کد مطلب: ۵۴۵۰۷۰

سن مصرف دخانیات کشور به ۱۳ سال رسید

سن مصرف دخانیات کشور به ۱۳ سال رسید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: بر اساس آمارها، سن مصرف دخانیات و قلیان در کشور به ۱۳ سال رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عباسعلی درستی، با اشاره به مضرات مصرف دخانیات، افزود: دخانیات نیمی از مصرف‌کنندگان خود را می‌کشد زیرا از مواد کاملا سمی تشکیل یافته است. این مواد هم‌چنین باعث پیری زودرس می‌شوند و حتی احتمال خطر مرگ افراد سیگاری در اثر بیماری کووید ۱۹ نیز بالا است.

وی با بیان این‌که تغییر شکل استفاده از ماده دخانیات، به منزله ترک آن نیست، افزود: استفاده بیشتر از سیگار موجب زردی دندان‌ها و بیماری لثه می‌شود و حتی سریع‌ترین راه هدردادن پول است در حالی که تنها ترک کردن دو هفته‌ای آن می‌تواند عملکرد ریه‌ها بهبود ‌بخشد و در مقابله با ابتلا به بیماری کرونا کارساز باشد.

افزایش مصرف روز افزون قلیان

وی در ادامه با اشاره به افزایش مصرف روز افزون قلیان در جامعه، گفت: افراد با کشیدن قلیان، دود ناشی از سوختن تنباکو را استنشاق می‌کنند و به داخل ریه‌های خود می‌فرستند که بسیار مضر است اما با این حال استفاده از آن در سراسر دنیا به ویژه در منطقه مدیترانه شرقی رو به افزایش است و جوانان بیشتر به سمت کشیدن قلیان روی می‌آورند. حتی طی سال‌های اخیر، استفاده از قلیان در بین جوانان در این منطقه نسبت به سیگار محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که استفاده از قلیان بسیار اعتیاد آور است، افزود: منطقه مدیترانه شرقی دارای بالاترین میزان مصرف مواد دخانی در جهان، با میزان کلی استفاده از محصولات دخانی به غیر از سیگار (از جمله قلیان) ۱۴ درصد در میان پسران ۱۵-۱۳ ساله (در مقایسه با هفت درصد مصرف سیگار) و ۹ درصد در دختران ۱۵-۱۳ ساله (در مقایسه با دو درصد مصرف سیگار) گزارش شده است که این مقادیر در برخی از کشورهای منطقه حتی بیشتر برآورد می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: اوقات فراغت، از جمله مسائلی است که به قوی‌ترین شکل ممکن با مصرف قلیان در نوجوانان و جوانان ارتباط دارد و بیشتر افراد برای سرگرمی و پر کردن زمان فراغت خود اقدام به مصرف قلیان می‌کنند. در حالی که بسیاری از نوجوانان و جوانان مصرف کننده قلیان از زیان‌های عمل خود آگاه نیستند و حتی جنبه‌های فیزیولوژیک و عصبی آن نیز برایشان اهمیتی ندارد.

وی افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته مصرف قلیان در میان دختران به شدت افزایش یافته است. اکنون ۱۵ درصد از جوانان کشور، به طور مستمر قلیان مصرف می‌کنند که به دلیل دسترسی آسان به آن، احتمالا سراغ دیگر مواد دخانی هم خواهند رفت.

خطرات استفاده از قلیان

وی در خصوص خطرات استفاده از قلیان بر سلامت افراد، گفت: تنباکوی قلیان حاوی سموم زیادی از جمله مونوکسیدکربن، فلزات سنگین و مواد شیمیایی ایجادکننده سرطان است که حتی پس از عبور از آب نیز وجود دارد. این سموم باعث بروز بیماری‌های ریوی، سرطان، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌ها می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: میزان نیکوتین موجود در قلیان به میزان قابل توجهی بالاتر از سیگار است. به طوری که هر وعده مصرف تنباکوی بدون طعم قلیان معادل نیکوتین موجود در ۷۰ نخ سیگار است؛ هم‌چنین دود دریافتی در هر وعده یک ساعته استفاده از قلیان، ۲۰۰-۱۰۰ برابر بیشتر از مصرف یک نخ سیگار است.

منبع: ایسنا

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.