کد مطلب: ۵۲۷۵۳۹

سفرهای خارجی و داخلی ایرانی‌ها چقدر کم شد؟

سفرهای خارجی و داخلی ایرانی‌ها چقدر کم شد؟

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی می‌گوید: سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور در تعطیلات نوروز نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ حدود ۸۵ درصد ریزش داشت. سفرهای داخلی نیز حدود ۷۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ولی تیموری، معاون گردشگری نیز با استناد به آمار اقامت در مراکز رسمی کشور اعلام کرده که سفرهای نوروزی تا ۹۶ درصد کاهش را در مقایسه با نوروز سال ۹۸ تجربه کرده است. او معتقد است با توجه به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سفر در نوروز ۹۹ باید آمارها را با سال ۹۸ مقایسه کرد.

به گفته معاون گردشگری از ۲۸ اسفندماه سال ۹۹ تا سیزدهم فرودین‌ماه سال ۱۴۰۰، دو میلیون و ۵۵۷ هزار و ۸۴۱ نفر شب اقامت در مراکز تحت نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شده است. او همچنین محاسبه کرده که اگر میانگین اقامت را دو شب درنظر بگیریم، نوروز امسال یک میلیون نفر سفر رفته‌اند.

معاون گردشگری در این محاسبات، بدون درنظر گرفتن اسکان مسافران در مراکز غیررسمی، خانه‌های اجاره‌ای و شخصی، تنها به آمار اقامت در مراکز رسمی اکتفا کرده، این درحالی است که طبق گزارش مرکز آمار در بهار سال ۹۸ از مجموع ۱۰۲ میلیون سفری که انجام شد حدود ۵۴ درصد بدون اقامت شبانه و ۴۶ درصد با اقامت شبانه بود که حدود ۶۰ درصد سفرهایی که اقامت شبانه داشت، به انگیزه دیدار دوستان و بستگان و اقامت در خانه آن‌ها انجام شد.

با این حال، حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ـ با استناد به آمار فروش بلیت پرواز، قطار، تور و اقامتگاه‌ تخمین می‌زند سفرهای داخلی در نوروز ۱۴۰۰ تا حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است. هرچند به گفته او، در برخی مناطق مثل کیش، ضریب اشغال اقامتگاه‌ها به ۷۰ درصد رسید و در مقابل شهرهایی مثل مشهد بیشتر هتل‌ها بدون مسافر و تعطیل ماندند و ضریب اشغال هتل‌های این شهر میانگین ۲۰ درصد بود.

او در ادامه گفت: استقبال از تورها و سفرهای خارجی در نوروز ۱۴۰۰ بسیار پایین بود، به طوری که بیشتر پروازهای مسیر پرسفری مثل ترکیه نیمه‌خالی انجام شد. برای مسیر ترکیه ۲۰۰ هواپیما در هفته مجوز پرواز دارند که معمولا در تعطیلات نوروز برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ پرواز اضافه دیگر، دو کشور مجوز صادر می‌کردند، اما امسال نه تنها آن مجوزهای اضافه صادر نشد که تعداد پروازهای روزانه از ۲۸ به ۵ پرواز رسید. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی برخلاف تصورشان باز هم متحمل ضرر و زیان شدند.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.