کد مطلب: ۷۳۶۸۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی اکونومیست از آینده صنایع در سال ۲۰۲۳

پیش بینی اکونومیست از آینده صنایع در سال 2023

سال 2023 همزمان می‌تواند سال رونق و رکود باشد و این مساله برای صنایع مختلف یکسان نیست. در یک سلسله گزارش سه قسمتی، چشم‌انداز اکونومیست از آینده 15 صنعت مهم جهان بررسی خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صنایع جهان در سال 2023 فرصتی برای بهبود از وضعیت کرونایی خواهند یافت اما ترکش‌های جنگ اوکراین همچنان بر پیکر ضعیف اقتصاد جهان باقی می‌ماند. اکونومیست در «دنیای پیش روی 2023» پیش بینی خود را از آینده تمامی صنایع در سراسر دنیا از انرژی و معدن گرفته تا سرگرمی و رسانه ارائه می‌کند.

در قسمت اول این گزارش به چشم‌انداز پیش روی صنعت فلزات و معادن، املاک و مستغلات، خودروسازی، انرژی و گردشگری پرداخته می‌شود.

صنعت فلزات و معادن

پس از صعود سال 2022، شاخص قیمت فلزات Eiu بیش از 7 درصد در سال 2023 کاهش خواهد یافت اگرچه همچنان 40 درصد بالاتر از دوران پیش از کرونا خواهد بود. با توجه به رکود اقتصادی تقاضا برای الماس و طلا افت می‌کند. اگرچه هزینه‌های چین باعث افزایش فلزات مورد نیاز برای ساخت و ساز و تولید خواهد شد اما استفاده از فولاد آمریکای شمالی به بالاترین حد خود در هشت سال گذشته خواهد رسید.

با این حال، قیمت‎‌‌های بالای انرژی و بحران برق در چین و اروپا تولید فلزات از جمله آلومینیوم، فولاد و روی را با مشکل مواجه خواهد کرد. این مساله می‌تواند دولت‌ها را وادار کند که ممنوعیت‌های موقت صادرات ضایعات فلزی را تمدید کنند.

گذار به انرژی سبز و دیجیتالی شدن، تقاضا برای مس و سایر فلزات را افزایش خواهد داد. وسایل نقلیه برقی و وسایل الکترونیکی، مصرف لیتیوم، نیکل و فلزات خاکی کمیاب را تقویت خواهند کرد.

املاک و مستغلات

فروش صنعت املاک در سال 2023 به ارزش 5.8 تریلیون دلار خواهد رسید. که مبلغ هنگفتی اما فقط 1 درصد بیشتر از سال 2022 است. نرخ‌های بهره بالاتر بر وام‌های مسکن تاثیر می‌گذارد و قیمت مسکن را در برخی بازارها کاهش می‌دهد. با پایان یافتن طرح کمک به خرید خانه، قیمت‌ها در بریتانیا ممکن است 5 درصد کاهش یابد. استرالیا ممکن است شاهد کاهش 9 درصدی باشد و در کمترین حالت دوره رونق پس از همه‌گیری در آمریکا کند خواهد شد.

در سطح جهانی، عدم قطعیت باعث طولانی شدن رکود در شروع به ساخت خانه‌های جدید می‌شود و سازندگان با مشکلاتی همچون تقاضای کمتر، هزینه‌های بالا و کمبود نیروی کار مواجه خواهند بود.

اطلاعات در خصوص بخش املاک و مستغلات چین کامل نیست اما چین در این صنعت دچار شکنندگی است . بایکوت وام مسکن، نکول بدهی‌ها و سیستم تامین مالی ضعیف، اعتماد چینی‌ها را تا سال 2023 با وجود تلاش‌های رسمی برای حمایت از رشد اعتبار، تضعیف خواهد کرد. با این حال، کاهش تدریجی محدودیت‌های کرونایی باید تقاضا را در چین و در جنوب شرق آسیا افزایش دهد. بازار لوکس املاک هند احتمالا قدرتمند باقی خواهد ماند.

صاحبان املاک در سال 2023 تشویق می‌شوند ساختمان‌ها را سبزتر کنند. در سال 2023، آمریکا اعتبارات مالیاتی بیشتری برای ایجاد تغییراتی در صرفه‌جویی در مصرف انرژی ارائه خواهد کرد. بریتانیا حداقل استانداردهای بهره وری انرژی را تعیین خواهد کرد. آلمان مالیات آلایند‌ه‌ها را بین مالکان و مستاجران تقسیم می‌کند.

صنعت خودروسازی

پس از سه سال سخت، صنعت خودروسازی در سال 2023 در مسیر کم‌سرعت خود باقی خواهند ماند. فروش خودروهای جدید 1 درصد افزایش می‌یابد اما 14 درصد کمتر از سطح سال 2019 باقی می‌ماند. فروش وسایل نقلیه تجاری که کمتر از بقیه از همه‌گیری آسیب دیده، کاهش بیشتری خواهد یافت. اگرچه وضعیت تراشه‌ها مقداری بهبود پیدا می‌کند، مشکلات زنجیره تامین ادامه خواهد داشت و میزان سود نیز کاهش می‌یابد.

کمبود انرژی و قیمت‌های بالاتر، به‌ویژه در اروپا خسارت بیشتری به بار می‌آورد. با وجود کاهش درآمد و پس‌انداز مصرف‌کنندگان به دلیل تورم، خودروسازان برای انتقال فشار هزینه به خریداران تلاش خواهند کرد.

حتی رشد بخش خودروهای الکتریکی نیز کندتر خواهد بود. فروش جهانی که در سال 2021 دو برابر شد، در سال 2023 با 25 درصد افزایش به 10.8 میلیون یا حدود 20 درصد از کل بازار خودروهای جدید خواهد رسید. چین بیش از نیمی از این موارد را به خود اختصاص خواهد. چین همچنین سخت‌ترین استانداردهای آلایندگی جهان را برای خودروها با سوخت فسیلی اعمال خواهد کرد. فروش خودروهای برقی آلمان با کاهش یارانه‌ها کاهش خواهد یافت. اما این خودروها در درازمدت بهترین روزنه امید را برای خودروسازان به ارمغان می‌آورند، بنابراین تعداد بیشتری از آنها عرضه خواهد شد.

انرژی

بحران صنعت انرژی در سال 2023 به ویژه در اروپا عمیق‌تر خواهد شد. با تحریم‌های غرب، جریان سوخت روسیه کاهش می‌یابد، زیرا اتحادیه اروپا تحریم‌های نفت روسیه را گسترش می‌دهد و این کشور در اقلام تلافی‌جویانه خود عرضه گاز را تقریبا به طور کامل قطع می‌کند. اما آسیا به افزایش تقاضای جهانی نفت کمک خواهد کرد، که حدود 1.5 درصد یا 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و از سطح قبل از همه‌گیری کرونا فراتر خواهد رفت. اوپک بالاخره تولید نفت را 2.4 میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهد و قیمت‌ها را کمی پایین می‌آورد. زمستان ذخایر گاز اروپا را تخلیه می‌کند و جریان گاز طبیعی مایع (LNG) کاهش می‌یابد.

حتی اگر مصرف انرژی به میزان ناچیزی رشد کند، همه اینها قیمت نفت و گاز را بالا نگه‌می‌دارد،. تقلا برای تامین سوخت مصرف زغال سنگ را به رکوردهای جدیدی خواهد رساند و کشورها از برنامه مقابله با تغییرات اقلیمی عقب‌نشینی می‌کنند. اما انرژی خورشیدی نیز حضور درخشانی خواهد داشت و تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر غیرآبی را 11 درصد افزایش می‌دهد.

علاقه به انرژی هسته‌ای در سال 2023 در سراسر جهان گسترش خواهد یافت و آلمان و کره جنوبی برنامه‌های خود را برای بستن نیروگاه‌های هسته‌ای متوقف خواهند کرد.

صنعت گردشگری

صنعت خطوط هوایی که دیگر مانند ایام کرونا زمین‌گیر نیست، باید در سال 2023 به سوددهی برسد. زیرا توقف تقاضا به پایان می‌رسد و ورود گردشگران بین‌المللی 30 درصد افزایش پیدا می‌کند و به 1.6 میلیارد افزایش پیدا می‌کند. اما گردشگری جهانی به حالت عادی بازنخواهد گشت و به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و سیاست‌های ضد کرونا چین، تعداد گردشگران از سطوح قبل از همه‌گیری کمتر خواهد بود.

درآمدهای صنعت گردشگری، تنها به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی، پرسنل و مواد غذایی، به سطح سال 2019 یعنی حدود 1.4 تریلیون دلارخواهد رسید. کرونا باعث کمبود کارکنان، به ویژه در آمریکا و اروپا خواهد شد و با تداوم جلسات آنلاین، سفرهای کاری آنچنان افزایش نخواهد یافت. با این حال رویدادهای ورزشی در کشورهایی مانند چین و فرانسه و همچنین افزایش پذیرش زائر توسط عربستان سعودی در مراسم حج باعث تشویق به سفر خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • در پی حیات ابدی

    صنعت فضایی را از قلم انداختی….. یکی از بزرگترین آرزوهای بشر است سفر به سیارات دوردست و جهان های ناشناخته است….آیا راهی برای رسیدن به جهان های دور دست و سیارات گلدیلاک وجود دارد؟…..
    هیچ پیچی بسته نمیشود
    و هیچ صنعتی برپا نمی شود
    مگر آنکه به فرجام فضا برسد
    و از تکرار مکررات در این سیاره و از زندگی اندوه بار در سیاره زمین خسته شده ایم و به آسمان پناه خواهیم ببرد
    آیا راهی برای رسیدن به سیارات Golidilokوجود دارد؟
    آیا صنعت بشر بسوی جاودانگی و حیات ابدی در سیارات گلدیلاک در جهان های دور دست پیش میرود؟
    پاسخ به این سوال ساده نیست
    اندیشمندان و پژوهشگران و محققان جوامع مختلف بشری کوشیده اند تا با بهره گیری از یافته های علمی خویش پاسخی برای فرجام بشر و و آینده صنعت و تکنولوژی
    پیدا کنند
    اما حقیقتی که وجود دارد این است که صنعت دست بشر از منظومه شمسی خارج شده است
    قطعااعمال خوب و نیک بشر هم از منظومه شمسی خارج میشود و این میتواند هم وحشتناک باشد و هم نوید بخش زندگی های جاودان و خوشبختی میشود