کد مطلب: ۶۶۱۱۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ تورم اردیبهشت چگونه کاهش یافت؟

نرخ تورم اردیبهشت چگونه کاهش یافت؟

سه هفته بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، نرخ تورم اردیبهشت ماه کاهش یافت؟ مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود از کاهش نیم درصدی تورم خبر می‌دهد در مقابل فرامرز توفیقی مدعی است در این محاسبات نرخ واقعی اقلام خوراکی مبنا قرار نگرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سه هفته بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، مرکز آمار ایران خبر عجیبی منتشر کرد، نرخ تورم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ کمتر از ماه قبل اعلام شد.

مرکز آمار ایران پیش از این برای فروردین ماه سال ۱۴۰۱ نرخ تورم را ۳۹٫۲ درصد اعلام کرده بود اما برای اردیبهشت ماه این نرخ درصد کاهش یافت و به ۳۸٫۷ درصد رسید.

در وضعیت عادی شاید ریزش نیم درصدی نرخ تورم عددی جزئی از منظر عموم مردم تلقی شود اما در شرایط کنونی اعلام این کاهش مایه حیرت عمومی خواهد شد.

علت این شگفتی اتفاقی است که از نیمه دوم اردیبهشت ماه افتاد، دولت برنامه اصلاح ارز ترجیحی را آغاز کرد و در نتیجه موجی از تقاضا در بازار اقلام ضروری ایجاد شد.

در سه هفته‌ای که از آغاز این برنامه می‌گذرد، شاید دیگر از نایاب بودن اقلام ضروری و وضعیت مبهم پرداخت یارانه‌های جدید خبری نباشد اما زندگی اغلب مردم با موج جدیدی از قیمت‌های جدید روبروست.

این گرانی آخرین بار در فاصله دو هفته‌ای میان اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی و انتشار گزارش تورم اردیبهشت ماه مرکز آمار ایران اتفاق افتاده است.

نرخ تورم اردیبهشت چگونه کاهشی شد؟

از همین رو بدیهی است که ادعای کاهش ولو نیم درصدی نرخ تورم اردیبهشت ماه مایه حیرت و شگفتی شنوندگان شود.

این مسئله موضوع گفتگوی پیش روی تجارت‌نیوز با فرامرز توفیقی از اعضای گروه کارگری در مذاکرات مزدی سال ۱۴۰۱ است.

این مقام صنفی کارگری در ارزیابی خود از گزارش‌های فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ مرکز ملی آمار می‌گوید: واضح است که بعد از برنامه اصلاح ارز ترجیحی، هزینه‌های زندگی دهک‌های درآمدی یارانه بگیر موجی از تورم و گرانی را تجربه کند اما در گزارش اردیبهشت قیمت برخی از اقلام ضروری مبنای واقعی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: مثلا روغن به نرخ پیش از گرانی قیمت گذاری شده است، گوشت مرغ هم نه بر مبنای بهای مصوب که براساس نرخ کف کارگاهی تعیین شده است. این دو قلم از اساسی ترین کالاهای خوارکی هستند و در هفته‌های اخیر قیمتشان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

توفیقی در نهایت دیدگاه خود را از گزارش تورم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ مرکز آمار ایران اینطور جمع بندی می‌کند: در این گزارش بیش از هرچیزی تلاش شده تا سهم سبد خوراک و آشامیدنی ‌ها هرچه بیشتر کوچک درنظر گرفته شود، این یعنی پایین نگهداشتن نرخ تورم درست بلافاصله بعد از اجرای اصلاحات ارز ترجیحی.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا به شعور مردم توهین میکنید
    بلند…..

  • ناشناس

    سلام یکی نیست به دولت بگه از اول سال قیمت یه حلب روغن 400 درصد افزایش پیدا کرده کدوم کارشناسی حقوق بازنشسته ها رو 10 درصد اومدن با فساد مبازره کنن خسته نباشی قهرمان خدا قوت پهلوان