کد مطلب: ۱۹۱۸۲۴

کاهش ۱۸ درصدی واردات نفت هند از ایران

کاهش 18 درصدی واردات نفت هند از ایران

اگرچه واردات نفت هند به رکورد 4.4 میلیون بشکه در روز رسیده اما میزان وارداتش از ایران در 9 ماه نخست سال 2017 به میزان 18 درصد کاهش داشته است هند این کار را به تلافی واگذاری میدان گازی «فرزاد ب» به روس‌ها انجام می‌دهد.

آمار ردیابی‌کشتی‌ها و آمارهای جمع‌آوری شده از سوی تامسون رویترز نشان می‌دهد که میزان واردات نفت خام هند ر سال 2017 با افزایش 1.8 درصد به رکورد 4.37 میلیون بشکه در روز رسید. این افزایش به این دلیل صورت گرفت که هند میزان خرید خود را به دلیل افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها بیشتر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هند به عنوان سومین کشور مصرف‌کننده جهان میزان ظرفیت پالایشگاه‌های این کشور را در نیمه دوم سال 2017 افزایش داد. توسعه ظرفیت پالایشگاه‌های هند به 5 میلیون بشکه در روز کمک کرد این کشور میزان وارداتش را افزایش دهد. در ماه دسامبر میزان واردات نفت این کشور در مجموع 4.38 میلیون بشکه در روز بود.

آمارها نشان می‌دهد در سال 2017 عراق نخستین بار به عنوان بزرگ‌ترین تمین کننده نفت هند ظهور کرد و عربستان در جایگاه دوم قرار گرفت. بر اساس آمارها ایران سومین کشور تولیدکننده نفت هند در سال 2017 بود.

میزان واردات نفت هند از ایران در سال 2017 به 471 هزار بشکه در روز رسید و این رقم کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

در فاصله ماه‌های آوریل تا دسامبر یعنی در 9 ماه نخست سال 2017 میزان صادرات نفت ایران به هند متوسط 437 هزار بشکه در روز بود که کاهش 18 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت.

بر اساس این گزارش پالایشگاه‌های دولتی هند در نظر دارند تا واردات خود از ایران را به یک پنجم برسانند. آن‌ها این کار را بیشتر به دلیل واگذاری توسعه میدان گازی فرزاد ب از سوی ایران به روس‌ها مطرح می‌کنند.

ایران توسعه میدان گازی فرزاد ب را به روس‌ها واگذار کرده‌اند این در حالی است که هند انتظارداشت چون این میدان را آنها کشف کرده بودند توسعه این میدان به آن‌ها واگذار شود. بنابراین هند در پی اقدام تلافی جویانه می‌خواهد میزان واردات نفت از ایران را به یک پنجم کاهش دهد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.