خبر مهم:

کد مطلب: ۵۷۰۸۳۷

چگونه یک مدیر موفق باشیم؟

چگونه یک مدیر موفق باشیم؟

مدیران موفق خصوصیات مشترک زیادی دارند که بسته به نوع و شرایط کسب‌وکار این ویژگی‌ها ممکن است تغییر کنند. در این مقاله برخی از صفات یکسان مدیران موفق را معرفی می‌کنیم.

اگر صاحب کسب‌وکار هستید، قطعا یکی از دغدغه‌های اصلی شما این است که «چگونه یک مدیر موفق باشیم؟». خوشبختانه مدیران موفق در سراسر جهان دارای ویژگی‌های نسبتا مشترکی هستند که با یادگیری و تمرین می‌توان به آنها دست یافت.

علاوه بر این، تحقیقات زیادی نیز در علم مدیریت صورت گرفته که با مطالعه آنها می‌توانید تبدیل به یک مدیر موفق شوید. در این مطلب قصد داریم به بررسی خصوصیات مدیران موفق پرداخته و در انتها بهترین راه برای یادگیری این موضوع را با شما در میان بگذاریم.

خصوصیات مدیر موفق

مدیران موفق خصوصیات مشترک زیادی دارند که بسته به نوع و شرایط کسب‌وکار این ویژگی‌ها ممکن است تغییر کنند. در ادامه برخی از صفات یکسان مدیران موفق را معرفی می‌کنیم.

شایسته سالاری

یک مدیر موفق همواره شایسته‌سالاری را در دستور کار خود قرار می‌دهد و می‌داند که حتی یک کارمند نالایق، چه آسیب‌هایی ممکن است به یک کسب‌وکار و سازمان بزند. بنابراین در این شیوه مدیریتی، پارتی یا ارجحیت دادن به دوست و فامیل معنایی ندارد.

نگاه انسانی به کارمندان

یک مدیر موفق می‌داند که انسان با ربات فرق دارد و باید انتظار منطقی از کارمندان داشت. شیوه مدیریتی نوین، بهره‌وری و کیفیت را در طول زمان اثربخش‌تر از کمیت می‌داند؛ بنابراین خروجی هفتگی، ماهانه و سالانه بسیار مهم‌تر از میزان ساعت کاری، میزان مرخصی و… است.

استعدادیابی، رشد و آموزش کارمندان

یک مدیر موفق با کارمندان تعامل مستمر داشته و فعالیت‌های آنها را به صورت منظم آنالیز می‌کند. او می‌داند که با انجام این کار می‌تواند کارمند را در منصب شغلی قرار دهد که او بیشترین بازدهی را در آن داشته باشد. همچنین یک مدیر خوب همواره برای رشد و آموزش کارمندان‌اش هم هزینه زمانی و هم هزینه مالی می‌کند؛ چون می‌داند رشد کارمندان در نهایت موجب رشد سازمان خواهد شد.

سیستم‌سازی فرآیندهای سازمانی

یک مدیر موفق تمام سعی خود را می‌کند تا بروکراسی اداری و کاغذبازی را در سازمان کاهش و تمام فرآیندها را سیستمی و قابل سنجش کند. سیستم سازی از اتلاف زمان و انرژی جلوگیری کرده و راندمان سازمان را افزایش می‌دهد؛ علاوه بر اینها به وسیله فرآیندهای سیستمی همه چیز - مانند عملکرد کارمندان، سود و زیان و… - کاملا شفاف و قابل اندازه‌گیری می‌شود.

جلسات منظم هفتگی و ماهیانه

یک مدیر خوب می‌داند که باید به صورت هفتگی و ماهانه عملکرد کارمندان و سازمان با جزئیات کامل مورد بررسی قرار بگیرد. علاوه بر آن این جلسات تعامل و هم‌بستگی را بین شما و کارمندان‌تان افزایش داده و می‌توانید از نیازها، انتظارات و پیشنهادهای آنها باخبر شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خصوصیات یک مدیر موفق و دوره DBA، به https://fanpardazan.com/course/Doctorate-of-Business-Administration-DBA مراجعه کنید.

رفتار یک مدیر با کارمندان

این‌که یک مدیر چگونه باید با کارمندان خود رفتار کند، بسته به نوع کسب‌وکار و شرایط آن متفاوت است اما به صورت کلی موارد زیر می‌تواند به عنوان اصل‌های پذیرفته شده در دنیای مدیریت به شما کمک کند:

یک مدیر موفق همواره قدردان زحمات کارمندان‌اش است و به صورت کلامی یا مالی این موضوع را به آنها نشان می‌دهد. هیچ‌چیز بیشتر از ناسپاسی مدیر، یک کارمند را بی‌انگیزه نکرده و بازدهی او را کاهش نمی‌دهد.

یک مدیر موفق اگر اشتباهی کرده باشد، آن را می‌پذیرد و صرفا بخاطر «مدیر بودن» بر روی آن پافشاری نمی‌کند. این کار احساس صمیمیت را بین شما و همکاران‌تان افزایش می‌دهد.

یک مدیر موفق هیچ‌وقت ایده‌های کارمندان‌اش را به نام خود اجرا نمی‌کند. قطعا هیچ حسی برای کارمندان بدتر از این نیست که ایده‌ای را مطرح کنند و بعدا ببینند شما آن را به نام خودتان اجرا کرده‌اید.

یک مدیر موفق برای صحبت و تعامل با کارمندان‌اش وقت کافی می‌گذارد؛ زیرا می‌داند بدون توجه به صحبت‌ها و نیازهای آنها، سازمان محکوم به شکست است. در واقع برای یک مدیر خوب جلسه و رسیدگی به کارمندان حتی از ملاقات با مشتریان نیز اهمیت بیشتری دارد.

یک مدیر موفق از کارمندان‌اش ایراد بی‌دلیل نمی‌گیرد و هرگز آنها را تحقیر نمی‌کند. او می‌داند که اگر قرار باشد انتقادی هم بکند، این انتقاد باید سازنده و واقعی باشد. انتقادهای بی‌دلیل باعث فرسودگی و ناامیدی کارمندان می‌شود.

رفتار در مورد کارمند نامنظم

یکی دیگر از چالش‌هایی که مدیران همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، وجود کارمند نامنظم و نحوه رفتار با اوست. همانند بخش قبل، این موضوع هم به شرایط‌های مختلفی بستگی دارد اما نکات زیر می‌تواند برای شما گره‌گشا باشد:

ابتدا خوب و کامل به صحبت‌ها، نیازها و مشکلات کارمندتان گوش دهید و در صورت امکان آنها را حل کنید.

به صورت هفتگی عملکرد کارمندان را در قالب گزارش یا نمره اطلاع دهید. گاهی اوقات گوشزد کردن عملکرد پایین، بازدهی کارمند را در روزهای بعدی افزایش می‌دهد.

بر روی تذکراتی که به کارمند نامنظم داده‌اید پافشاری کرده و مرتب پیگیر آن باشید؛ نگذارید کارمند احساس کند بعد از چند روز بازهم می‌تواند مانند سابق رفتار خود را از سر بگیرد.

در نهایت اگر از هیچ‌کدام از موارد زیر جواب موثر نگرفتید، با شجاعت و برعهده گرفتن مسئولیت عواقب، کارمند خاطی را اخراج کنید. ما هم می‌دانیم که برای یک مدیر موفق، اخراج کارمند بسیار دشوار است اما گاهی خود فرد، گزینه دیگری برای ما نمی‌گذارد.

چگونه یک مدیر موفق باشیم؟

طبیعتا نکاتی که تا الان در این مقاله گفتیم، بیشتر حکم مُسکن را دارد زیرا علم مدیریت بسیار فراتر از این موضوعات است و در صورت نداشتن دانش کافی، محکوم به شکست قطعی هستید. سوالی که اکنون پیش می‌آید این است:

پس باید تمام مدیران به دانشگاه رفته و در رشته مدیریت تحصیل کنند؟

به تمامی ابهامات شما در بخش بعدی پاسخ داده‌ایم.

شرکت در دوره DBA

طبیعتا انسان‌ها علایق و کسب‌وکارهای مختلفی دارند و در نتیجه در رشته‌های متفاوت دانشگاهی تحصیل می‌کنند. از آن جهت که تمامی صاحبان کسب‌وکار برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق، به این دانش نیاز دارند، سال‌هاست که دوره‌هایی تحت عنوان DBA در جهان برگزار می‌شود.

IMG 20210811 103550

DBA به معنای دکتری حرفه‌ای مدیریت کسب‌وکار بوده و از لحاظ محتوا و سطح دانش از سایر دوره‌های مدیریتی بالاتر است. بخشی از سرفصل‌هایی که در این دوره می‌آموزید عبارتند از:

با شرکت در دوره آموزشی DBA، یاد می‌گیرید که چگونه با منابع انسانی رفتار کرده و در نهایت بازدهی سازمان خود را افزایش دهید.

مدیرهای موفق ریاست نمی‌کنند، بلکه رهبری می‌کنند؛ در دوره DBA شما مهارت رهبری کردن را آموخته و تفاوت آن را با ریاست یاد می‌گیرید.

شخصیت، هویت و فرهنگ سازمانیِ یک برند، در محصول نهایی نمایان خواهد شد؛ در این دوره یاد می‌گیرید که چگونه این موضوعات را بهبود ببخشید.

شما باید روش مطالعه و تحقیق در دانش مدیریت را بیاموزید و همیشه خود را به‌روز نگه دارید. دانش مدیریت هرروز دچار تغییرات و تحولات گسترده‌ای می‌شود و اگر مطالعه مستمر نداشته باشید قطعا با شکست مواجه خواهید شد؛ یکی دیگر از محورهای اصلی دوره آموزشی DBA یادگیری روش تحقیق و مطالعه در علم مدیریت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره DBA، به https://fanpardazan.com/course/Doctorate-of-Business-Administration-DBA مراجعه کنید.

آموزش آنلاین DBA، یادگیری بدون هیچ بهانه

به جرات می توان گفت که دوره دی بی ای پر تقاضا‌ترین نوع آموزش برای مدیریت است . از این رو، علاوه بر کلاس‌های حضوری، آموزش آنلاین DBA نیز از طرفداران زیادی برخودار است. همین دلیل سبب شده تا موسسه آموزش عالی آزاد فن‌پردازان برای علاقمندان این دوره، کلاس های آموزش آنلاین DBA را ارائه کند.

کیفیت کلاس آنلاین این دوره همانند کلاس‌های حضوری بوده و متقاضی هرآنچه که باید در مورد آموزش DBA بداند را می‌آموزد. از طرف دیگر، دوره DBA آنلاین برای آن دسته از افرادی که وقت کافی برای شرکت در کلاس حضوری را ندارند ولی نمی‌خواهند از آموزش‌های روز دنیا عقب باشند، توصیه می‌شود. همچنین، با توجه به شرایط حال حاضر در کشور و شیوع کرونا، کلاس‌های آنلاین می‌تواند گزینه مناسبی برای ارتقا مهارت‌ها باشد.

مدرک DBA، پلی به سوی پیشرفت شغلی شما

با شرکت در دوره‌های آنلاین علاوه بر یادگیری مهارت‌های مدیریتی، می‌توانید مدرک DBA که به صورت مستقیم توسط وزارت علوم و تحقیقات صادر می‌شود نیز دریافت کنید. مدرک DBA به شما کمک می‌کند تا موقعیت‌های شغلی بهتری پیدا کرده و حتی با ترجمه آن، برای مهاجرت آسان‌تر به دیگر کشورها نیز استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب درباره خصوصیت‌های یک مدیر موفق صحبت کردیم و در نهایت متوجه شدیم که بهترین راه برای یادگیری و به‌روز بودن در دانش مدیریت، شرکت در دوره DBA است. فراموش نکنید که همیشه در این حوزه مطالعه داشته باشید و تکنیک‌های جدید را بیاموزید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.