کد مطلب: ۲۸۸۶۱۴

مروری بر عوامل تعیین‌کننده قیمت فلز زرد

چرا قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ افت کرد؟

چرا قیمت طلا در سال 2018 افت کرد؟

طی دهه گذشته و پس از آنکه بحران مالی در سال 2008 رخ داد، سرمایه‌گذاران تمایل بسیاری به طلا به عنوان یکی از قابل اعتمادترین انواع سرمایه‌گذاری نشان داده‌اند. با این حال در سال 2018 قیمت طلا روندی کاهش به خود گرفت. در این گزارش به بررسی عوامل موثر در افت قیمت طلا در سال جاری میلادی پرداخته‌ایم.

خرید طلا همواره به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن در دوره‌های نوسانات بازار، عدم اطمینان اقتصادی و تورم محسوب می‌شود. طی دهه گذشته و پس از آنکه بحران مالی در سال 2008 رخ داد، سرمایه‌گذاران تمایل بسیاری به طلا به عنوان یکی از قابل اعتمادترین انواع سرمایه‌گذاری نشان داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود این، در سال 2018 قیمت طلا روندی کاهش به خود گرفت. کارشناسان بر این باورند که از مهم‌ترین دلایل این مساله افزایش تنش‌های تجاری در جهان بوده که موجب تقویت دلار و افت قیمت طلا و نقره شده است.

در هفته‌های اخیر، ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر بین‌المللی دیگر به بالاترین سطح خود طی 13 ماه اخیر رسیده و از سوی دیگر تشدید بحران اقتصادی در ترکیه، کاهش بیشتر قیمت طلا را به دنبال داشته است.

روز چهارشنبه (15 آگوست) قیمت جهانی طلا با بیش از 0.1 درصد کاهش به 1188.24 دلار در هر اونس مبادله شد که این پایین‌ترین قیمت طلا از ژانویه سال 2017 محسوب می‌شود.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد، طلا از اواسط آپریل تاکنون بیش از 10 درصد از ارزش خود را از دست داده است. ارزش سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا در جهان از جمله اس‌پی‌دی‌آر گلدتراست و ای‌اف‌تی نیز در یک سال سال گذشته بیش از شش درصد کاهش یافته است.

برخی از کارشناسان معتقدند که چین در هفته‌های پیش رو به تقویت قیمت طلا کمک خواهد کرد. از آنجا که جنگ تجاری ایالات متحده و چین می‌تواند اقتصاد جهان را آسیب‌پذیرتر کند، ارزش یوان چین منعکس‌کننده نگرانی‌های بازار است. از سوی دیگر، در کوتاه‌مدت نیز سیاست‌گذاری‌های فدرال‌رزرو در مورد نرخ بهره بر قیمت طلا تاثیرگذار است.

کارشناسان بر این باورند که اگر سیاست‌های فدرال‌رزرو در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و جلب اعتماد بازار باشد، بازار آن را به عنوان نشانه‌ای برای افزایش نرخ بهره تلقی می‌کند. سی‌ان‌ان‌مانی پیش‌تر در گزارشی نوشته بود که این می‌تواند خبر بدی برای طلا باشد.

چرا قیمت طلا نوسان دارد؟

علاوه بر عامل مهم میزان عرضه و تقاضا، ریسک‌گریزی و میزان اشتها هم از عوامل تعیین‌کننده در قیمت طلا هستند.

عمدتا در دوره رونق اقتصادی، سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تری می‌روند که پیش‌بینی می‌شود بازده بیشتری داشته باشند. اما در زمان نوسانات بازار و هنگامی که بحران ارزی رخ می‌دهد، طلا یک سرمایه‌گذاری کاملا امن با بازده ثابت و ریسک کم محسوب می‌شود.

قیمت طلا در اواخر سال 2016، پس از پیروی غافلگیرکننده دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا کاهش یافت. بسیاری انتظار داشتند که سیاست‌های دونالد ترامپ به تورم، نرخ بهره بالاتر، دلار قوی‌تر و بازده بهتر از سایر سرمایه‌گذاری‌ها منجر شود.

معمولا ارزش طلا در دوره‌هایی که نرخ بهره بانکی پایین است، افزایش می‌یابد؛ چرا که بهترین جایگزین برای اوراق قرضه و حساب‌های پس‌انداز بانکی با بازده پایین است. بازارهای ارزی از دیگر عوامل تعیین‌کننده قیمت طلا هستند. اگرچه طلا در همه کشورهای دنیا معامله می‌شود، اما دلار نقشی پرنفوذ در تعیین قیمت آن دارد.

بی‌ثباتی ژئوپولتیک و لفاظی‌های دونالد ترامپ و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، موجب کاهش قیمت طلا در هفته‌های اخیر شده است.

از سوی دیگر، طلا تنها برای سرمایه‌گذاری خریداری نمی‌شود، بلکه برای استفاده در صنعت و ساخت جواهر نیز کاربرد دارد. بنابراین افزایش تقاضا از دیگر عوامل تعیین‌کننده قیمت این فلز گرانبهاست.

منبع: www.theweek.co.uk

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.