کد مطلب: ۷۲۸۷۶۱

کارنامه بازارها در آبان ۱۴۰۱ / بورس به مدار بازگشت

کارنامه بازارها در آبان 1401 / بورس به مدار بازگشت

دومین ماه پاییز در حالی پایان یافت که بازارهای سرمایه‌گذاری همگی صعودی بودند. در این میان سکه با ثبت رشد ۸.۷ درصدی صدرنشین شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دومین ماه پاییز در حالی پایان یافت که بازارهای سرمایه‌گذاری همگی صعودی بودند. در این میان سکه با ثبت رشد ۸.۷ درصدی صدرنشین شد.

به نقل از فردای اقتصاد، قیمت دلار ۸.۱ درصد افزایش یافت تا این بازار نیز در رتبه دوم بازارهای پرسود آبان‌ماه جای گیرد. پس از آن قرعه به نام بازار سهام خورد تا پس از پنج ماه افت متوالی، بازدهی مثبتی را نصیب سهامداران خود کند.

شاخص کل بورس طی دومین ماه پاییز ۱۴۰۱ بازدهی مثبت ۷.۶۵ درصد را به ثبت رساند. خودرو نیز آبان را با رشد ۶.۵ درصدی به پایان رساند.

افزایش انتظارات تورمی را می‌توان مهمترین دلیل حرکت دسته‌جمعی گزینه‌های سرمایه‌گذاری قلمداد کرد. از اردیبهشت ماه تاکنون در هیچ ماهی هر چهار گزینه سرمایه‌گذاری صعودی نبودند.

بازگشت بورس به لیگ بازارها در آبان

سکه، پربازده‌ترین بازار در دو ماه متوالی

سکه امامی آبان را با رشد ۸.۷ درصدی و در نرخ ۱۶ میلیون و ۲۸۲ هزار تومان به پایان برد. به این ترتیب، سکه برای دومین ماه پیاپی پربازده‌ترین بازار کشور شد.

با اوج‌گیری قیمت دلار، سکه تا سطح ۱۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان صعود کرد که تنها ۱۰ هزار تومان کمتر از سقف تاریخی بود. پس از آن اگرچه دلار اندکی تعدیل شد، اما رشد قیمت طلای جهانی به سطوح کم‌سابقه در سه ماه گذشته موجب شد سکه چندان از سقف قیمتی عقب ننشیند.

اما رشد قیمت طلای جهانی موجب تخلیه بخشی از حباب قیمت سکه شد. انتشار اوراق سکه نیز توانست جوابگوی بخشی از تقاضای این بازار باشد. قیمت این اوراق در دو روز پایانی ماه حتی از قیمت سکه در بازار آزاد سبقت گرفت.

ماه رکوردشکنی دلار

قیمت دلار که مهرماه پس از شکستن رکورد تاریخی به زیر ۳۳ هزار تومان بازگشته بود، در آبان حرکت صعودی خود را با سرعت بیشتری پیش گرفت و تا نیمه آبان تا نزدیکی مرز ۳۷ هزار تومان پیش رفت.

به عقیده کارشناسان عواملی که رشد ۸.۱ درصدی قیمت دلار در آبان ماه را رقم زدند، عبارت بودند از: تداوم بن‌بست مذاکرات برجام، ادامه ناآرامی‌ها در داخل کشور، تحریم‌های جدید آمریکا و کشورهای اروپایی و اظهارنظرهای تند آلمان و فرانسه علیه ایران، نگرانی از تسخیر اکثریت مجلس سنا توسط جمهوری‌خواهان آمریکا و نیز تصویب دومین قطعنامه شورای حکام علیه ایران طی ۶ ماه گذشته.

در سوی مقابل، بانک مرکزی تلاش کرد تا با اقداماتی از جمله تسهیل خرید ارز با کارت ملی و انتشار اوراق سکه و دلار از التهاب این بازارها بکاهد. در کنار اقدامات بانک مرکزی، چند اتفاق دیگر نیز در عقب‌نشینی دلار از سقف اثرگذار بود. نخست حفظ اکثریت مجلس سنای آمریکا توسط دموکرات‌ها بود.

مذاکره و توافقات جدید میان ایران و آژانس اتمی هم فعلا مُسکنی بر نگرانی فعالان بازارها از تبعات صدور دومین قطعنامه شورای حکام علیه ایران شده است.

همچنین اخباری از تبادل پیام متعدد بین تهران و واشنگتن نیز موجب احتیاط خریداران دلار شده است. سفر ۲۸ آبان وزیر امور خارجه عمان به تهران نیز می‌تواند در راستای ازسرگیری مذاکرات میان تهران و واشنگتن باشد.

بازگشت بورس به لیگ بازارها در آبان

رشد ۷.۷ درصدی بورس در آبان‌ماه

بورس تهران در عملکرد آبان‌ماه خود توانست پس از پنج ماه متوالی منفی، بازدهی مثبتی را نصیب سهامداران خود کند. شاخص کل بورس طی دومین ماه پاییز ۱۴۰۱ بازدهی مثبت ۷.۶۵ درصد را به ثبت رساند که سومین ماه سبز و دومین رکورد صعود ماهانه در سال جاری محسوب می‌شود.

رکورد بیشترین رشد نماگر اصلی بورس در سال ۱۴۰۱، به فروردین ماه تعلق دارد که ۱۰.۶۱ درصد افزایش یافته بود. ضمن آنکه آبان ۱۴۰۱ با ثبت بیشترین درصد رشد ماهانه از آبان ۸۸، رکورد دو دهه اخیر سبزترین آبان‌ماه بورس را به خود اختصاص داد. شاخص هم‌وزن نیز در این ماه با ثبت یک افزایش ۶.۷۴ درصدی، سومین ماه صعودی خود در سال جاری را رقم زد.

ارزش معاملات نیز در آبان ماه بسیار نوسانی بود اما توانست خود را از بند کانال ۲هزار میلیارد تومان خارج کند و حتی در هفدهمین روز ماه به ۶۸۰۰ میلیارد تومانی برسد. میانگین روزانه ارزش معاملات در این ماه ۳۵۰۷ میلیارد تومان بود که از رشد ۶۸ درصدی نسبت به مهرماه خبر می‌داد.

ضمن آنکه در مجموع شاهد خروج ۵۹۱۶ میلیارد تومانی سرمایه‌های خرد از جریان دادوستد سهام بود که نسبت به مهرماه، ۲۳ درصد بیشتر بود.

حالا ۱۶ ماه متوالی است که شاهد خروج سرمایه از بازار سهام هستیم. تصویب بسته حمایتی ۱۰ بندی سازمان بورس، تداوم عرضه خودرو در بورس کالا و ورود خودروی پرتیراژ ۲۰۷ به این بازار، ثبت بزرگترین معامله تاریخ بورس با عرضه بلوک ۱۲ درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس توسط سازمان خصوصی‌سازی، آغاز معاملات ثانویه نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات و تبعید پارس خودرو به بازار پایه از مهمترین رخدادهای بازار سهام در هشتمین ماه سال بود.

بازگشت بورس به لیگ بازارها در آبان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.