کد مطلب: ۴۷۵۵۵۴

رونمایی از اولین کاندیدای قطعی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ / نظامی‌ها به صف شدند

رونمایی از اولین کاندیدای قطعی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ / نظامی‌ها به صف شدند

هرچه به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نزدیک می‌شویم علاوه بر گمانه‌زنی‌ها صحبت‌های تحلیلگران هم بیشتر و صریح‌تر از قبل عنوان می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در همین راستا روز گذشته محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی و فرهنگی اصولگرا که از قضا محبوبیت قابل‌ توجهی در صداوسیمای جمهوری اسلامی دارد، به مقوله حضور یا عدم حضور مردم در انتخابات اشاره و در کمال تعجب، عدم حضور مردم در انتخابات را به معنی نارضایتی آنان ندانست.

بدین‌ترتیب آنچه می‌تواند جشن انتخاباتی اصولگرایان را تکمیل کند، روی کار آمدن رییس‌جمهوری است با خصوصیت‌های پوپولیستی. فردی که در ظاهر از رای و نظر مردم بگوید ولی در باطن مشارکت حداقلی یا حداکثری مردم در انتخابات را بی‌تاثیر در تصمیم‌گیری‌ها توصیف کند.

در چنین شرایطی فعالیت نظامیانی نظیر حسین دهقان، محسن رضایی، علی شمخانی و حتی محمدباقر قالیباف برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ امری تعجب‌برانگیز محسوب نمی‌شود ولی در این میان حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه تلاش کرده ایده رییس‌جمهوری نظامی برای ایران را تا حد قابل ‌توجهی آرایش کند؛ چنانکه او روز گذشته به ایلنا گفته است: «آنچه مطالبه مقام معظم رهبری است، یک دولت جهادی یعنی دولتی جوان، انقلابی، بانشاط و دارای توان کار جهادی است که بتواند عقب‌ماندگی‌های کشور را در ابعاد مختلف جبران کند و یک حضور با نشاط و پرتحرک در عرصه اجرایی کشور داشته باشد، حالا برخی‌ها تصور می‌کنند که این روحیه در نیروهای نظامی بیشتر و در نیروهای غیرنظامی کمتر است، یعنی نیروهای نظامی توان تشکیل دولت جهادی و انقلابی را دارند. اما آنچه باید به آن توجه شود، این است که اگر شخصیت‌هایی از نیروهای نظامی هم وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شوند، بُعد جهادی‌شان مدنظر است نه بُعد نظامی این افراد.»

رقابت «خودی» با «خودی»

در چنین شرایطی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و تلاش‌شان برای آشتی دوباره ملت با صندوق‌های رای می‌تواند رشته‌های اصولگرایان را یک‌شبه پنبه کند شاید به همین دلیل است که حسین ‌الله‌کرم، رییس شورای مرکزی حزب‌الله که این روزها تلاش می‌کند در نقش یک فعال سیاسی ظاهر شود، صراحتا آرزوی عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات را به زبان آورده و گفته است: «در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده شاهد انتخابات درون‌گروهی خواهیم بود؛ چنانکه نتیجه انتخابات مجلس یازدهم نشان داد کاندیداهای اصلاح‌طلبان اقبالی جهت پیروزی ندارند. اصلاح‌طلب‌ها چه با یک لشکر و چه با یک نفر وارد عرصه انتخابات شوند با شرکت نکردن آنها برابر خواهد بود، در هرصورت امیدوارم جریان اصلاح‌طلبی هیچ ‌وقت به این نتیجه نرسد و در انتخابات شرکت کند.»

محمد غرضی: نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوم

از سوی دیگر محمد غرضی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۹۲، با طرح این پرسش که دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب، راست هستند یا چپ، گفت: «احزاب در ایران هیچ تعریف، تکیه‌گاه، ایدئولوژی و پایگاه اجتماعی مشخصی ندارند. مطلوب هر دو جریان ماندن تحت هر شرایط در قدرت است، چپ چون راست و راست عین چپ عمل می‌کند. به‌همین‌دلیل احزاب در ایران پایگاه اجتماعی ثابت پیدا نمی‌کنند».

او گفت: «در صد سال گذشته حزب واقعی و دارای مرام‌نامه و اساسنامه مستقل در ایران وجود نداشته است. در معنی متعارف سیاسی، راست‌ها طرفدار سرمایه‌داری هستند و چپ‌ها به عدالت اجتماعی باور دارند. همان‌گونه که احزاب ما از روند و تعریفی متعارف پیروی نمی‌کنند، جریان‌های سیاسی هم در راست و چپ‌بودن کاملا متضاد با تعاریف کلاسیک آن هستند».

غرضی درباره گنجانده‌شدن شرط ارائه برنامه نامزدها در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، بیان کرد: «این پیشنهاد بسیار خوبی است. داوطلبان باید برای سیاست داخلی، خارجی و امور اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و پرورشی و محیط‌زیستی برنامه‌ داشته باشند». وزیر دولت سازندگی با بیان اینکه در دوره سیزدهم انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد خواهد شد، درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و تعیین سقف سنی برای نامزدهای ریاست‌جمهوری، گفت: «قانون اساسی برای داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی شرط سنی در نظر گرفته اما درباره رئیس‌جمهوری سقف سنی لحاظ نشده است، به‌همین‌دلیل تعیین سن برای داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری مغایر قانون اساسی است. افزودن شرایطی چون مدرک تحصیلی، سن و دیگر موارد باعث محدودشدن حق انتخاب‌کنندگان (مردم) می‌شود».

منبع: اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مردم جوگیرانه و بدون تحقیق به روجانی رای دادند !!!!
    ملتی که به خودش رحم نمی کنه و درگیر نماد و رنگ و عکس پروفایل” تا 1400 با روحانی ” میشه نتیجش میشه همین !!!

    • ناشناس

      من که اصلا رای ندادم ولی نکنه میر سلیم یا رئیسی یا جهانگیری بهتر از روحانی بودن عجب منطقی دارین شما…

    • ناشناس

      تعجب کردم شنیدم جهانگیری هم شرکت میکنه عجب رویی دارن اینا محسن رضایی و ظریف هم بدشون نمیاد واقعا چه اعتماد به سقفی دارن اینا ?

  • هیچ

    اگه ای دفه جوان باشه بعد نیست

  • Reza00778900

    آقای روحانی بیداری ؟؟ ما داریم عروس میاریم

    • ام البنین

      مرغ خیلی گران شده

  • ناشناس

    دوباره قضیه شد مثل 8سال پیش دوباره مردم دارن گول میخورن دوباره قراره بعد انتخابات بگن چه اشتباهی کردیم دوستان یکم تحقیق کنید احمدی نژاد دیگه احمدی نژاد سابق نیست چنان حرص شهرت گرفتتش که داره هرکاری میکنه فقط دیده بشه از توئیت زدن به انجلاجولی گرفته تا مصاحبه با رادیو فردا که ضد انقلاب تروخدا احساسی رفتار نکنید یکم تحقیق کنید لطفا تا بلایی مثه روحانی سرمون نیاد

    • ناشناس

      اینها همشون امتحانشونو پس دادن یعنی چی این حرفت ؟!میخوای بگی فردا احمدی نژاد رای میاره و شماها تقصیر رو بندازین گردن مردم که رای دادن؟!! کدومشون میتونه مملکت رو بسازه؟!!! من بهتون میگم هیچکدوم… یکی از یکی بدتر

    • ناشناس

      این حرفتون درسته ولی احمدی نژآد لااقلاز دولت یازده و دوازده خوب بود

    • ناشناس

      فقط احمدی نژاد.کدام ریئس جمهور آمده.برای بدبختها خونه درست کرد.کسی نبود فقط احمدی نژاد..

  • ناشناس

    فقط احمدی نژاد ولاغیر

  • ناشناس

    سردار حسین دهقان یا سعید جلیلی

  • ن

    احمدی نژاد

  • امید

    با سلام مشکل ثبت اختراعات نخبگان کشور از سال 1392 الی 1399 : اینجانب نیز در این روند مشکل داوری اختراعات را دارم یعنی زمانی که طرح اینجانب نو و جدید است ولی مراجع و داوران پس از گرفتن هزینه های بالا طرح را تایید نمی کنند و در پاسخ می گویند دوست داریم طرح شما را رد کنیم برو پیش هرکسی که دوست داری بگو این مرجع را قبول ندارم اداره نیز می گوید ما طبق قانون مجبور هستیم طرح شما را رد کنیم . برخی از مراجع نیز می گویند داور متخصص ندارند ! در این خصوص به کارشناس اداره اختراعات متن زیر را ارسال کردم : كارشناس محترم با سلام ، اينجانب به شخصه اعتقادي به روند ماركسيستي و وارداتي اداره اختراعات كه با قانون اساسي كشور در تضاد مي باشد ندارم . بر فرض مثال متقاضي پرونده خود را به حداقل 50 مرجع ارسال كند و پرونده 3 ماه در هر مرجع توقف كند تا يكي از اين مراجع داور متخصص داشته باشند و طرح را درست مورد داوري قرار دهند ، اين يعني اتلاف وقت چيزي حدود 8 سال و پرداخت هزينه چيزي حدود 30 مليون تومان . در حال حاضر 11 مرجع در پرونده هاي قبلي اعلام كرده اند داور متخصص ندارند! . اولا بعد از 8 سال پرونده به چه درد متقاضي مي خورد ؟ ، دوم اينكه اگر اينجانب بخواهم 20 اظهارنامه با اين روند ثبت كنم يه چيزي حدود 600 مليون بايد هزينه كنم ( بنظر شما امكان ثبت اختراع به صورت غير مستقيم از اينجانب سلب نشده است ؟ ) ، ايا بعد از اينكه سند را دريافت كردم همين دولت اين هزينه را مي تواند طي فرآيندي به اينجانب برگرداند ( به قول دوستمون خود سند اختراع 5 كيلو روغن نباتي ارزش داره ؟ ) ، يا قرار است متقاضي در جامعه رها شود ؟ . در اداره شما مردم دو دسته هستند برخي با سرمايه هاي خود اختراع ثبت مي كنند برخي با دارايي هاي خود. اشخاصي كه با دارايي خود اختراع ثبت مي كنند مثل اعضا هيات علمي ، اشخاصي كه به بدنه آزمايشگاه و پژوهشگاه ها متصل هستند ، اين افراد هر هزينه اي بابت اختراع انجام مي دهند دولت طي فرآيندي اين هزينه را به آن ها برگشت ميدهد يا از طريق گرنت دانشگاهي يا از طريق پژوهش توليد . يعني اين وسط فقط پول جابجا مي شود و كسي ضرر نمي كند. دسته دوم كساني هستند كه با سرمايه هاي خود اختراع انجام ميدهند مثل افراد كه مدارك عاليه دانشگاهي دارند مشغول كار هستند اما به بدنه دولت وصل نيستند ، اين افراد تحت هر شرايطي اگر نتوانند اظهارنامه خود را به ثبت برسانند آن ها هم سرمايه خود را از دست داده اند و هم دارايي خود را كه همان اختراع مي باشد . چون اين افراد مجبور هستند نسبت به افراد اول يك مرحله بيشتر براي فرايند ثبت انرژي صرف كنند ، اين روند به صورتي طراحي شده كه به مرور زمان قشر متوسط جامعه منحل خواهد شد . و جامعه دو قطبي مي شود يعني دو قشر بالا و پايين كه در اين صورت كاپيتاليسم رخ مي دهد و …
    https://ipm.ssaa.ir/ENQ/List

  • مریم

    قد تموم دنیا عاشقتم میخامت آقای احمدی نژاد
    بی صبرانه منتظر شما هستیم . آقای احمدی نژاد شما مستاغ این شعر هستین
    گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم
    چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی
    به امید رای اوردن شما در سال ۱۴۰۰

    • ناشناس

      چه بیایدوچه نیایدمحبوب قلبهاست

    • شاهین

      ????

  • دهاتی

    آقای سورنا ستاری

    • هستی

      سورنا نام خانم هست