کد مطلب: ۱۳۹۰۱۶

از اردیبهشت ۹۵ تا اردیبهشت ۹۶ رخ داد؛

کاهش ۱۶ درصدی شمارگان کتاب همزمان با افزایش ۲۳ درصدی قیمت

کاهش ۱۶ درصدی شمارگان کتاب همزمان با افزایش ۲۳ درصدی قیمت

شمارگان متوسط کتاب در اردیبهشت ۹۶ در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته با کاهش ۱۶ درصدی روبه‌رو شده و این در حالی است که قیمت متوسط در همین مدت ۲۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، در اردیبهشت ماه سال گذشته، ۲۷۱ عنوان کتاب در حوزه کمک درسی منتشر شده که این آمار در مقایسه با اردیبهشت ماه سال جاری با ۶۹ درصد افزایش به ۴۵۷ عنوان رسیده است.

بر اساس این آمار، در اردیبهشت ماه سال ۹۵ در مجموع ۵ هزار و ۹۶۰ عنوان کتاب منتشر شده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال ۹۶ با ۲۷ درصد افزایش به ۷ هزار و ۵۷۵ عنوان رسیده است. از مجموع کل کتاب‌های منتشر شده در سال ۹۵، ۴ هزار و ۸۳۵ عنوان به حوزه عمومی و ۸۵۴ عنوان به حوزه کودک اختصاص پیدا کرده است که این آمار در سال ۹۶ به ترتیب با ۲۷ و ۱۳ درصد افزایش روبه رو شده است.

همچنین، شمارگان متوسط کتاب در اردیبهشت ماه سال ۹۶ در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته با کاهش ۱۶ درصدی رو به رو شده است. این در حالی است که قیمت متوسط کتاب در اردیبهشت ماه سال ۹۵ از ۱۳ هزار و ۹۴۴ تومان به ۱۷ هزار و ۲۰۸ تومان رسیده و افزایش ۲۳ درصدی داشته است.

تهرانی‌ها در اردیبهشت ماه سال ۹۵ شاهد انتشار ۳ هزار و ۷۵۴ عنوان کتاب بودند که این آمار در اردیبهشت ماه سال ۹۶ با افزایش ۴۹ درصدی به ۵ هزار و ۶۱۲ عنوان رسیده است. اما شهرستانی‌ها در اردیبهشت ماه ۹۵ در مجموع ۲ هزار و ۲۰۶ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند اما این آمار در اردیبهشت سال ۹۶ با کاهش ۱۱ درصدی مواجه شده است.

همچنین، کتاب‌های منتشر شده در بازه زمانی یک ماهه اردیبهشت ۹۶ از سوی ۶ هزار و ۲۹۴ پدید آورنده انتشار یافته که از این تعداد ۴ هزار و ۸۳۷ نفر مرد و مابقی زن بودند. در همین دوره زمانی در سال ۹۵ تعداد ۵ هزار و ۶۱۲ پدیدآورنده فعالیت داشته‌اند که از این تعداد ۴هزار و ۲۲۹ نفر مرد و هزار و ۳۸۳ نفر آن زن بودند.

بر اساس آمار، تعداد عناوین کتاب‌ها به تفکیک استان نسبت به آمار کل کشور در اردیبهشت سال جاری، تهران با ۵ هزار و ۶۱۲ عنوان کتاب در صدر قرار گرفت و خراسان رضوی، قم، آذربایجان شرقی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

انتشارات «سمت» با انتشار ۹۶ عنوان کتاب در اردیبهشت ماه سال جاری در جایگاه پرکارترین ناشر عمومی قرار گرفت و انتشارات «دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات»، «دانشگاه پیام نور»، «نشر چشمه»، «نشر نی»، «دارالکتب اسلامیه»، «شرکت نشر قطره»، «نشر جنگل»، «مینوفر» و «شاپرک سرخ» در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

انتشارات «پرتقال» با ۱۲۰ عنوان کتاب در اردیبهشت ماه سال ۹۶ در رده نخست پرکارترین ناشر کودک قرار گرفت و انتشارات «پیدایش»، «هوپا»، «افق»، «ایران جوان»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، «آریا نوین»، «ابوعطا»، «به‌نشر وابسته به آستان قدس رضوی» و «کتاب پرنده» در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

از جمله ناشران آموزشی پرکار در اردیبهشت ماه سال جاری می‌توان به «شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش»، «بین‌المللی گاج»، «مبتکران»، «الگو»، «خیلی سبز»، «وارستگان نوابغ سرآمد»، «پیشروان»، «حرف آخر آموزش»، «مهر و ماه نو» و «تک‌رقمی‌ها» اشاره کرد.

کتاب «بیشعوری: راهنمای علمی شناخت و درمان خطرناک ترین بیماری تاریخ بشریت» از انتشارات «تیسا» با ۱۰۰ هزار نسخه در صدر پرشمارگان‌ترین کتاب‌ها در اردیبهشت ۹۶ قرار گرفته است و کتاب «کتاب کودک ۳: ایران، میهن ما» با ۴۵ هزار نسخه، مجموعه «کتاب‌های آموزش پیش دبستان ویژه کودکان ۵ تا ۶ سال»، «دروس طلایی سوم دبیرستان ریاضی»، «صحیفه سجادیه امام زین‌العابدین (ع)» و «ماهی سیاه کوچولو» هر کدام با ۳۰ هزار نسخه جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

همچنین، کتاب‌های «گلستان یازدهم (خاطرات زهرا پناهی روا، همسر سردار شهید علی چیت سازیان) و «هفت گام تا زندگی مطمئن در کنار زلزله» از انتشارات «سوره مهر» و نشر «کسما» با ۷ بار چاپ در جایگاه پرتکرارترین کتاب‌های اردیبهشت ماه سال ۹۶ قرار گرفتند.

از مجموع ۷ هزار و ۵۷۵ کتاب منتشر شده در اردیبهشت ماه سال ۹۶، تعداد هزار و ۶۴۸ عنوان کتاب به حوزه ادبیات و پس از آن به حوزه علوم عملی با هزار و ۱۸۲ عنوان اختصاص دارد. موضوع علوم اجتماعی، کودک و دین هر کدام با ۹۶۸، ۹۶۳ و ۸۱۳ عنوان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.