کد مطلب: ۴۸۸۸۲۲

چرا طراحی سایت در دوران کرونا رونق گرفت؟

چرا طراحی سایت در دوران کرونا رونق گرفت؟

طراحی سایت در دوران کرونا که ماندن در خانه اهمیت بسیاری دارد، می‌تواند کمک بسیاری به افراد جامعه بکند، چرا که شما می‌توانید بدون ترک منزل و حضور در فروشگاه‌های بزرگ، مایحتاج خود را به صورت آنلاین از سایت فروشگاهی خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

طراحی سایت در دوران کرونا که ماندن در خانه اهمیت بسیاری دارد، می‌تواند کمک بسیاری به افراد جامعه بکند، چرا که بخاطر وجود سایت‌های اینترنتی مختلف مانند سایت‌های فروشگاهی، شما می‌توانید بدون ترک منزل و حضور در فروشگاه‌های بزرگ، مایحتاج خود را به صورت آنلاین از سایت فروشگاهی خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید. فروشگاه‌ها نیز باید به طور مرتب محصولات خود را شارژ کنند تا مشتریان همیشه به محصولات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

طراحی سایت چیست؟

طراحی و راه‌اندازی یک صفحه در اینترنت و یا بهینه‌سازی یک سایت قدیمی به جهت ارائه محصولات یا خدمات یا معرفی خود، ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان برای طراحی سایت ارائه کرد.

تاریخچه طراحی سایت

سایت‌های بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که شمار آنها به میلیون‌ها عدد می‌رسد، اما قدمت هر کدام از آنها به 30 سال هم نمی‌رسد. اولین طراحی سایت توسط شخصی به نام "تیم برنرز لی" انجام گرفت که پروژه W3 را طراحی کرد. همچنین آدرس اولین سایت جهان که هنوز هم در دسترس می‌باشد به قرار زیر است:

http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html

دیدن اولین سایت جهان خالی از لطف نیست و می‌توانید ببینید که سایتی که در زمان خودش یک شاهکار بوده، اکنون چقدر ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد. در این سایت از هیچ‌گونه گرافیک و یا رنگ‌بندی استفاده نشده است.

مراحل طراحی سایت

به طور کلی طراحی یک سایت دارای چهار مرحله است که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

  • در این مرحله با در نظر گرفتن نیاز مشتریان و نوع سایت، نمای کلی سایت طراحی می‌شود که صفحات سایت، جایگاه قرار گرفتن المان‌ها و … را مشخص می‌کند و به اصطلاح به آن طراحی وایر فریم گفته می2شود.
  • پس از طراحی وایر فریم، دومین مرحله طراحی که طراحی گرافیکی سایت است انجام می‌شود. این کار توسط نرم‌افزارهای مخصوص انجام می‌شود که به طراحی وایر فریم لعاب داده و بر حسب کسب‌وکاری که قرار است راه‌اندازی شود، رنگ‌بندی و طراحی می‌شود.
  • پس از انجام دو مرحله بالا نوبت به سومین مرحله طراحی می‌رسد که شامل کدنویسی و برنامه‌نویسی است. در این مرحله نیز با توجه به نیاز مشتریان و نوع سایت، روش‌های مختلفی برای مدیریت سایت اعمال می‌شود. مثلاً می‌توان از سیستم وردپرس برای مدیریت محتوا استفاده کرد و یا یک فریم ورک اختصاصی از اول برنامه‌نویسی کرد.
  • چهارمین مرحله برای طراحی یک سایت خوب، راه‌اندازی سایت در اینترنت است که در سطح جهانی در دسترس باشد. پس از خرید یک دامنه و انتخاب نام مناسب برای آن، تنظیمات پیکربندی سایت انجام می‌شود و سایت در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

برای اینکه بتوانید یک سایت خوب طراحی کنید باید دو نکته مهم را مد نظر داشته باشید: یکی هدف شما از این کار است و دوم مقدار بودجه‌ای که برای این کار می‌توانید هزینه کنید. کیفیت سایتی که طراحی می‌کنید به این دو عامل بستگی دارد، اما اگر می‌خواهید در این زمینه موفق باشید باید بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها تمام تمرکز خود را بر هدف نهایی خود بگذارید.

هدف طراحی سایت

برای این کار ابتدا شما باید مشخص کنید که به چه چیزی می‌خواهید دست پیدا کنید. باید این نکته را به یاد داشته باشید که فقط داشتن یک وب‌سایت در موفقیت کسب و کار شما تأثیری ندارد و باید به صورت حرفه‌ای در این عرصه فعالیت کنید.

بنابراین اولین قدم برای موفقیت، هدف‌گذاری دقیق است. پس از آن می‌توانید از متخصصین در این زمینه برای طراحی سایت کمک بگیرید.

چگونه می‌توان بهترین شرکت برای طراحی سایت را شناسایی کرد؟

برای شناسایی بهترین شرکت های طراحی سایت لازم است که یک سری معیارها را بررسی کنید.

کیفیت کار شرکت

سه عامل کیفیت، سرعت و هزینه برای طراحی یک سایت خوب مورد نیاز است. بنابراین اگر به کیفیت کار و سرعت بالا در تحویل کار اهمیت می‌دهید باید هزینه‌های زیادی را نیز تقبل کنید. اما بهتر است زیاد عجول نباشید و برای تحویل گرفتن سایت خود عجله نکنید. فراموش نکنید که طراحی سایت یک کار تخصصی است و نیاز به زمان خود را دارد و عجله شما ممکن است باعث شود نتیجه کار آن طور که می‌خواهید، نشود.

بررسی نمونه کارهای قبلی

اصولاً شرکت‌های معتبر برای اینکه یک تیم حرفه‌ای و با تجربه را جمع‌آوری کنند تا بتوانند با سایر شرکت‌های طراحی سایت رقابت کنند و کار بهتری نسبت به آنها ارائه دهند، حساسیت بسیاری به خرج می‌دهند. بنابراین شما نیز هنگام انتخاب شرکت طراحی باید دقت کنید. بهتر است ابتدا نمونه کارهای قبلی شرکت را ببینید و پس از بررسی نحوه طراحی سایت، زبان به کار رفته در برنامه‌نویسی، ظاهر سایت و محتوای درون سایت، تصمیم بگیرید.

صحبت کردن با مشتری های قبلی

برقراری ارتباط و صحبت با مشتریان سابق می‌تواند تا حد زیادی به شما در انتخاب شرکت بهتر کمک کند. ممکن است شما نمونه کارهای قبلی شرکت را ببینید و بسیار هم عالی و جذاب به نظر برسد. اما این امکان وجود دارد که این شرکت‌ها کار شرکت‌های دیگر را به نام خود ثبت کرده باشند. همچنین امکان دارد کار یک شرکت مناسب و مورد پسند باشد اما پروژه های خود را با تأخیر تحویل دهد.

بنابراین بهترین کار این است که شما با مشتریان قبلی صحبت کنید و میزان رضایت آنها نسبت به کار شرکت را ببینید و پس از آن اقدام کنید.

تأثیر کرونا بر روی طراحی سایت

نزدیک به یک سال است که ویروس کرونا تمام جهان را درگیر خود کرده است و تأثیر بسیار زیادی بر زندگی روزمره افراد و بسیاری از کسب و کارها گذاشته است. این تأثیرات را می‌توان بر روی طراحی سایت‌های مختلف مشاهده کرد. همچنین کرونا تأثیرات بسیاری بر روی محصولات بهداشتی مانند اسپری‌های ضدعفونی کننده، ژل شستشوی دست و … گذاشته است و به همین دلیل طراحی سایت پزشکی ، سایت فروش محصولات بهداشتی و حتی سایت‌های خبری که مطالب مفید درباره ویروس کرونا در اختیار افراد جامعه قرار می‌دهند، تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته‌اند.

طراحی سایت‌های آگهی و نیازمندی نیز رونق گرفت چرا که مردم، بسیاری از لوازم خود را در این سایت‌ها برای خرید و فروش قرار می‌دهند. امکان درج آگهی رایگان در این سایت‌ها، کمک بسیاری به آنها کرده تا به صورت رایگان و بدون هزینه، مبادرت به تعویض، خرید و یا فروش کالای خود به صورت آنلاین نمایند. بسیاری از مواد ضد عفونی و لوازم بهداشتی مورد نیاز در دوران کرونا نیز در این سایت‌های خرید و فروش می‌شوند.

طراحی سایت‌های خبری نیز تحت تأثیر جدیدترین رویدادهایی است که اتفاق افتاده است و به همین دلیل بخش بسیار زیادی از اخبار به کرونا اختصاص داده شده است تا افراد بتوانند همیشه جدیدترین خبرها درباره این ویروس را دنبال کنند.

پیش‌بینی می‌شود که اگر وضعیت کرونا به همین شکل ادامه پیدا کند، تقاضا برای خرید اینترنتی افزایش پیدا می‌کند و خرید آنلاین شرایط بهتری خواهد داشت. بنابراین نیاز است که اقداماتی انجام شود تا افراد به راحتی و با اطمینان خرید خود را انجام دهند. یکی از این سایت‌ها که اقدام جالبی از یکی از شرکت‌های طراحی سایت خلاق و معتبر در ایران به نام شرکت دارکوب است نیز با عنوان موتور جستجوی آگهی راه‌اندازی شده که اولین موتور جستجوی کاربر محور در ایران است. این سایت با نام موتورسرچ دارای سرعت و امنیت بسیار بالاییست و به گونه‌ای طراحی شده است که در زمان قطعی اینترنت نیز می‌توان با آن کار کرد و به خرید و فروش آنلاین پرداخت.

طراحی فروشگاه اینترنتی (سایت فروشگاهی)

فروشگاه اینترنتی این امکان را برای صاحبان کسب و کار فراهم می‌کند تا محصولات خود را به صورت آنلاین به مشتریان عرضه کنند. این فروشگاه‌ها به صورت وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل به کاربران ارائه می‌شود تا محصولات را مشاهده کنند و با خواندن جزئیات محصولات و خدمات در هر ساعت از شبانه‌روز اقدام به خرید کنند.

برای طراحی یک سایت فروشگاهی موفق ، به برنامه‌نویسان و افراد با تجربه در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز دارید. برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی ابتدا لازم است که یک نام برای فروشگاه خود انتخاب کنید و با کمک یک شرکت ثبت کننده نام خود را ثبت کنید تا از این به بعد فروشگاه شما با این عنوان شناخته شود.

مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی

با طراحی فروشگاه اینترنتی، محصولات شما همیشه در معرض دید کاربران زیادی قرار داده می‌شود که سبب می‌شود افراد زیادی به خرید از شما ترغیب شوند.

  • طراحی سایت فروشگاهی و ارائه محصولات بدون محدودیت مکان و فاقد زحمت انبارداری
  • ارائه محصول و جزئیات آن، امکان مقایسه تصویری محصولات مشابه از لحاظ کیفیت و قیمت
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل مراجعه حضوری
  • دسترسی همیشگی به بازار بدون محدودیت زمانی
  • صرفه‌جویی در وقت مشتری و فروشنده
  • تبادل نظر با مشتریان
  • خرید و فروش بدون واسطه

همیشه به یاد داشته باشید که مهمترین نکته در موفقیت یک سایت فروشگاهی این است که محصولات خود را به طور دقیق و با جزئیات معرفی کند. بنابراین سعی کنید عکس‌های با کیفیت از محصولات خود تهیه کنید و توضیحات کاملی از کیفیت محصولات، مواد به کار رفته در آنها، کاربرد محصولات و … به کاربران ارائه دهید. همچنین سعی کنید توضیحات، صادقانه و به دور از اغراق باشد.

امکانات در طراحی سایت فروشگاهی

  • طراحی فروشگاه اینترنتی با قالب اختصاصی
  • ورود به صفحه اصلی فروشگاه
  • امکان ثبت نام و یا ورود به عنوان کاربر مهمان
  • ایجاد مارکت پلیس (یعنی ایجاد شرایطی که فروشنده‌های دیگر هم بتوانند محصولات خود را در فروشگاه بفروشند)
  • محصولات دسته‌بندی شده بر اساس تعداد و تنوع کالا
  • ارائه محصول همراه با جزئیات شامل شرح خصوصیات و عکس‌های با کیفیت و کد محصولات
  • قرار دادن سبد خرید در قسمت‌های مختلف سایت
  • ایجاد فیلتر محصولات بر اساس قیمت، رنگ، پرفرو‌ش‌ترین‌ها و …
  • امکان درج فیلم و صوت قابل پخش در کنار کالا
  • جستجوی تخصصی محصولات و مقایسه با کالاهای دیگر
  • تنظیم مشخصات فنی محصول به طوری که در زیر محصول نمایش داده شود
  • ارائه تخفیف‌های لحظه‌ای با شمارش معکوس
  • پرسخ و پاسخ توسط کاربران و مدیران
  • گذاشتن کامنت توسط کاربران و اشتراک‌گذاری در شبکه های اجتماعی
  • اشتراک‌گذاری توسط ایمیل به دوستان
  • نمایش محصولات مرتبط با یک محصول
  • فروش لوازم جانبی در کنار محصول
  • درج موجودی انبار
  • ایجاد امکان پرداخت آنلاین توسط درگاه‌های معتبر
  • و …

در واقع با طراحی سایت فروشگاهی شما می‌توانید در زمانی کوتاه آینده شغلی خود را متحول کنید. با کمک سایت فروشگاه اینترنتی شما می‌توانید محصولات خود را به افراد جامعه معرفی کنید و به این ترتیب به کسب و کارتان رونق ببخشید.

چطور می‌توان به یک سایت فروشگاهی اطمینان کرد؟

برای اینکه یک خرید امن و بدون دردسر داشته باشید باید قبل از خرید کردن از معتبر بودن آن سایت مطمئن شوید.

معامله با فروشگاه‌های معروف

  • انتخاب فروشگاه اینترنتی معتبر خصوصاً اگر همیشه از فروشگاه‌های مشخص خرید می‌کنید
  • گرفتن آدرس دقیق و شماره تماس فروشگاه
  • صرفاً با دیدن یک وب سایت در مورد آن قضاوت نکنید
  • حساسیت در خرید از فروشگاه‌های خارجی
  • بررسی سیاست فروشندگان در حفظ حریم شخصی مشتری
  • استفاده از درگاه اینترنتی معتبر برای پرداخت آنلاین

چگونه می توان از معتبر بودن سایت فروشگاهی مطمئن شد؟

برای اطلاع از معتبر بودن سایت فروشگاهی می‌توانید مراحل زیر را پیگیری کنید.

داشتن نماد الکترونیک

یکی از مهمترین فاکتورهای اعتبار یک فروشگاه نماد الکترونیک آن فروشگاه است. این نماد فقط به فروشگاه‌هایی داده می‌شود که فعالیت آنها توسط دولت تأیید شده باشد. برای اطمینان از اصل بودن نماد الکترونیک می‌توانید بر روی لوگوی نماد الکترونیک که در صفحه اصلی قراردارد کلیک کنید تا جزئیات اطلاعات صاحب حساب نمایش داده شود. همچنین می‌توانید برای بررسی صحت نماد الکترونیک به سایت enamad.ir بروید و استعلام بگیرید.

بالا بودن رتبه الکسا

یکی دیگر از عواملی که در معتبر بودن سایت فروشگاهی دخیل است، بالا بودن رتبه فروشگاه اینترنتی در وب‌سایت الکسا است. الکسا یک سایت معروف برای بررسی تعداد بازدید کاربران است که بر اساس تعداد بازدیدها رتبه سایت را تعیین می‌کند. بنابراین هر سایتی که بازدید بیشتری داشته باشد در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد.

البته برای اطمینان از اعتبار سایت فروشگاهی نیاز نیست که بالاترین رتبه الکسا را داشته باشد. بلکه همین که یک رتبه مشخص داشته باشد کافی است. با بررسی رتبه الکسا و آگاهی از آمار بالای بازدید کنندگان می‌توان به معتبر بودن سایت پی برد. اما این احتمال هم وجود دارد که برخی از سایت‌ها با استفاده از ترفندهایی آمار بازدیدکنندگان خود را بسیار زیاد نشان دهند.

وجود صفحه تماس با ما

داشتن صفحه تماس با ما در سایت‌های فروشگاهی و ثبت اطلاعاتی مانند آدرس، ایمیل، شماره تماس و …، یکی دیگر از فاکتورهایی است که نشان می‌دهد این سایت معتبر است. این اطلاعات برای برقراری ارتباط مشتریان با صاحبان فروشگاه‌ها ضروری است.

داشتن گواهینامه ssl

یک سایت فروشگاهی زمانی معتبر است که برای برقراری ارتباط امن بین کاربران و سایت و همچنین حفظ اطلاعات مشتریان، از گواهینامه ssl استفاده کند.

داشتن ظاهر مناسب و سرعت در دسترسی به سایت

فروشگاه‌های اینترنتی معمولاً از لحاظ ظاهر زیبا و با کیفیت هستند. اما سرعت دسترسی به سایت یکی از معیارهایی است که اعتبار سایت را نشان می‌دهد. البته نمی توان به طور یقین این فاکتور را ملاک معتبر بودن سایت قرار داد.

حضور در شبکه های اجتماعی

این مورد یکی از مهمترین فاکتورهایی است که ملاک معتبر بودن سایت است. سایت‌های فروشگاهی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و به طور مستمر فعالیت می‌کنند، قابل اعتمادتر هستند. بنابراین برای ارزیابی اعتبار سایت می‌توانید فعالیت آنها را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و لینکدین بررسی کنید.

در مواجهه با کلاهبرداران اینترنتی هوشیار باشید

زمانی که قصد خرید کردن یک محصول را دارید و قیمت محصول خیلی کمتر از حد معمول است به احتمال زیاد دسیسه‌ای در کار است. یا طرح‌های کار در خانه که به شما وعده می‌دهند که می‌توانید در منزل کسب درآمد فوق العاده‌ای داشته باشید و مانند اینها کلاهبرداری است و باید از آن پرهیز کنید.

در آخر توصیه می‌شود که:

  • به هر سایتی اعتماد نکنید
  • از سایت‌های معتبر خریداری کنید
  • از تبلیغات ناخواسته به شدت دوری کنید
  • اطلاعات بانکی خود را در اختیار سایت‌ها قرار ندهید

در صورت رعایت موارد بالا می‌توانید از یک فضای امن در اینترنت برای خرید یا فروش محصولاتتان بهره‌مند شوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عالی