کد مطلب: ۷۸۹۶۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چشم‌انداز زمستان اروپا در سال ۲۰۲۳

چشم‌انداز زمستان اروپا در سال 2023

اویل‌پرایس نوشت که با وجود پر‌کردن موفقیت‌آمیز ذخایر گاز در آستانه زمستان امسال، بحران انرژی اروپا هنوز پایان نیافته است و وضعیت می‌تواند در زمستان آینده بدتر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از حمله روسیه به اوکراین و قطع صادرات انرژی از مسکو به کشورهای اروپایی، چشم‌انداز تیره‌ای برای تامین گاز ساکنان قاره سبز پیش‌بینی می‌شد. اما پس از گذشت مدتی مشخص شد که اروپایی‌ها به خوبی از بحران زمستان سخت عبور کردند.

بر اساس آخرین آمار قیمت گاز اروپا در حال حاضر نسبت به سال گذشته ۶۲٪ (بدون گاز روسیه) افت کرده است. اتحادیه اروپا به طور متوسط ​​80 درصد انبارهای خود را تا سپتامبر 2022 پر کرد. در اکتبر 2022، سطح پر شدن به 90 درصد رسید و در ماه گذشته تا بیش از 80 درصد باقی ماند.

حتی رشد اقتصادی در این منطقه در سال ۲۰۲۲ به ۳.۵ درصد رسید. رقمی که بالاتر از چین (3 درصد) و ایالات متحده (2.1 درصد) بود. همچنین تورم منطقه یورو در اکتبر 10.6 درصد، نوامبر به 9.6 درصد و در دسامبر سال 2022 به 8.5 درصد کاهش پیدا کرد.

حال باید دید آیا این روند صرفه‌جویی و مدیریت مصرف در اروپا ادامه دارد یا محدود به زمستان امسال است؟

چشم‌انداز زمستانی اروپا در سال‌ آینده

رویترز در گزارشی نوشت که فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، در اظهاراتی گفته است: «هرچند دولت‌های اروپایی سال گذشته تصمیمات مختلفی همچون ساخت پایانه‌های ال‌ان‌جی برای گذار از زمستان سخت گرفتند. اما تعادل جوی در زمستان امسال نیز به کاهش تقاضا کمک کرد و منجر به کاهش مصرف شد.»

او ادامه داد: «همچنین ضعف اقتصادی در چین، به نخستین کاهش سالانه مصرف این کشور در ۴۰ سال گذشته منجر شد. اما به نظر می‌رسد امسال شرایط جدیدی در انتظار اروپا باشد. پیش‌بینی می‌شود عرضه ال ان جی اسمال ۲۳ میلیارد متر مکعب باشد. حال با تسهیل محدودیت‌های کرونایی، احتمالا چین ۸۰ درصد عرضه جدید را خواهد بلعید.»

با این حساب ورود تازه نفس چین می‌تواند عرصه را برای واردات ال ان جی اروپا تنگ‌تر کند؟

اویل‌پرایس نوشت که با وجود پر‌کردن موفقیت‌آمیز ذخایر گاز در آستانه زمستان امسال، بحران انرژی اروپا هنوز پایان نیافته است و وضعیت می‌تواند در زمستان آینده بدتر شود.

افزایش دما در اروپا

چشم‌انداز تداوم زمستان سخت اروپا در حالی‌ست که با آغاز سال نوی میلادی، کشورهای اروپایی با رکورد افزایش دما طی زمستان روبه‌رو شدند. فرانسه یک روز مانده به آغاز سال ۲۰۲۳، گرم‌ترین دمای تاریخ خود در این زمان از سال را ثبت کرد.

مقامات آلمان نیز اعلام کردند دمای هوا در روزهای ابتدایی ۲۰۲۳، از سال ۱۸۸۱ بی‌سابقه بوده است. اسپانیا، جمهوری چک، سوئیس، مجارستان و لهستان هم از افزایش کم‌سابقه دما طی روزهای اخیر خبر داده‌اند.

گرمای هوا تا حدی بود که حتی منجر به تعطیلی موقت برخی پیست‌های اسکی معروف سوئیس به دلیل نبود برف شده است. گرمای هوا در قاره سبز باعث شده فعالان محیط زیست بار دیگر نسبت به ضرورت مقابله با تغییرات اقلیمی، تأکید کنند.

به گزارش اداره هواشناسی، هوا گرمتر هم خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود میانگین دمای جهانی برای سال 2023 بین 1.08 درجه سانتیگراد تا 1.32 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین برای دوره ماقبل صنعتی باشد.

با این حساب آیا فرضیه گذار از زمستان سخت در سال 2023 تکرار می‌شود؟

فارغ از مسئله گرم شدن هوا برخی گزارش‌‌ها از حرکت اروپا برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حکایت دارند. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، در اظهاراتی تاکید کرد که یکی از اهداف اصلی این کشور آماده کردن بازار برق خود با هدف اتکای بیشتر به منابع تجدیدپذیر تا پایان دهه جاری است.

بر این اساس در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت درباره چشم‌انداز زمستان اروپا در سال 2023 صحبت کرد. اما با استناد به آنچه در زمستان سال 2022 رقم خورد، به نظر می‌رسد اروپا به خوبی از پس شرایط بحران برآید.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر قیمت گاز اروپا در پایین‌ترین حد 17 ماه اخیر را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.