کد مطلب: ۲۲۸۴۵۶

اکونومیست بررسی کرد:

فهرست کالاهایی که در جنگ تجاری هدف قرار گرفته‌اند

فهرست کالاهایی که در جنگ تجاری هدف قرار گرفته‌اند

اکونومیست در تازه‌ترین شماره خود، عکس‌العمل‌های چین به تعرفه‌های آمریکا را با آنچه کانادا در واکنش به تصویب قانون تعرفه اسموت هاولی (Smoot-Hawly) انجام داد، مقایسه کرده و نوشته است: هرگونه محدودیت‌گذاری در تجارت، تنها به تضعیف صنایع مختلف در جهان می‌انجامد.

الهام میرمحمدی: تهدیدها برای افزودن تعرفه‌ها از سوی هر دو کشور آمریکا و چین، احتمال وقوع یک جنگ تجاری را بیشتر و بیشتر می‌کند. در 3 آپریل، آمریکا بر 1300 محصول وارداتی از چین تعرفه 25 درصدی وضع کرد. یک روز بعد، چین در واکنش به این اقدام فهرست خود را منتشر کرد که 106 کالای آمریکایی را شامل می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همین میزان کافی بود تا بازار سهام آمریکا در عرض چند ساعت افت کند.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی موسسه پترسون، فهرست آمریکا حدود 9 درصد از کل کالاهای صادراتی چین به آمریکا -به ارزش 46 میلیارد دلار- را تشکیل می‌دهد. فهرست چینی‌ها اما 38 درصد از صادرات آمریکا به چین -با ارزش 50 میلیارد دلار- را شامل می‌شود.

تصویر زیر کالاهایی را که از سوی آمریکا و چین هدف تعرفه‌ قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد:

پشت خط نبرد تجاری آمریکا و چین

به گزارش نشریه اکونومیست، فهرست هر دو کشور در حال حاضر، تنها یک تهدید محسوب می‌شود. طی دو ماه آینده آمریکا در نظر دارد فهرست نهایی‌اش را مورد مذاکره قرار دهد؛ اما اعلام کرده هیچ ضرب‎الاجلی برای اجرای تعرفه‌ها وجود ندارد.

مقاماتی چینی هم گفته‌اند، منتظر حرکت بعدی آمریکا خواهند بود. بنابراین هنوز این فرصت وجود دارد که هر دو طرف پیش از آغاز یک جنگ تجاری، با یکدیگر به توافق برسند.

اگرچه فهرست آمریکا در پاسخ به «دزدی مالکیت معنوی» چین طراحی شده، اما ترامپ کسری تراز تجاری آمریکا با چین را به عنوان موضوعی جداگانه ارزیابی می‎کند. اگر این تعرفه‌ها کنار گذاشته شوند، ممکن است چین بپذیرد که کالاهای بیشتری را از آمریکا وارد کند.

در مارس گذشته، ایالات متحده تعرفه‌های مربوط به فولاد و آلومینیوم را برای برخی کشورها از جمله چین اعمال کرد.

این امر واکنش چین را برای وضع تعرفه بر کالاهای آمریکایی به ارزش 3 میلیارد دلار به دنبال داشت.

با توجه به تعرفه‌های وضع‌شده از سوی آمریکا برای واردات پنل‌های خورشیدی یا ماشین ظرفشویی، انتظار می‌رود شاهد واکنش‌های تلافی‌جویانه بیشتری از سوی دولت پکن باشیم.

تعرفه‌های مربوط به فولاد و آلومینیوم که با هدف محافظت از یک صنعت در داخل و برای کاهش رقابت با محصولات آمریکا در خارج وضع می‌شود، اقدامی ناپخته است. نباید فراموش کرد که این اقدامات عمدتا به ضعیف‌تر شدن صنایع منجر می‌شوند.

در مقابل، فهرست چینی‌ها و آخرین تهدیدهای آمریکا در مورد مالکیت معنوی در سطحی بالاتر و پیشرفته‌تر قرار دارد.

به جای ایجاد محدودیت در یک صنعت، چینی‌ها تصمیم گرفته‌اند، شریک تجاری‌شان را طوری تحت فشار بگذارند، که رفتار خود را تغییر دهد.

اکونومیست در گزارش خود، عکس‌العمل‌های چین به آمریکا را با آنچه کانادا در واکنش به تصویب قانون تعرفه اسموت هاولی (Smoot-Hawly) انجام داد، مقایسه کرده است.

اسموت هاولی شاید بهترین مثال از رویکرد حمایت‌گرایی در آمریکا باشد که دولت در پاسخ به رکود بزرگ در سال 1930 آن را تصویب کرد.

در این دوره، دولت آمریکا با هدف محافظت از صنعت و کشاورزی آمریکا و در مواجهه با رقابت خارجی، برای واردات تخم‌مرغ و برخی دیگر از کالاها تعرفه وضع کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، در طول سال‌های 1929 تا 1932، میزان صادرات تخم‌مرغ از کانادا به آمریکا 40 درصد کاهش یافت. جالب‌ آنکه، حجم صادرات از آمریکا به کانادا با کاهشی 99 درصدی مواجه شد. این امر در نهایت، طولانی‌تر شدن رکود را به دنبال داشت.

با ارزیابی پیامدهای تصویب قانون اسموت هاولی، به نظر می‌رسد، هرگونه محدودیت‌گذاری در تجارت، تنها به تضعیف صنایع مختلف در جهان می‌انجامد.

چین به عنوان شریک تجاری آمریکا می‌خواهد، ایالت‌های قرمز -طرفداران حزب جمهوری‌خواه- آمریکا را ناچار کند تا بهای سیاست‌های ترامپ را بپردازند.

اما شاید بتوان فهرستی را که چین در 4 آپریل برای وضع تعرفه بر محصولات آمریکایی، اعلام کرد، بسیار جسورانه‌تر در مقایسه با اقدامات کانادایی‌ها در سال 1930 دانست.

از یک‌سو، تعرفه‌های در نظر ‌گرفته‌شده از سوی چین، هیچ تطابقی با قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) ندارد. از سوی دیگر، این فهرست در نظر دارد، صنایعی با هواداران قدرتمند نظیر هواپیما، دانه سویا و محصولاتی که از ایالت‌های حساس سیاسی وارد می‌شوند را هدف قرار دارد.

در واقع باید گفت، چین به عنوان شریک تجاری آمریکا می‌خواهد، ایالت‌های قرمز -طرفداران حزب جمهوری‌خواه- آمریکا را ناچار کند تا بهای سیاست‌های ترامپ را بپردازند.

یکی از اهداف آمریکا ایالت ویسکانسین، مقر پاول راین (Paul Ryan) رئیس کنونی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکاست.

وضع تعرفه‌ و محدودیت بر صادرات موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون (Harley Davidson) شاید ضربه محکمی بر این ایالت جمهوری‌خواه باشد.

از سوی دیگر، بوبن کنتاکی که محل زندگی میچ مکانل (Mitch McConnell) رهبر اکثریت سنای ایالات متحده آمریکاست، هدف دیگر چینی‌هاست.

پیش‌تر هم آمریکا شاهد چنین اقداماتی بوده است. به عنوان مثال در سال 2003، جورج دبلیو بوش بر فولاد وارداتی از اروپا تعرفه وضع کرد. اروپا هم در واکنش، تعرفه‌ها بر برخی محصولات وارداتی از اروپا نظیر مرکبات را افزایش داد. این امر تهدیدی برای باغ‌های مرکبات در فلوریدا بود که در نهایت موجب شد، رئیس‌جمهور آمریکا تسلیم شود.

تا این لحظه اما هیچ نشانه‌ای از تسلیم شدن و صلح در سخنرانی‌هایِ پی‌درپی ترامپ دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد او از خطرات احتمالی شکست آمریکا در این جنگ هم بی‌خبر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.