کد مطلب: ۳۶۲۶۲۳

اکونومیست بررسی کرد:

چرا نرخ تورم در آمریکا پایین است؟

چرا نرخ تورم در آمریکا پایین است؟

فدرال‌رزرو آمریکا مدت‌هاست که پیش‌بینی می‌کند به دلیل اقتصاد قدرتمند این کشور، نرخ تورم افزایش می‌یابد. به دنبال این پیش‌بینی و آماده‌سازی برای آن، بانک مرکزی از دسامبر 2015 تاکنون 9 بار نرخ بهره را افزایش داده است. اکونومیست در تازه‌ترین شماره خود در مطلبی به بررسی دلایل فقدان فشار تورمی در آمریکا پرداخته است.

10 سال از بحران مالی سال 2008 می‌گذرد و از نظر سیاستگذاران پولی ایالات متحده، روند نرخ تورم در این کشور صعود چندانی نداشته است. هر بار قیمت‌ها تا حدودی افزایش می‌یابد، عاملی افزایش تورم را مهار می‌کند و قیمت‌ها بار دیگر کاهش می‌یابد. این روند به مساله‌ای بغرنج برای سیاستگذاران فدرال‌رزرو تبدیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست ، آخرین بار این اتفاق در جولای 2018 افتاد. تورم اندازه‌گیری‌شده بر مبنای هزینه‌های مصرف شخصی به 2.4 درصد رسید و این در حالی بود که نرخ تورم هدف‌گذاری‌شده از سوی فدرال‌رزرو دو درصد بود. همچنین، شاخص قیمت مصرف‌کننده پس از یک دهه به 2.9 درصد رسید. با این حال، علی‌رغم کاهش چشمگیر نرخ بیکاری، از آن زمان تاکنون هر دو شاخص بار دیگر به کمتر از دو درصد رسیده‌ است.

فقدان فشار تورمی برای بانک مرکزی آمریکا خوشایند نیست. فدرال‌رزرو آمریکا مدت‌هاست که پیش‌بینی می‌کند به دلیل اقتصاد قدرتمند این کشور، نرخ تورم افزایش می‌یابد. به دنبال این پیش‌بینی و آماده‌سازی برای آن، بانک مرکزی از دسامبر 2015 تاکنون 9 بار نرخ بهره را افزایش داده و هر بار قیمت‌ها کاهش یافته، این روند را موقتی اعلام کرده است.

از نگاه نویسنده اکونومیست، به نظر می‌رسد سیاستگذاران بانک مرکزی در آمریکا خود در مورد این مساله تردید دارند و ضعف در تورم یکی از دلایلی است که موجب شده روند افزایش نرخ بهره امروز متوقف شود؛ به‌گونه‌ای که جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا بر ضرورت صبر و شکیبایی برای ادامه سیاست‌های پولی تاکید دارد.

به گزارش اکونومیست، نرخ تورم مساله‌ای جنجالی و پیش‌بینی آن همواره دشوار بوده است. قیمت‌های مربوط به انرژی که بی‌ثبات هم هستند، مهم‌ترین عامل روند کاهشی تورم از جولای تاکنون به نظر می‌رسند. هسته تورم که مواد غذایی و انرژی را شامل نمی‌شود، هم در اواسط سال 2018 نزدیک به دو درصد افزایش یافت؛ یعنی دقیقا نقطه هدف فدرال‌رزرو. با این حال، بلافاصله و در بازه زمانی جولای تا دسامبر حدود یک‌دهم درصد کاهش یافت.

اگرچه این کاهش قیمت اندک بود اما خطری که وجود دارد این است که این روند، هر چند ملایم، اما پایدار به نظر می‌رسد. پیش‌بینی شده بود که آمار و ارقام ماه ژانویه که به زودی منتشر می‌شود هم شامل این کاهش قیمت جزئی باشد.

کاهش هسته تورم نشان‌دهنده تضعیف یک اقتصاد است. با این حال در این چرخه تنها قیمت برخی از اقلام با سرعت بیشتری افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، قیمت غذا در رستوران‌ها، مبلمان و مسکن با سرعت بیشتری در حال افزایش است. اما به نظر می‎رسد، الگوی افزایش قیمت در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، خدمات مالی، لباس و حمل‌ونقل الگوی متفاوتی را دنبال می‌کند.

بر اساس تحلیل‌های آدام شاپیرو از فدرال‌رزرو سان‌فرانسیسکو، افزایش هسته تورم در نیمه اول سال 2018، متاثر از تغییرات قیمت‌ در قراردادهای مربوط به تعرفه‌های تلفن همراه و هزینه‌های سنگین‌تر در زمینه خدمات مالی بوده است.

نویسنده در پایان تاکید می‌کند که آمار و ارقام از هسته تورم نشان‌دهنده علائمی از بروز تضعیف رشد اقتصادی است. با در کنار هم گذاشتن تکه‌های این پازل، مشخص می‌شود که فشار تورمی در نیمه دوم سال 2018 رخ نداده است؛ شاید دلیل آن این است که چنین فشاری هیچ‌گاه وجود نداشته است.

پرسشی که در آینده اقتصاددانان باید به آن پاسخ دهند این است که چرا قدرت ظاهری بازار کار در آمریکا موفق نشده بخش مهمی از مولفه‌های تورم در آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد؟

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.