کد مطلب: ۵۹۱۱۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کارت اعتباری یارانه چیست؟/ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

کارت اعتباری یارانه چیست؟/ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

مجلس پیشنهاد داده که به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم کارت اعتباری یارانه داده شود. کارت اعتباری یارانه چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با نزدیک شدن به زمان تنطیم لایجه بودجه سال آینده دوباره توجه‌ها به سمت بودجه ارز ۴۲۰۰ تومان رفته است، این ارز در واقع یارانه‌ای است که دولت برای کاهش قیمت کالاهای اساسی تخصیص داده است.

ارزهایی که با نرخ ارزان ۴۲۰۰ تومانی با هدف تامین کالاهای اساسی خانوارها تخصیص داده شده هیچگاه به دست مردم نرسیده است. بنابراین گروهی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که باید روش تخصیص این یارانه تغییر کند و به طور مستقیم به دست مردم برسد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی نیز به در یک برنامه تلویزیونی از طرح مجلس برای پرداخت کارت اعتباری گفته است.

به گفته او، مجلس کارت اعتباری را پیشنهاد داده است که بتواند بر اساس سرانه مصرف با قیمت‌های ترجیحی در اختیار مردم قرار بگیرد تا در مسیر مصرفی بتوانند با قیمت‌های ترجیحی کالاهایشان را خریداری کنند.

به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

پورابراهیمی درباره مشمولان گفته است: افراد کم‌درآمد در اولویت دریافت کارت اعتباری هستند. چنانچه قرار شد به افراد دیگر هم پرداخت شود در دو سطح انجام می‌شود. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کالاهای اساسی با نرخ ارز نیمایی وارد می‌شود.

میانگین حقوق افرادی که در دهک اول تا پنجم قرار دارند حدود ۳٫۵ میلیون تومان است، به همین علت نیز دولت طرح‌های حمایتی خود را برای این دهک‌ها اجرا می‌کند و معمولا شرایط زیر را دارند:

افراد تحت پوشش کمیته امداد
افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی
افراد بدون هیچ گونه بیمه
روستاییان و عشایر
افرادی که مجموع درآمد خانوارشان کمتر از حداقل حقوق وزارت کار باشد (یعنی کمتر از ۲٫۶ میلیون تومان باشد)
کارمند دولت نباشند
افرادی که ملک و ماشین با قیمت بالا نداشته باشند
یارانه‌بگیران نقدی و معیشتی

کارت اعتباری یارانه چیست؟

احتمالا منظور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از کارت اعتباری همانی است که ابراهیم رئیسی نیز وعده پرداخت آن را در آذر داده است.

رئیس‌جمهور برای کاهش هزینه خانواده‌ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول، دوم و سوم مبلغ ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک چهارم و پنجم مبلغ ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

به گفته رئیسی این یارانه از آذر امسال، یعنی یک ماه دیگر پرداخت می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من نفهمیدم اگر به صورت وام هستش پس چرا اسمشو گذاشتن یارانه،بعد اگه وامه چجوری قصتشو مردم پرداخت کنن ،هنوز نفهمیدم جریانش چیه

  • ناشناس

    راستشو بخواهی اینه که یه کارت میدن به مردم یه پولی بابت کارتو کپیو سیستم از مردم میگیرن بعدٱ تموم میشه.

  • جلال

    خیلی بی انصافی اگه به کارگران موقتی که روزمزد برای شرکت ها. با حقوق ۳نیمی کار می‌کنند. و چون از لیست بیمه صرفا برای خطرات احتمالی موقع کار، رد میشند، جز یارانه بگیر، حساب نمی‌شوند. که بدترین شرایط و عوارض و خطرات احتمالی رو با هیچ مزایا و عیدی پاداش و بن کارگری و حق مسکن و هیچگونه، از این حق حقوق،ندارند، و از یارانه محروم شوند. چون اگه درخواست کنند یا اعتراض کنند، از کار کردن نون خوردن. محروم می‌شوند. لطفا بین کارگران تامین اجتماعی بین کسانی که روزمزد وموقتی هستند با کسانی که استخدام دولت و دائمی هستند یک فرقی و استثنا بزارید. چون هم حق وحقوق، و هم حقوق ماهیانشون و هم مزایا وعوارض وخطرات کاری آنها با کارگران روز مزد. خیلی فرق دارد

  • ناشناس

    باعرض سلام وخسته نباشی من یک زن با ی بچه دانشجوی دارم حقوق من ۳۶ میلیون آیا این یارانه وکارت اعتباری تعلق میگیر ممنونم

    • ناشناس

      ماهیانه ۳۶ میلیون می گیری هنوز چشمت دنبال یارانه هست??????

    • ناشناس

      سلام

    • ناشناس

      خوشبحال بچت???

  • ناشناس

    سلا فقط میتونیم بگیم هرجوردوست دارندبازی مون میدندتاکی برده اینهابایدبودماکه هیچ بنامم نیستواموراتم ازمعیشتی ویارانه میگذرونم چرابراماکارت ندادندرییس جمهورقول داده بودازاین ماه یارانه نقدی جدیدواریزمیکندحساب سرپرست ۹انوارچراخبرجدیدنیست بانک میرم میگنندهنوزابلاغ نکردندازکارت هفت میلیونی گرفت تاالان هیچکدوم رانه دادندونه واریزحساب کردنداینم اذرخبرجدیدواریزمیکنندوعده رییسی عملی میشودیانه

  • ناشناس

    کی کجابانک میرفتم میگفتندکارت یارا ابلاغ نکردندیعنی ازابان ماه سرگردون ندادندحالااذرماه هست ایاؤعده رئیس جمهوربرای یارانه نقدی امشب واریزویکنندحساب یانه افزایش دادیارانه نقدی ۲۰اذرماه منتظرواریزجدیدباشیم یانه منتظرواریزجدیدیارانه نقدی واریزشود

  • ناشناس

    کی کجابانک میرفتم میگفتندکارت یارا ابلاغ نکردندیعنی ازابان ماه سرگردون ندادندحالااذرماه هست ایاؤعده رئیس جمهوربرای یارانه نقدی امشب واریزویکنندحساب یانه افزایش دادیارانه نقدی ۲۰اذرماه منتظرواریزجدیدباشیم یانه منتظرواریزجدیدیارانه نقدی واریزشودچیکارکنیم برایارنه نقدی منتظرجواب یاواریزهستم

  • ناشناس

    در حدود 60میلیون ایرانی در امد پایینی دارند بیشتر کارگر هستن یا شغلشان ازاده ولی درامد ندارند چطور دولت نگاهش وقت به بهزیستی است خاک عالم به این دولت گشور های اروپایی چه تو غنی باش چه نباشی همه را یکسان ساپورت میکنند معلوم دیگه بقیع ی پول ملت را به جیب می زنند خدا کند روزی از خواب بیدار بشویم ببینیم این دولت سقوط کرده این دعا 70 میلیون مردم امین

  • Zibachaab

    ایا برای دونفر می شود یک کارت بانکی یارانه قرار داد؟؟

  • مینا مختاریان

    من کارت یارانه میخواهم بگیرم از کجا باید بگیرم یارانه ما قطع شد بعداز چند سال اعتراض زدیم دوباره بهمون تعلق گرفت الان من ودختر م هستیم که خانه هم نداریم من میخوام کارت یارانه بگیرم تا برای دخترم جهاز بخرم چکار باید بکنم؟