خبر مهم:

کد مطلب: ۱۴۰۳۸۱

کار مفید در محیط‌های اداری فقط ۲۰ دقیقه

کار مفید در محیط‌های اداری فقط ۲۰ دقیقه

عدم استفاده شایسته از ظرفیت و خلاقیت نیروهای انسانی، کم‌توجهی به مسایل رفاهی و بیمه‌ای نیروی کار از مهم‌ترین دلایل پایین‌ بودن سرانه کار مفید در محیط‌های کار است.

به‌گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ایسنا، حمید نجف عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار اظهار کرد: برای بالا بردن بهره‌وری محیط کار نیازمند استفاده از ظرفیت و توانمندی نیروهای انسانی هستیم. به‌ نحوی که انگیزه کار در فرد تقویت و مشتاق انجام کار شود، و به دلیل نارضایتی از محیط و شرایط کار یا پایین‌ بودن دستمزد وقت خود را به بطالت نگذراند.

وی با طرح این پرسش که چرا در بسیاری از ادارات و سازمان‌ها، متوسط کار مفید به ۲۰ دقیقه بیشتر نمی‌رسد، ادامه داد: این امر دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها، عدم استفاده مفید و شایسته از ظرفیت و توانایی نیروی انسانی است.

نجف گفت: بنگاهی که نیروی کارش فقط ۲۰ دقیقه کار مفید دارد هرگز به بهره‌وری نمی‌رسد. ما نیازمند استفاده از ظرفیت‌های علمی کشورهای موفق در این زمینه هستیم و باید از تجربیات، الگوبرداری کنیم تا بر اساس آن معیارها پیش برویم.

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار، سوء استفاده و بهره‌کشی از نیروی انسانی، تبعیض و مقایسه‌ رفتاری در محیط کار را از دیگر عواملی نام برد، که انتظار بهره‌وری و ارائه تولید با کیفیت را ناممکن می‌سازد.

نجف افزود: در بعضی از ادارات و کارگاه‌ها مدل کارکردن به گونه‌ای است که کار نکردن یا اصطلاحا وقت گذراندن به یک عادت برای نیروهای انسانی تبدیل می‌شود و ساختار مجموعه، مدیریت حاکم بر آن و اجرا یا عدم اجرای برخی قوانین و مقررات در این زمینه موثر است و در چنین سیستمی اگر چند نیروی فعال هم وجود داشته باشد خودبه‌خود بی‌انگیزه می‌شوند.

وی ناکافی‌بودن حقوق و پایین‌ بودن دستمزد را از دیگر عوامل موثر در پایین‌ بودن سرانه کار مفید دانست و تاکید کرد: در تمام دنیا اصول بهره‌وری نیروی انسانی با دقت رعایت می‌شود و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی در قبال بازدهی مجموعه و کیفیتی که برای تولید خود متصور هستند، تامین نیروی انسانی و رفاه او که شامل خانه، ماشین و دستمزد مکفی است در نظر می‌گیرند.

به‌همین دلیل می‌بینیم که فرد حتی قبل از شروع کار دستمزد یا پاداش می‌گیرد تا با انگیزه قوی‌تر مشغول کار شود و طبعا در این حالت، سطح انتظار و توقع از نیروی کار بالا می‌رود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.