خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۱۰۴۸

مجید مویدی، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

چه شد که شاخص بورس ریخت؟

چه شد که شاخص بورس ریخت؟

شاخص کل بورس در یک ساعت اول جریان معاملات امروز با ریزش بیش از سه هزار و 600 واحد به کانال 154 هزار واحد مجدد بازگشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، جریان معاملات امروز بازار سرمایه برخلاف روز گذشته روند نزولی در پیش گرفته است، به طوری که هنوز ۳۰ دقیقه از آغاز فعالیت بازار سرمایه در روز یکشنبه ( 25 شهریورماه ۹۷) نگذشته بود که بورس تهران شاهد ریزش 3900 واحدی شاخص کل و ورود به کانال 154 هزار واحدی شده است.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای شیراز، دزهراوی، ددام، های‌وب، جم، شسینا، وپخش، کسرا، خزامیا، خپارس، وتجارت، غاذر، خودرو،خگستر، بشهاب، دشیمی، ونوین، مبین، سهرمز، خبهمن، ولساپا، کساپا، فخوز، خساپا و خمحرکه صفوف خرید تشکیل شده است.

بررسی بازار سرمایه تا به این لحظه حاکی از آن است که نماد‎های « جم، وتجارت، همراه، شیراز، فجر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، فارس، فملی، شبندر، کگل» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز دارند.

همچنین تا به این لحظه بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبصادر، کچاد، وبانک، لابسا و فایرا» بوده است و نمادهای «وبملت، وتجارت،وخاور،ما و کسرا» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص داده‎اند.

به گفته معاملگران امروز بازار سرمایه، دلیل ریزش امروز شاخص کل بورس بیشتر هیجانی است و شاخص طی یکی دو روز آینده بازمی‌گردد. انتشار خبری از سوی مقامات افغانستان مبنی بر ممنوعیت واردات مواد نفتی، سیمان، آهن و کاشی و سرامیک از مرز ایران بورس را دستخوش نوساناتی کرده است،

گفته می‌شود دولت افغانستان در راستای تحریم‌های آمریکا واردات برخی کالاهای صنعتی همچون فولاد، سیمان، آهن‌آلات و میلگرد را از ایران ممنوع کرده است.

افغانستان چهارمین مقصد کالاهای ایرانی است که ادامه دار شدن ممنوعیت صادرات به این کشور می‌تواند پالس منفی برای گروه‌های صادراتی و دلاری تلقی شود، اما دبیر میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که ممنوعیتی برای ورود کالا به افغانستان وجود ندارد و محموله‌ها موقتا از گمرکات میلک و دوغارون صادر می‌شوند، بنابراین رفتار امروز سهامداران در بازار سرمایه بیشتر هیجانی است.

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل ریزش بیش از 3900 واحدی شاخص کل بورس در یک ساعت اول معاملات امروز بازار سرمایه، گفت: با توجه به تعطیلات آخر هفته، آخرین فشار عرضه به دلیل تسویه اعتباری مشتریان با کارگزاری‌ها باعث ریزش شاخص کل بورس شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار دوباره متعادل خواهد شد و نزدیک ترین خطر برای بازار سرمایه تحریم‌های ۱۳ آبان ماه امسال است و فعلا ریسک و خطری بازار را تهدید نمی‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.