کد مطلب: ۲۷۶۱۹۹

نایب رئیس دوم اتاق مشترک ایران و روسیه پاسخ داد:

چرا تجارت ایران با روسیه رونق ندارد؟

چرا تجارت ایران با روسیه رونق ندارد؟

نایب رئیس دوم اتاق مشترک ایران و روسیه می‌گوید که در نظر گرفتن جوانب یک سویه عاملی اصلی کاهش تراز تجاری ایران با روسیه است.

بررسی کارنامه تجارت ایران و روسیه درسال‌های اخیر، نشان می‌دهد که کفه تجارت ایران با این کشور، به سمت واردات سنگینی می‌کند. این به آن معناست که روند تجاری ایران با روسیه یک‌طرفه و به سود روسیه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، فعالان اقتصادی بر این باورند که عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا به لحاظ صادرات کالاهای کشاورزی و غذایی بسیار برای ایران مفید خواهد بود. در صورت عضویت، تعرفه‌های صادراتی به کشوری مانند روسیه کاهش پیدا می‌کند البته در این صورت ایران نیز باید در مقابل تعرفه بسیاری از اقلام خود را کاهش دهد که عمده آنها مربوط به غلات، گندم، ذرت و جو است.

نایب رئیس دوم اتاق مشترک ایران و روسیه درباره حجم تجارت خارجی ایران و روسیه به تجارت‌نیوز گفت: در سال 2017 میلادی میزان صادرات ایران به روسیه حدود 250 میلیون دلار و واردات ایران از این کشور همسایه به یک و نیم میلیارد دلار را نشان می‌دهد. عموما اقلامی همچون غلات، چوب و ورق فولادی کالاهای مورد نیاز ایران است که از بازار روسیه تامین می‌شود. از طرف دیگر نیز ایران کالاهای مورد نیاز روس‌ها از جمله کشمش، سیمان، رب گوجه فرنگی و محصولات خام کشاورزی را تامین می‌کند.

کاوه زرگران افزود: روسیه بازار مناسبی برای افزایش صادرات کالاهای ایرانی است و پناسیل حجم تجارت خارجی میان این دو کشور می‌تواند ارتقا یابد. چنانچه بخواهیم بازار ایران و روسیه را مورد ارزیابی قرار دهیم باید اشاره کنیم که بسیاری از کالاهایی که در ایران تولید می‌شود روس‌ها از سایر کشورهای وارد می‌کنند، در مقابل نیز بسیاری از کالاهایی که ایران از سایر کشورها تامین می‌کند روسیه صادرکننده آن است. بنابراین با اختلاف نظرهایی که در حوزه تجارت خارجی و داخلی وجود دارد هیچ گاه نتوانستیم حجم قابل قبولی از کالاهای ایرانی را روانه بازار این کشور همسایه کنیم.

به گفته او، در راستای ارتباطات سیاسی ایران با روسیه هیچ‌گاه بهره‌برداری اقتصادی شکل نگرفته است.

زرگران متذکر شد: چنانچه بررسی در آمارها داشته باشیم شاهد خواهیم بود که حجم تجارت خارجی ما با سایر قاره‌ها بیشتر از همسایه شمالی یعنی روسیه است. اساسا چالش اساسی ما در حوزه تجارت خارجی به میزان تعرفه‌ها باز می‌گردد که با عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا این موانع تسهیل خواهد شد.

زرگران با اشاره به نگاه محدود دولتمردان ایرانی در حوزه تجارت خارجی اظهار کرد: اساسا تجارت به معنای مبادله کالاها از کشور مبدا به مقصد است. ارتباطی دو سویه که می‌تواند کالاهای مورد نیاز کشورها را تامین کند؛ این درحالی است که دولتمردان ایرانی دوست دارند این ارتباط یک طرفه و به نفع کشورمان باشد. به عنوان مثال برای حفظ شرایط تجاری باید برخی محصولات خام کشاورزی ایران روانه بازار آذربایجان و بعد در روسیه ترخیص شود و در مقابل نیز ایران بتواند کالاهای اولویت دارد را از این بازار تامین کند؛ متاسفانه هیچ گاه این شرایط برای افزایش مبادلات تجاری مهیا نشد.

نایب رئیس دوم اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه تجارت یک مقوله‌ بده بستان است، تصریح کرد: تا زمانی که نخواهیم سیاست درهای باز را بپذیریم، نبض تجارت ما با سایر کشورها کُند خواهد زد. چنانچه بخواهیم تصویری از تجارت خارجی ایران با سایر کشورها را مد نظر قرار دهیم شاهد خواهیم بود که در حال حاضر با بسیاری از کشورها از جمله آمریکای جنوبی 10 برابر میزان صادرات، کالا وارد می‌کنیم، این در شرایطی است که به بازار همسایه شمالی یعنی روسیه بی‌توجه هستیم.

زرگران خاطرنشان کرد: نگاه به فهرست کالاهای صادراتی ایران نشان می‌دهد که کشورمان پتانسیل های زیادی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی دارد و چنانچه نگاه دولتمردان به صنایع غذایی معطوف شود این صنعتگران این حوره قادر خواهند بود به راحتی صادرات خود را به چندین برابر مقدار کنونی برسانند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که سیاست جدید ایران در تهاتر کالا با روسیه چه هزینه فایده‌ای دارد، گفت: چنانچه قرار باشد از سوی آمریکا تحریم‌ها شدیدی برای ایران اعمال شود قطعا ما شاهد قطع ارتباطات بانکی خواهیم بود از این رو توجه به بازار روسیه می‌تواند گزینه مناسبی باشد. به جز سویا و شکر روس‌ها می‌توانند نیاز ما در برابر دیگر کالاهای اساسی را هم تامین کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.