کد مطلب: ۴۴۶۷۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چگونه سهام عدالت خود را آزاد کنیم؟ / سهام‌داران یک بار حق انتخاب دارند / دو روش آزادسازی فرقی با هم ندارند

چگونه سهام عدالت خود را آزاد کنیم؟ / سهام‌داران یک بار حق انتخاب دارند / دو روش آزادسازی فرقی با هم ندارند

فرایند آزادسازی سهام عدالت از امروز آغاز شده و سهام‌داران باید یکی از دو روش آزادسازی از طریق بورس یا از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را انتخاب کنند و این انتخاب قابل تغییر نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق اعلام پیشین علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی آزادسازی سهام عدالت منتظر اجاره رهبری است.

شب گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت خاطرنشان کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریع‌تر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

پس از موافقت رهبری، رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز از راه‌اندازی سامانه سهام عدالت از امروز دهم اردیبهشت ماه خبر داد.

از امروز مشمولان می‌توانند به سامانه سهام عدالت www.samanese.ir مراجعه و سهام شرکت‌های سهام عدالت را به مالکیت خود در بیاورند. این افراد می‌توانند با کد ملی خود وارد سامانه شوند.

در سامانه آزادسازی سهام عدالت آمده که انتخاب روش آزادسازی سهام عدالت تنها یک بار امکان‌پذیر است.

براساس مراحلی که در این سامانه آماده است، آزادسازی سهام عدالت از دو طریق سهام‌داری مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود.

سهام‌داری مستقیم

اگر سهام‌داری بخواهد خودش مدیریت سهام خود را به عهده بگیرد، ابتدا باید وارد سامانه سهام عدالت شود، سپس گزینه آزادسازی را فعال و «استفاده از روش سهام‌داری مستقیم» را انتخاب کند؛ اما در این روش چه اتفاقی می‌افتد؟

به میزان سهام تخصیص‌یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام ‌عدالت و به‌تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی به سهام‌دار تخصیص خواهد یافت.

به عبارت دیگر با این روش برای سهام‌دار در بورس یک حساب کاربری باز می‌شود که فرد برای ورود به آن، حتما باید پس از گذشت دو ماه نسبت به ثبت نام در سامانه سجام اقدام کند و احراز هویت وی انجام شود.

پس از ورود به بورس سهام‌دار طبق قانون بورس باید عمل کند، یعنی محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین شده توسط بورس برای این گروه از دارندگان سهام عدالت اجرا می‌شود.

به عبارت دیگر ممکن است سهام‌دار در این روش متوجه سود یا ضرر نیز شود و سازمان خصوصی‌سازی در این باره مسئولیتی ندارد.

سهام‌داری غیرمستقیم

سهام‌دار در صورت انتخاب «آزادسازی به روش غیرمستقیم»، ساماندهی مالکیت و مدیریت سهام ‌عدالت خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌دهد و فرد حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت.

با این روش سهامدار به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اجاره می‌دهد که سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام ‌عدالت آنها را ساماندهی کند.

در این صورت ۷۰ درصد از سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و ۳۰ درصد آن از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه استانی مدیریت می‌شود.

کدام روش سودده‌تر است؟

در خصوص ابهاماتی که روش دوم آزادسازی سهام عدالت دارد، حسن علایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی به تجارت‌نیوز گفت: هر دو روشی که در سامانه سهام عدالت برای آزادسازی اعلام شده، بورسی است یعنی از طریق بورس انجام خواهد شد.

وی افزود: در روش آزادسازی مستقیم سهام‌دار خودش مسئولیت پرتفوی بورسی را به عهده دارد، ولی در روش غیرمستقیم پرتفوی افراد در شرکت سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرد و شرکت‌ها به نیابت از سها‌مداران سهام آنها را مدیریت می‌کنند، بنابراین در روش دوم شخص به طور مستقیم درگیر نیست.

علائی در پاسخ این که کدام روش سودده‌تر است؟ گفت: ماهیت این روش‌ها هیچ فرقی ندارد یعنی از نظر سود و زیان یکی بهتر از دیگری نیست و هر دو تابع قانون تجارت و سازوکارهای بازار سرمایه است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: قرار شده است که چارچوب آزادسازی سهام عدالت (شامل چه پورسه زمانی و با چه درصدی) در شورای عالی بورس تصویب و اعلام شود.

همچنین با توجه به رشد قابل توجه ارزش سهام شرکت‌های بورسی سبد سهام عدالت در سال ۹۹، این ارزش بیش از ۵۰ درصد رشد کرده، همچنین ارزش سهام ۵۰۰ هزار تومانی (برای کسانی که آورده نقدی را تکمیل نکردند) حدودا نصف ارزش روز سهام یعنی حدود چهار میلیون تومان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چطور باید سهام رو آزاد کرد

    • ناشناس

      با مراجعه به سامانه سهام عدالت و انجام مراحلی که مشخص شده است

    • ناشناس

      من الان میخوام سهاممو ازاد کنم میشه یا ن ? چطور باید ازادش کنم

    • Saiad

      نمیشه آزاد کرد باید تا دوره بعدی صبر کنی من بدبخت هم جا موندم نمیدونم تا کی میخوان این سایت رو باز نکنن؟

    • اااااا

      نگاه کنید من سهام خود را ازاد کردم میخواهم به دولت باز گردد چه کنم

    • سلام

      سلام میشه بگین من چطور سهام عدالت خود را ازاد کردم پشیمان کردم میخوام به دولت باز گردد چه کنم

  • ناشناس

    من الان کد سجام گرفتم احزار هویت نکردم هر کجا میروم میگن وقتمان پر است؟چکار کنیم

  • ناشناس

    سلام الان دقیقا اونایی که مستقیم انتخاب کردند هیچ راه برگشتی به روش غیر مستقیم ندارند ؟؟؟؟؟اگه میشه مقدور راهنمایی چیزی به من بکنید .

    • ناشناس

      توی دریا غرق شدید دیگه برگشتنی نیست

  • ناشناس

    سلام چطوری برگردیم به روش غیر مستقیم لطفا راهنمایی کنید

    • ناشناس

      بیشتر از یکبار حق انتخاب ندارین

  • ناشناس

    ایا آزارد سازی سهام بهتر یا نه

  • علی

    میخواهم سهام خود را مستقیم مدیریت کنم لطفاً راهنمایی کنید

  • ناصر روزه پارس

    می خواهم به‌روش مستقیم آزاد سازی شود

    • ناشناس

      من روش مستقیم رو انتخاب نکردم ولی رفتم دفتر پیشخوان و احراز هویت کردم و قرارداد کارگزاری مفید رو امضا کردم در صورتی که روش مستقیم رو انتخاب نکردم دقیقا الان چه اتفاقی افتاده؟

  • ناشناس

    سلام میخواهم بپرسم ، آیادولت گروه بازرسی برای افرادی که مسولیت واگذاری سهأم به مردم رادارندونظارت برکارآنها یا روشی که مسولیت خودرا درست انجام دهند دارد. برایه جلوگیری ازکلاه برداری دربازارآزاد اگردولت شفاف سازی میکرد درطول این 10سال وسودواقعی مردم را کامل وهرساله پرداخت میکرد حالا مردم فقیر به بازارآزاد رو نمی آورند. مثلا درجریان کمک به سرپرستان بیکار که درشهرهای کوچک وبدون فرصت مجبوربه مثلا زندگی هستند خودمن که عضوشان هستم 0ریال دریافت کردم ولی همسایه ام که بزرگترین فروشگاه را دارد 500هزارتومان پرداخت شده ، فقط درشهرکوچک ما بالایه هزازنفر سرپرست بیکار دریافت نکرده و به همان حدود اشتباها به افرادی که بانگاهی به حسابشان راحت میتوان فهمید ثروتمندهستند پرداخت شد. ن فقط این مورد بلکه سبدکالایی که سالهاست طلبکارمن که نزول میدهد وعضوکمیته امدادهم هست دریافت میکند ولی من که یک روز بیمه ندارم و ب علت بیگاری پول دادن بیمه بیکاری ندارم هیچ وقت سبدکالا دریافت نکردهام . شمارابه خدا سود نداشته یا کمکهای چندسال یکباررا که به مردم بیکارومستاجر بایدبدهید نظارت کنید. هرچه کم کاری صورت بگیرد برضرردولت ومردم است .

  • علیرضا اژدرتاج

    خوب

  • علیرضا اژدرتاجدینی

    خوب