کد مطلب: ۳۴۵۸۷۷

چرا نماد بورسی «زدشت» متوقف شد؟

چرا نماد بورسی «زدشت» متوقف شد؟

«زدشت» که چهاردهمین عرضه اولیه در سال جاری محسوب می‌شود پس از ۲۰ درصد بازدهی مثبت، شنبه ۲۹ دی ماه سال جاری معاملات مربوط به آن ممنوع و متوقف شد. علت توقف نماد معاملاتی «زدشت» بررسی شفافیت اطلاعاتی این شرکت عنوان شده است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری دشت خرمدره، یکشنبه 23 دی ماه امسال با عرضه 15 درصد از سهام شرکت خود با نماد «زدشت» به بازار سهام ورود کرد.

«زدشت» که چهاردهمین عرضه اولیه در سال جاری محسوب می‌شود، پس از بازدهی 20 درصد آن، شنبه 29 دی ماه سال جاری معاملات مربوط به آن ممنوع و متوقف شد.

بر اساس اطلاعیه منتشره بر روی سایت کدال، علت توقف نماد معاملاتی «زدشت» بررسی شفافیت اطلاعاتی این شرکت عنوان شد.

در این اطلاعیه آمده است: به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، نماد معاملاتی حداکثر تا تاریخ 13 بهمن ماه امسال تعلیق می‌گردد.

اداره نظارت بر ناشران فرابورسی طی نامه‌ای به مدیرعامل شرکت مجتمع کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرمدره مواردی را جهت تجدید نظر و ارائه توضیحات عنوان کرده که بدین شرح است:

1) تعداد فروش شیر و گوساله نر پیش‌بینی‌شده نسبت به پیش‌بینی شش‌ماهه 96 به ترتیب کاهش دو و 9 درصدی داشته است اما درآمدهای عملیاتی پیش‌بینی‌شده رشد شش درصدی نسبت به پیش‌بینی شش‌ماهه داشته است، پوشش سود ناخالص و سود عملیاتی برآوردی شرکت طی 9ماهه به ترتیب 86 و 92 درصد بوده است و همچنین حاشیه سود ناخالص شرکت طی 9ماهه 26 درصد بوده است، لذا ضمن ارائه توضیحات، تجدید نظر در مبالغ برآوردشده سال 97 مورد بررسی کامل قرار گیرد.

2) با توجه به رشد 105 درصدی سود ناخالص نسبت به 6ماهه 97، رشد 71 درصدی درآمدهای عملیاتی نسبت به 6ماهه 97 و همچنین با وجود افزایش قابل توجه در سود قبل از مالیات بر درآمد، اما مالیات بر درآمد تغییر چندانی نکرده است. لذا توضیحات لازم ارائه گردد.

3) در فرم تفسیری کدال به افزایش راندمان تولید شیر اشاره شده است، در صورتی که کاهش فروش مقدار شیر نسبت به شش‌ماهه در نظر گرفته شده است که این موضوع دارای تناقض می‌باشد، با توجه به با اهمیت بودن مبلغ تعدیلات منفی محصول شیر و محصولات زراعی به ترتیب به مبلغ 106 و 31 میلیارد ریال، لذا در محاسبات بهای تمام‌شده فروش تجدید نظر گردد. همچنین در فرم تفسیری کدال به افزایش بهای تمام‌شده در پایان سال اشاره شده است اما حاشیه سود ناخالص نسبت به شش‌ماهه 96 بیشتر هم پیش‌بینی شده است که دارای تناقض می‌باشد.

4) با توجه به اینکه پرداخت جزئی در 9ماهه 97 جهت اصل تسیهلات مالی صورت گرفته است اما مبلغ تسهیلات مالی در ترازنامه همخوانی ندارد، موجودی مواد و کالا و جمع دارایی‌های جاری در صفحه 10 فایل تفسیری با صورت ترازنامه مغایرت دارد. لذا در خصوص رفع مغایرت موارد مذکور اصلاحات و توضیحات لازم صورت گیرد.

5) هزینه‌های اداری، عمومی برای سه‌ماهه پایانی 97 و 98 در فرم صفحه سه کدال به‌صورت اشتباه وارد شده است، لذا اصلاح گردد، مبلغ برآورد ارزش منصفانه جهت سه‌ماهه پایانی سال 97 در برآوردها لحاظ گردد، در فرم تفسیری صفحه چهار کدال مبالغ برآوردی هزینه‌های طرح بهسازی تصفیه‌خانه و هزینه‌های انجام‌شده طرح و درصد تکمیل دارای مغایرت می‌باشد، مبالغ برآوردی طرح کارخانه خوراک دام نسبت به گزارش تفسیری شش‌ماهه تغییر قابل توجهی داشته است (از دو به 23 میلیارد ریال) لذا توضیحات لازم در این خصوص در فرم‌ها ارائه گردد و همچنین مبلغ سایر درآمدهای غیرعملیاتی متفرقه به مبلغ (منفی 25 میلیارد ریال) به‌صورت ریز در فرم صفحه پنج کدال ارائه گردد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به گفته مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت کشت و دام و صنعت خرم‌دره ، زدشت ، سودآوری این شرکت در 9 ماه نخست امسال 137 میلیارد و 32 میلیون ریال بوده که 76 درصد از این رقم از بخش دامپروری به دست آمده