کد مطلب: ۲۴۰۷۷۵

کشاورزان افغانی دوباره به کشت تریاک روی آورده‌اند

کشاورزان افغانی دوباره به کشت تریاک روی آورده‌اند

با آغاز فصل برداشت تریاک، کشاورزان افغان به شدت در مزارع خود مشغول به کار هستند که این بر ناتوانی دولت برای مقابله با تولید این محصول تاکید دارد.

با آغاز فصل برداشت تریاک، کشاورزان افغان به شدت در مزارع خود مشغول به کار هستند که این بر ناتوانی دولت برای مقابله با تولید این محصول که تامین‌کننده اصلی هروئین موجود در جهان است، تاکید دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،به کمک مقامات فاسد، قاچاقچیان و جنگجویان طالبان، این کشاورزان برای پایدار ماندن عرضه ۹۰۰۰ تن تریاک در سال برای بازارهای جهان، تلاش می‌کنند و علی‌رغم کوشش دولت برای تغییر کشت‌وکارشان، همچنان به کشت خشخاش ادامه می‌دهند.

محمد نادر، ۳۵ ساله، درحالی‌که محصول خشخاش خود را که سال قبل کاشته بود، برداشت می‌کرد، گفت: اگر ما گندم یا سایر محصولات را کشت می‌کردیم، پول کافی به دست نمی‌آوردیم. او در استان جنوبی قندهار، ۲ هکتار از زمین خود را به کشت خشخاش اختصاص داده است.

این استان پس از استان همسایه هلمند، دومین مرکز بزرگ تولید تریاک است و محل اصلی جولان نظامیان طالبان هم به حساب می‌آید. محصول سالانه محمد نادر، برای او درآمدی ۳۰۰۰ دلاری (در ماه) را به وجود آورده است در حالی‌که اگر آن‌گونه که دولت امید داشت، این زمین به کشت گندم اختصاص می‌یافت درآمد او کمتر از ۱۰۰۰ دلار می‌شد.

اما نادر مجبور است درآمد خود را با طالبان تقسیم کند تا به این ترتیب آنها از زمین‌های خشخاش محافظت کنند و با استفاده از قاچاقچیان داخلی و بین‌المللی، محصول غیرقانونی را به فروش برسانند.

این محصول غیرقانونی، همچنان بخشی حیاتی از اقتصاد افغانستان را تشکیل می‌دهد. طبق اعلام سازمان ملل، در سال ۲۰۱۷ تولید تریاک رکورد زد و ۸۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ جهش کرد. سال گذشته دولت بیش از ۱۰۰۰۰ تن بذر و ۲۰۰۰۰ تن کود را در بین کشاورزان توزیع کرد تا آنها را تشویق کند به کشت گندم رو بیاورند.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت کشاورزی افغانستان در کابل می‌گوید: بسیاری از کشاورزان بذرها را می‌گیرند اما گندم کشت نمی‌کنند.

او ادامه می دهد: ما تلاش کردیم کشاورزان را از کشت بذر خشخاش منع کنیم، اما آنها برای به دست آوردن پول بیشتر، دستورات دولت را نادیده می‌گیرند.

طبق اعلام وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ کیلیومتر مربع از مزارع این کشور تحت کشت خشخاش قرار داشتند. هنوز دولت افغانستان نتوانسته است شغل خوب، درآمدی کافی و کشت جایگزین سودآوری برای کشاورزان این کشور فراهم کند تا آنها تشویق شوند کشت خشخاش را متوقف کنند.

منبع:رویترز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.