خبر فوری:

کد مطلب: ۶۸۷۵۲۸

کاهش قیمت آهن ادامه‌دار شد!

کاهش قیمت آهن ادامه‌دار شد!

آنچه در بازار داخلی آهن و فولاد مشاهده می‌شود پیش‎روی نرخ محصولات روی ریل نزول و ثبات است که این امر بیش از هر چیزی به پشتوانه بازارهای جهانی و رکود اتفاق افتاده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دیروز نیز کاهش قیمت روز آهن آلات همچنان ادامه داشت و شماری از مبادی فروش نیز قیمت محصولات خود را تغییر ندادند، ولی به طور کلی این ریزش قیمت در کلیه واحدهای زنجیره فولاد قابل مشاهده است.

به نقل از ایران جیب ، روز گذشته بازار ارز نیز تقریبا بدون نوسان بود و قیمت دلار تنها با کاهش جزئی، پایان روز در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد.

آنچه در بازار داخلی آهن و فولاد مشاهده می‌شود پیش‎روی نرخ محصولات روی ریل نزول و ثبات است که این امر بیش از هر چیزی به پشتوانه بازارهای جهانی و رکود اتفاق افتاده است.

بر همین مبنا بازار میلگرد که این روزها بیش‌ترین ریزش قیمت را تجربه کرده است روز گذشته نیز کاهش قیمت‌ها در این بازار قابل مشاهده بود، به طوری میلگرد آجدار ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش یافت که متوسط نرخ آن را به ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسانید و قیمت پیشنهادی میلگرد آجدار استاندارد عمدتا حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ الی ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان بود.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی تغییر چندانی نداشت ولی در بخش شاخه‌فروشی در کنار ثبات برخی مبادی، شاهد کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی شاخه‌های پرفروش تیرآهن ذوب اهن اصفهان بودیم.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی هم در شمار زیادی از مبادی فروش ثبات داشت. قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در بسیاری از شرکت‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود اما قیمت ورق سیاه تغییر چندانی نداشت و عمدتا ثابت اعلام شد.

قیمت روز قوطی و انواع لوله‌های داربستی، گازی و … روز گذشته نیز ریزش داشت و در عمده مبادی فروش با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود، به طوری که قیمت روز پروفیل با ضخامت ۲ از کانال ۲۱ هزار تومانی وارد کانال ۲۰ هزار تومانی شد.

روند آهن آلات در یک ماه اخیر چگونه بود؟

گزارش‌ها و آمار موجود از قیمت‌ها و اوضاع بازار حاکی از تداوم ریزش و ثبات قیمت‌ها تا به امروز است و به عبارتی کلیه واحدهای زنجیره فولاد از ابتدای زنجیره مانند مواد اولیه و آهن اسفنجی تا مواد میانی مانند شمش و همچنین محصولات نهایی شامل کلیه مقاطع تخت و طویل با تکیه بر قیمت‌های جهانی و ستاد تنظیم بازار در بورس، در یک ماه اخیر به طور ممتد کاهشی بوده است.

به عنوان مثال در حال حاضر نرخ روز میلگرد در مقایسه با اسفند سال گذشته حدود ۲ هزار تومان ریزش داشته است. شمش عرضه شده در بورس نیز تقریبا کف قیمت صادراتی خود را تجربه کرده است اگرچه با تراز کامل فرمول ستاد تنظیم بازار حدود ۱۰ دلار فاصله دارد که این امر موجب تشکیل فضای صبر و انتظار تقاضای سرمایه‌ای شده است.

تدوام کاهش‌ها، تعطیلی واحدهای تولیدی کوچک را به دنبال دارد

تداوم سیر نزولی در یک ماه گذشته همانطور که پیش‌تر هم بیان کردیم، تولیدکنندگان را نگران کرده و احتمال تعطیلی واحدهای تولیدی کوچک نیز وجود دارد، آنچه این روزها شنیده می‌شود تلاش فولادی‌ها برای جلوگیری از ریزش قیمت‌ها با جلب رضایت مسئولان است.

یکی از این تلاش‌ها را می‌توان آزادشدن خرید شمش، آهن اسفنجی و گندله برای مشتریان دارای کدبورسی دانست که به نظر می‌رسد پشت این تصمیم برنامه‌ای در جریان است.

با توجه به پارامترهای موجود، قیمت میلگرد بورسی برمبنای شمش ۴۶۰ دلاری و ارز نیمای ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین فاصله ۱۱ درصدی نرخ شمش و میلگرد، نرخ میلگرد ممکن است به ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان هم برسد اما این در شرایطی است که اوضاع ثابت بماند و تصمیمات خلق‌الساعه و جدیدی ارائه نشود.

اما براساس تجربه سال‌های گذشته کف قیمت تئوری بازار پیش از لمس تقاضای سرمایه‌ای واکنش نشان داده و به ندرت کف قیمتی تجربه شده است. با این حال بنابر مؤلفه‌های موجود جهانی و اقتصاد رکودی و ضعف تقاضا، شرایط فعلی بازار دور از انتظار نیست اما از سوی دیگر قیمت پایه شمش بورسی که حدود ۵۰۰ الی هزار تومان با نرخ تئوری فاصله دارد، این هشدار را می‌دهد که امکان دارد به زودی شاهد تغییر مسیر روند کلی بازار باشیم.

پیشنهاد فولادی‌ها برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ها

در همین زمینه و شایعاتی که برای جلوگیری از نزول بیشتر قیمت‌ها وجود دارد، گویا در جلسه روز گذشته که فولادی‌ها برگزار کردند پیشنهاداتی برای بهبود اوضاع بازار به نفع عرضه‌کنندگان و تثبیت بازار ارائه شده که ابلاغیه آن امروز منتشر شده است.

یکی از این پیشنهادات اعمال دامنه مثبت ۳ درصد بر مبنای میانگین هفته قبل یا دو هفته پیش‌تر برای تعیین نرخ شمش هفته بعدی است.

پیشنهاد دیگر اجازه ورود شرکت‌های تجاری به بخش صادرات است و مورد سوم نیز این است که مبنای نرخ شمش، ۹۵ درصد نرخ فوب صادراتی در دلار توافقی قرار بگیرد که همان تغییر نرخ دلار به نرخ نیما است که البته اجرایی شدن آن چندان عملی نیست و بعید به نظر می‌رسد.

حال براساس این ابلاغیه قیمت پایه شمش بلوم برای عرضه روزهای آتی، برمبنای عرضه‌های دو هفته پیش تعیین می‌شود که بر این اساس سقف نرخ این محصول ۱۲ هزار و ۷۴۳ تومان و کف آن نیز حدود ۱۲ هزار تومان خواهد بود.

با این حساب بعید به نظر می‌رسد شمش عرضه شده در بورس بعدی چندان مورد استقبال قرار بگیرد و احتمالا کانال ۵۰۰ دلاری برای شمش cis هم حفظ شود که این امر موجب افزیش پلکانی و تدریجی قیمت در بازار داخلی خواهد شد.

رشد معکوس نرخ شمش

آمارهای موجود از بورس کالای روز گذشته حاکی از عرضه ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ تنی شمش بلوم بود که نرخ متوسط این محصول حدود ۱۲ هزار و ۱۶۲ تومان تعیین شد که در مقایسه با عرضه هفته گذشته حدود ۳/۴درصد کمتر به فروش رسید.

آنچه از آمارها برمی‌آید در شرایطی نرخ شمش به قیمت اردیبهشت سال گذشته به فروش می‌رسد که کشور درگیر تورم بالا، رکود شدید و هزینه‌های افزایشی تولید است.

با توجه به ریزش نرخ برخی محصولات حتی به کمتر از هزینه نهایی تولید آن، به زیان برخی تولیدکننده‌ها منتهی شده است که در صورت تداوم آن به تعطیلی این واحدها و در نتیجه افزایش بیکاری و آسیب برخی صنایع وابسته منجر خواهد شد.

گفتنی است امروز نیز حدود ۱۶ هزار محصول فولادی اعم از ورق رنگی، گالوانیزه و روی‌اندود در بورس عرضه خواهد شد. نرخ گالوانیزه در عرضه امروز ۲۴ هزار و ۱۸ تومان درنظر گرفته شده که بیانگر کاهش ۱/۵ درصدی آن نبست به آخرین عرضه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.