کد مطلب: ۲۳۶۵۲۲

کاهش ۳ درصدی سطح کانون‌های بحرانی آلوده به آفات

کاهش ۳ درصدی سطح کانون‌های بحرانی آلوده به آفات

منصور از کاهش ۳ درصدی سطح کانون‌های بحرانی آلوده به آفات طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ نسبت به سال ۹۴ خبر داد.

مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: با اجرای طرح حفاظت مشارکتی و واگذاری حفاظت عرصه‌های منابع طبیعی به مجریان طرح‌های منابع طبیعی طی سه سال اخیر در مجموع عوامل تخریب ۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، منصور افزود: بیشترین سطح اجراشده مربوط به محدوده طرح‌های مرتعداری و بیشترین میزان عرصه مربوط به جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان است.

به گفته وی؛ تاکنون تعداد ۴۷۲۳ فقره تفاهم نامه حفاظت مشارکتی با مجریان طرح‌های منابع طبیعیدر ۳۲ استان کشور منعقد شده است.

این مقام مسئول با بیان این که اثر بخشی اجرای طرح حفاظت مشارکتی طی دوره سه ساله ۱۳۹۶-۱۳۹۴، روندی افزایشی داشته است، تصریح کرد: نتایج گزارش ارزیابی و اثر بخشی شیوه حفاظتی نشان می‌دهد، موفقیت اجرای طرح در محدوده‌های مرتعداری در جلوگیری از تجاوزات و تصرفات اراضی منابع ملی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نسبت به سال نخست ۸ درصد و روند جلوگیری قطع درختان و بوته کنی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نسبت به سال پایه ۶ درصد بهبود یافته است.

وی ادامه داد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نیز با اجرای طرح حفاظت مشارکتی، روند قاچاق چوب و سایر محصولات فرعی ۳ درصد بیشتر کاهش یافته ضمن این که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ فقرات و سطح آتش سوزی و یا اقدام برای اطفای حریق نسبت به سال ۹۴ با ۱۳.۵ درصد کاهش روبه رو بوده است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در عین حال کاهش ۳ درصدی سطح کانون‌های بحرانی آلوده به آفات و بیماری‌ها طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ نسبت به سال ۹۴ را از دیگر دستاوردهای این طرح دانست.

وی با توجه به اهمیت و اثر بخشی این طرح، خواستار تامین اعتبارات لازم برای توسعه هر چه بیشتر آن شد.

منصور در خاتمه گفت: موضوع حفاظت مشارکتی از سال ۱۳۹۳ با ابتکار این معاونت مطرح و پس از تشکیل جلسات متعدد کارشناسی و اخذ نظرات و تجربیات استان‌ها و همچنین تشکل‌های مردم نهاد، دستورالعمل‌های مربوط به آن تدوین و امر حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی به مجریان طرح‌های منابع طبیعی به ویژه دامداران دارای پروانه چرا و طرح مرتعداری احاله شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.