کد مطلب: ۱۸۳۶۹۰

چرا چین کونلون بانک را با پول ایران راه انداخت

چرا چین کونلون بانک را با پول ایران راه انداخت

کونلون بانک بانک کوچکی در چین است که برای ساماندهی روابط بانکی ایران با چین در دوره تشدید تحریم‌ها ایجاد شد.

محمد خوشنام فعال اقتصادی آسیای جنوب شرقی با اعلام این مطلب افزود: برخی می گویند کونلون بانک متعلق به ایران است در حالی که این بانک متعلق به ایران نیست، ولی سرمایه اولیه‌ای که هر بانک برای تاسیس لازم دارد یعنی همان مبلغ اولیه تاسیس برای بانک از همان پول‌های موجود ایران در چین تامین شد و این بانک شکل گرفت.

گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته وی این بانک شش شعبه بیشتر در چین ندارد. الان تمام امورات ایران در چین، چه ذخیره موجود ایران و چه امورات بازرگانی ایران از طریق این بانک صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است که این بانک هیچ پولی برای ایران به خارج از چین ارسال نمی‌کند و ایران می‌بایست از طریق این بانک تنها کالای چینی خریداری نماید.

او در پاسخ به این سئوال که چطور مقامات دولت وقت ایران تصمیم به تامین سرمایه این بانک گرفتند؟ گفت: این را باید مقامات بانک مرکزی بیان کنند، مقامات بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی وقت لازم است در این زمینه توضیحات لازم را بدهند، اما به هر حال ما در شرایطی قرار داشتیم که هیچ بانک چینی حاضر به همکاری رسمی با ایران نبود چون در این صورت ممکن بود بانک‌های چینی مشمول تحریم آمریکا بشوند از این رو تصمیم بر آن شد که یک بانک در چین انتخاب بشود تا فقط با ایران کار کند.

البته فکر می‌کنم در آن موقع این بهترین تصمیم بود ولی کشور چین می‌توانست با همان بانک‌های موجود شرایط بهتری برای ایران فراهم کند.

وی در خصوص نحوه همکاری بخش خصوصی با این بانک نیز توضیح داد: بعد از تحریم دولت اعلام کرد برای هر کالایی ارز تخصیص نمی‌دهد و ارز مبادله‌ای فقط به کالاهای ضروری تعلق می‌گیرد.

در این راستا بانک‌های ایرانی در کونلون بانک چین حساب باز کردند، حالا ارز مبادله‌ای طبق ثبت سفارش‌ها مثلاً به حساب فلان بانک ایرانی نزد کونلون بانک می‌رفت.

به گفته وی برداشت پول از حساب این بانک چندان راحت نبود بلکه باید ارز مبادله‌ای می‌گرفتی، بعد اعلام می‌کردند از حساب کدام بانک برداشت کنی، البته این کارها هم شفاف نبود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.