کد مطلب: ۱۷۷۰۵۱

کاهش ۵۵ درصدی صادرات نفت ایران به هند

کاهش 55 درصدی صادرات نفت ایران به هند

هند در ماه گذشته (نوامبر)، روزانه ۲۶۶ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که کاهش ۴۳ درصدی نسبت به ماه اکتبر و ۵۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت.

رویترز اعلام کرد: هند به منظور تلافی اقدام ایران در واگذاری توسعه میدان گازی فرزاد «ب» به روس‌ها میزان واردات گاز را به ۵۵ درصد کاهش داد و مکزیک جایگاه ایران را در صادرات به هند تصاحب کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از رویترز؛ براساس بررسی آمارهای تانکرهای ورودی، هند به‌عنوان سومین مصرف‌کننده نفت خام جهان، ماه گذشته (نوامبر) روزانه ۲۶۶ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که کاهش ۴۳ درصدی نسبت به ماه اکتبر و ۵۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت.

در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۸ پالایشگاه‌های هند تصمیم گرفتند که ۲۵درصد نفت کمتری از ایران وارد کنند. این تصمیم به این دلیل بود که ایران توسعه میدان گازی فرزاد «ب» را به روس‌ها واگذار کرده است.

در فاصله ماه آوریل تا نوامبر یعنی هشت‌ماهه نخست سال مالی هند ۱۹ درصد نفت کمتری از ایران وارد کرد و میانگین وارداتش به ۴۲۷ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز رسید.

گزارش رویترز حاکی است که به لطف تخفیف‌هایی که ایران برای نفت داده احتمالا میزان واردات از ایران بیشتر شود. میزان واردات هند از عراق در ماه نوامبر به دلیل تخفیف ۳۰ تا ۷۰ سنتی برای نفت سبک بصره اعلام کرده بود افزایش یافت.

گزارش رویترز نشان می‌دهد که درحال حاضر عراق بزرگترین تامین‌کننده نفت هند محسوب می‌شود و پس از آن عربستان سعودی قرار گرفته است. مکزیک هم در تامین نفت پالایشگاه‌های هند از ایران پیشی گرفته و جایگاه ایران در تامین نفت خام این کشور به هفتم سقوط کرده است و نیجریه هم در تامین نفت خام هند از ونزوئلا پیش افتاده و جایگاه چهارم را تصاحب کرده است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.