بوده که به درستی شکل گرفت. این الگو هم می‌تواند از ضلع بالای مثلث شکسته شود.ضلع پایین که البته شکست از کف محتمل‌تر و معتبرتر است.

فلاح گفت: امروز هم شکست از کف صورت گرفت هرچند هنوز شکست تثبیت نشده است. اما همین الگو را در ار اس آی دیده می‌شود و شکست از کف مثلث در ار اس آی انجام شده. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که شاخص کل یک پولبک به ناحیه شکسته شده داشته باشد و بعد از آن تا اولین تارگت خود یعنی محدوده قیمتی۱۳۵۰ هزار واحد افتی را خواهد داشت.

کل بورس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.