کد مطلب: ۶۰۵۹۶۸

گزارش تجارت‌نیوز از لایحه بودجه ۱۴۰۱:

رونمایی از برنامه اقتصادی سال ۱۴۰۱/ دولت به رفع تحریم‌ها امیدوار است؟

رونمایی از برنامه اقتصادی سال ۱۴۰۱/ دولت به رفع تحریم‌ها امیدوار است؟

لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت تقدیم مجلس شد. لایحه‌ای که می‌گوید دولت امسال حساب ویژه‌ای روی درآمدهای مالیاتی باز کرده است. در کنار مالیات، به نظر می‌رسد دولت به رفع تحریم‌ها و افزایش صادرات نفت هم امیدوار است. اما این لایحه چه می‌گوید و چه نمایی از اقتصاد ۱۴۰۱ به دست می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم رئیسی ساعتی قبل لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را به مجلس فرستاد. لایحه‌ای که می‌گوید درآمدهای دولت ۶۶۴ هزار میلیارد تومان است و هزینه‌های دولت ۹۶۵ هزار میلیارد تومان است. این یعنی بودجه سال آینده، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی دارد.

اما درآمدهای دولت قرار است چگونه تامین شود؟ بر اساس متن لایحه بودجه ۱۴۰۱، درآمدهای مالیاتی دولت ۵۲۶ هزار میلیارد تومان، درآمد حاصل از واگذاری دارایی‎‌های سرمایه‌ای (نفت) ۴۰۸ هزار میلیارد تومان و درآمد ناشی از واگذاری دارایی‌های مالی ۲۹۹ هزار میلیارد تومان است.

این یعنی، دولت در بودجه سال آینده روی دریافت مالیات حساب ویژه باز کرده است. بعد از آن به فروش و صادرات نفت امیدوار است. اما امید چندانی به فروش و واگذاری اوراق دولتی ندارد و درآمد خود از این محل را کاهش داده است.

بودجه 1

درآمد مالیاتی ۵۲۶ هزار میلیارد تومانی

در لایحه بودجه ۱۴۰۱، درآمد مالیاتی دولت ۵۲۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.۲۰۱ هزار میلیارد تومان بیشتر از درآمد مصوب مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۰٫

به عبارتی در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود که درآمد مالیاتی دولت به ۳۲۵ هرار میلیارد تومان برسد. اما این میزان امسال ۲۰۱ هزار میلیارد تومان بیشتر شده است.

این مساله نشان می‌دهد دولت امسال فشار مالیاتی خود را افزایش می‌دهد و امیدوار است بخش مهمی از هزینه‌های خود را از محل دریافت مالیات جبران کند.

صادرات ۳۱۵ هزار میلیارد تومانی نفت!

همچنین بر اساس لایحه ۱۴۰۱ قرار است درآمد دولت از محل واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۰۸ هزار میلیارد تومان باشد که مشخصا درآمد دولت از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، ۳۸۱ هزار میلیارد تومان است.

نکته قابل توجه این است که دولت پیش‌بینی کرده ۳۱۵ هزار میلیارد تومان از محل صادرات نفت، درآمد کسب کند. یعنی حدود دو برابر رقم مصوب سال گذشته.

درآمد حاصل از صادرات نفت در بودجه ۱۴۰۰ تنها ۱۵۳ هزار میلیارد تومان بود اما در بودجه امسال ۱۰۶ درصد افزایش پیدا کرده و به ۳۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

افزایشی که نشان می‌دهد احتمالا دولت امسال به رفع تحریم‌ها و افزایش صادرات نفتی خود امیدوار است.

از طرف دیگر، درآمد دولت از محل فروش نفت نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

ناامیدی دولت از فروش اوراق

درآمد دولت از محل واگذاری دارایی‌های مالی هم ۲۹۹ هزار میلیارد تومان است. در این میان دولت پیش‌بینی کرده که ۸۸ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری اوراق درآمد حاصل شود.

این در حالی است که در بودجه ۱۴۰۰ درآمد دولت از محل واگذاری دارایی‌های مالی ۴۲۷ هزار میلیارد تومان بود و مشخصا دولت امیدوار بود که ۱۳۲ هزار میلیارد تومان از این درآمد را از طریق فروش اوراق تامین کند.

درآمد دولت از محل واگذاری دارایی‌های مالی ۱۲۸ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. کاهشی که نشان می‌دهد دولت امسال به فروش اوراق مالی خود امید چندانی ندارد.

برای اطلاع از آخرین اطلاعات و جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، صفحه اقتصاد کلان تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برنامه اقتصادی جوک روز آخه مگه شما از اقتصاد چیزی باقی گذاشتی تصمیم این مملکت رو چین و روسیه می‌گیرد مملکت هر روز داره میره رو به نابودی شما صحبت از اقتصاد میکنی تا این افکار افراطی تو سرتون هست این مملکت درست نمیشه فقر و بیکاری و گرونی و تورم مردم رو فلج کرده دستتون فقط تو جیب مردم هست

  • ناشناس

    دولت آقای رییسی با افزایش نرخ خودرو که استارت تورم را زدند حالا با تصویب لایحه بودجه و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آنچنان تورمی در جامعه ایجاد می کنند که کمر ملت بشکند.این دولت محرومان است یا دولت ثروتمندان !!!

    • ناشناس

      خب هدف ایشان همینه که کمر مردم رو بشکونه با پنج کلاس سواد که بیشتر از این توقع نیست ایشان فکر می‌کنم الان زمان عصر هجر هست

  • حدیث

    سلام لطفا دولت رسیدگی کند تا تحریم ها رفع شود

    • ناشناس

      منظر درخواست تو بودند حتما رسیدگی میشه

  • ناشناس

    هیچ راهی جز اشتی با دنیا وجود نداره