کد مطلب: ۱۹۷۴۸۳

کاهش سهمیه دولتی میوه شب عید

کاهش سهمیه دولتی میوه شب عید

امسال بازار میوه کشور بخاطر کاهش خسارت‌های جوی به محصولات از وضعیت آرام و رونق خوبی برخوردار است و همین موضوع باعث شد به منظور حمایت توامان از تولید‌کننده و مصرف‌کننده سهمیه دولتی میوه شب عید استان‌ها نیز کاهش داشته باشد.

همه ساله در ایام منتهی به پایان سال، بازار میوه تب و تاب خاصی به خود می‌گیرد و برای جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت میوه در ایام نوروز، طرح تنظیم بازار برای تعادل بخشی به قیمت‌ها از سوی دستگاه‌های متولی به اجرا در می‌آید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، میوه شب عید طرحی از سوی دستگاه‌های اجرایی است تا در روزهای خاص و پر متقاضی عید نوروز تعادلی به بازار میوه داده شود تا علاوه بر اینکه برخی ارقام میوه‌ها که نقش پر رنگی در سفره عید شهروندان دارند به وفور در بازار وجود داشته باشد تا مانع از افزایش قیمت شوند و از کشاورزان نیز حمایت شود.

میزان توزیع میوه شب عید هر ساله بر اساس تنش‌های بازار میوه کشور از جمله خسارت‌های وارده بخاطر خشکسالی و سرمازدگی باغات و نوسانات قیمت در بازارهای تره بار از چند ماه مانده به عید نوروز در کشور تعیین و مقدمات توزیع آن در استان‌ها برنامه ریزی می‌شود.

امسال سهمیه میوه شب عید کردستان نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری دارد که صاحب‌نظران حوزه کشاورزی و تنظیم بازار استان معتقدند این کاهش نه تنها مساله‌ای نگران‌کننده نیست بلکه نویدی بر تعادل بازار میوه در کشور همچنین وضعیت مناسب باغات استان‌ها از نظر کاهش آسیب‌های جوی است.

احمدی از غرفه دارانی است که سال گذشته در مرکز شهر سنندج غرفه‌ای را از سازمان تعاون روستایی اجاره کرده و طی 2 ماه مدت اجرای طرح تنظیم میوه شب عید در آن محل مشغول بکار بود، می‌گوید: امسال سهمیه میوه و همچنین مدت زمان عرضه آن کاهش یافته که برای بسیاری از کسانی که سال‌های گذشته در این طرح فعال بودند، نگران کننده است.

صاحب میوه و سبزی فروشی هاوین در این ارتباط گفت: امسال بازار میوه نوسانات تکان‌دهنده‌ای ندارد تا آرامش بازار را بر هم زند.

امیر امینی اظهار کرد: هم اکنون پرتقال جنوب کیلویی از پنج هزار و 500 تا 6 هزار تومان، پرتقال شمال از یک هزار تا 2 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد در حالیکه سال گذشته در ابتدای بهمن، پرتقال جنوب حداقل کیلویی 12 هزار تومان به فروش می‌رسید.

به گفته وی، سیب نیز هم اکنون از 2 هزار تا چهار هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد ولی سال گذشته سیب زرد و قرمز بین سه هزار و 500 تا هفت هزار تومان به فروش می‌رسید که این محصول نیز روندی توام با آرامش را به سمت عید سپری می‌کند.

کیومرث غلام ویسی از توزیع کنندگان میوه در میدان تره بار سنندج نیز معتقد است در سال جاری به علت وضعیت جوی مناسب و عدم سرمازدگی حاکم بر باغ‌های میوه در اکثر نقاط کشور نوسانات زیادی به بازار وارد نشده است.

به گفته وی، قیمت توزیع میوه از جمله سیب، پرتقال و کیوی هم‌اکنون به صورت مقطوع است بطوریکه تمامی میوه‌ها در مدت مشابه سال گذشته حدود 2 برابر بیشتر از زمان فعلی به فروش می‌رفتند.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این ارتباط گفت: در سال جاری لطمه‌ای به میوه‌های سر درختی در بیشتر نقاط کشور وارد نشد و این مساله خود عاملی بر آرامش بازار میوه کشور است.

شهریار حنیفی افزود: در سال گذشته حدود 90 درصد از باغات میوه شمال کشور در اثر سرمازدگی دچار خسارت شدند که این مساله باعث گرانی شدید میوه بویژه در ایام پایانی سال شد و دولت و وزارت جهادکشاورزی برای کاهش تنش‌های این خسارت‌ها اقدام به افزایش میزان میوه توزیعی (وارداتی) در آن ایام کردند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته علاوه بر اینکه تناژ میوه‌ها، مدت زمان توزیع نیز بیشتر بود، یادآور شد: در سال جاری با توجه به آرامش موجود در بازار میوه، کاهش تناژ و مدت زمان عرضه مشکلی را در تنظیم قیمت بوجود نمی‌آورد.

مدیر تعاون روستایی کردستان نیز با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای توزیع یک هزار و 200 تن میوه در ایام پایانی سال از 25 اسفند امسال تا 15 فروردین سال آینده صورت گرفته است، گفت: این میزان شامل 800 تن پرتقال تهیه شده از شمال کشور و 400 تن سیب تهیه شده از استان آذربایجان غربی است.

سیدیحیی ذکریایی نژاد تاکید کرد: سهمیه توزیع میوه شب عید تمام استان‌ها نسبت به سال گذشته کاهش دارد و با توجه به اینکه در سال جاری مشکلی از نظر برداشت میوه در کشور وجود نداشت و دولت برای حمایت از کشاورزان سهمیه‌های دولتی را کاهش داد اما امسال استان‌ها اختیار بیشتری در خرید میوه شب عید نسبت به سال آینده دارند.

وی افزود: در سال گذشته 2 هزار و 20 تن میوه و سیب برای تنظیم بازار میوه شب عید در 75 غرفه در این استان توزیع شد که 50 درصد در سنندج و باقی نیز بر حسب جمعیت و گردشگر پذیری شهرستان‌ها در سایر نقاط استان قرار داشتند.

ذکریایی نژاد یادآور شد: در سال جاری تعداد غرفه‌های عرضه میوه نیز همان 75 غرفه است ضمن اینکه میوه مورد نیاز استان نیز با همکاری مدیریت‌های تعاون روستایی اهواز و استان‌های شمالی و آذربایجان غربی تهیه و در حال انتقال به سردخانه‌های استان است.

به گفته وی، سهمیه میوه شب عید کردستان نسبت به سال گذشته (95) کاهش چشمگیری دارد اما نسبت به سال‌های 93 و 94 حدود 250 تن شامل 50 تن سیب و 200 تن پرتقال افزایش دارد.

حدود 60 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد 29 هزار واحد در مرکز استان قرار دارند که حدود سه درصد از این واحدهای صنفی، فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای هستند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.