کد مطلب: ۲۶۰۱۴۰

کاهش ۵ هزار مگاواتی تولید برق در زمان اوج مصرف

کاهش ۵ هزار مگاواتی تولید برق در زمان اوج مصرف

معاون راهبری شبکه برق کشور گفت: امسال در ساعت‌های اوج مصرف برق، پنج هزار مگاوات کسری تولید برق داریم.

مصطفی رجبی مشهدی، با اشاره به اینکه کاهش بارش‌ها موجب شد امسال به جای ۹ هزار و ۳۰۰ مگاوات تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی تنها پنج هزار مگاوات برق از این نیروگاه‌ها تولید شود، گفت: با کاهش چهار هزار و ۳۰۰ مگاوات تولید برق و رشد مصرف پنج درصدی برق،­ سرجمع هفت هزار مگاوات کاهش تولید داریم. ۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید به مدار می‌آید که تاکنون بخشی از این نیروگاه‌های جدید به مدار آمده و تا اول تیر همه این ظرفیت به مدار خواهد آمد. با مصرف بهینه و کاهش مصرف، می‌توانیم از پیک تابستان به سلامت عبور کنیم تا مشترکان بیشتری از نعمت برق بهره‌مند شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رجبی مشهدی به اقدامات انجام شده برای جبران کسری تولید برق در تابستان اشاره کرد و گفت: با افزایش توان نیروگاه‌های موجود تا ۶۰۰ مگاوات، استفاده از نیروگاه‌های سایر وزارتخانه‌ها و صنایع ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات، استفاده از مولدهای صنایع که در مواقع اضطراری به مدار می‌آید ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات، اصلاح ساعت کار ادارات با توجه به شرایط گرما در آن استان، کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی در ادارات دولتی از جمله راهکارهای جبران کسری تولید برق در تابستان در نظر گرفته شده است.

به گفته این مقام مسئول در بخش خانگی نیز با استفاده از روشنایی آفتاب و کاهش مصرف روشنایی برق به گونه‌ای که اگر هر مشترک فقط یک لامپ ۱۲ وات را خاموش کند ­در بین ۲۵ میلیون خانوار ایرانی ۴۵۰ مگاوات کاهش مصرف برق خواهیم داشت. درصورتی که مشترکان از دمای آسایش یعنی ۲۳ تا ۲۵ درجه استفاده ­و کولرهای گازی و اسپیلت‌های خود را در این درجه تنظیم کنند ­به خصوص استان‌های گرمسیر جنوبی مانند خوزستان، بوشهر، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان حدود هزار و ۱۰۰ مگاوات کاهش مصرف خواهیم داشت.

رجبی مشهدی تاکید کرد: به ازای هر درجه افزایش دمای کولرهای گازی و اسپیلت‌ها سه درصد مصرف برق کاهش می‌یابد این درحالی است که ۲۰ هزار مگاوات از مصرف برق در تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی است. همچنین یکی دیگر از اقدامات جبران کسری تولید برق در تابستان امسال واردات ۹۰۰ مگاوات برق از کشورهای ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان است. امسال نیز صنایع بزرگ و متوسط قراردادهای داوطلبانه‌ای را با توانیر تا ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات امضا کرده اند که براساس آن طرح ذخیره عملیاتی و تعطیلات و تعمیرات کارخانجات در زمان اوج مصرف انجام شود که براساس آن صنایع از تعرفه‌های تشویقی نیز استفاده خواهند کرد.

وی گفت: از دیروز ۳۰۰ مگاوات از کاهش مصرف برق صنایع بزرگ براساس قرارداد منعقد شده استفاده کردیم که این میزان در روزهای آینده با افزایش دما بیشتر خواهد شد. متوسط قیمت برق در بخش خانگی ۶۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود که این رقم در ساعت‌های اوج مصرف یعنی ساعت ۱۲ تا ۱۸ (پیک روز) و ساعت ۲۰ تا ۲۳ (پیک شب) دو و نیم برابر و در ساعات کم باری یعنی ساعت ۲۳ تا ۷ صبح یک چهارم قیمت محاسبه می‌شود. به مشترکان توصیه می‌کنیم در ساعت‌های اوج مصرف از وسایل برقی پرمصرف استفاده نکنند و یا در صورت نیاز به طور همزمان چند وسیله برقی پرمصرف را روشن نکنند و استفاده از آن را به ساعت‌های میان باری و یا کم باری منتقل کنند تا هزینه های برق خانوار کاهش یابد و از طرفی همه مشترکان بتوانند امکان بهره مندی از برق را بیابند.

بر اساس گفته‌های معاون راهبری شبکه برق کشور گفت الگوی مصرف برای بخش خانگی برای هر دوره قرائت ۲۰۰ کیلووات ساعت در مناطق غیرگرمسیر تعریف شده و در مناطق گرمسیر این میزان تا ۱۰ برابر یعنی تا دو هزار کیلووات ساعت افزایش می‌یابد.

وی به مشترکان مناطق گرمسیر نیز توصیه کرد: با کاهش استفاده از یک کولر ۲۰ تا ۳۰ درصد میزان پرداختی آنها کاهش می‌یابد. اگر مردم در کاهش مصرف و به عبارت درست تر مصرف درست برق در ماه‌های تیر و مرداد شرکت کنند امکان بهره‌مندی از برق برای همه مردم در تابستان فراهم می‌شود که در این بین نقش زنان خانوار بسیار حائز اهمیت است. ۱۰ درصد کاهش مصرف در برق امکان بهره‌مندی همه مشترکان را فراهم می‌کند. زمان اوج مصرف تابستان از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور است که در این بازه زمانی همه نیروگاه‌ها با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار دارد.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.