کد مطلب: ۵۳۵۸۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حفر چاه غیرمجاز برای کشت برنج / کشاورزان از کشاورزی منصرف شدند / آب شرب هم نیست؟

حفر چاه غیرمجاز برای کشت برنج / کشاورزان از کشاورزی منصرف شدند / آب شرب هم نیست؟

امسال بارش کم باعث نگرانی برخی از کشاورزان شده است. برخی برای کشاورزی به حفر چاه روی آوردند و برخی نیز زمین‌هایشان را می‌فروشند. رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران و خشکسالی سازمان هواشناسی می‌گوید: «بارندگی در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ کمتر از حد نرمال بوده، به طور کلی بارندگی از ابتدای سال آبی تاکنون در برخی از استان‌ها تا ۲۰ درصد و برخی از استان‌ها تا ۹۰ درصد کاهش داشته است.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، اواخر اسفند که می‌شود، دانه‌ها را برای کشت در فصل بهار آماده می‌کنند. برخی از کشاورزان شمالی اما امسال به دلیل کم‌آبی کمی زودتر از هر سال دانه‌ها را آماده کردند و زودتر از موعد هر سال نیز کاشتند. گذران زندگی بسیاری از آنها به همین کشت وابسته است. حالا با زمزمه کم‌آبی و بارش کم برخی از آنها نگران وضعیت پیش رو شدند. همین هم باعث شده برای حفظ کشت خود چاه حفر کنند.

احد وظیفه، رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران و خشکسالی سازمان هواشناسی درباره میزان بارش‌های اخیر به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بارندگی در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ کمتر از حد نرمال بوده و این کاهش بارندگی در استان‌های مختلف متفاوت است. به طور کلی بارندگی از ابتدای سال آبی تاکنون در برخی از استان‌ها تا ۲۰ درصد و برخی از استان‌ها تا ۹۰ درصد کاهش داشته است. »

آنطور که احد وظیفه می‌گوید استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان کاهش ۹۰ درصدی در بارندگی داشتند. استان‌های شمالی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از حد نرمال بارندگی داشتند.

حفر چاه برای کشت برنج

فاطمه ساکن املش است و کشاورزی می‌کند. او به تجارت‌نیوز می‌گوید: «امسال برای کم آبی بسیاری از کشاورزها پیش از موعد بذرهای برنج خود را آماده و کشت کردند.» او می‌گوید: «خودم هم که در میان محصولاتم چای هم دارم، به دلیل کم آبی رشد چندانی نداشته است. برخلاف سال‌های گذشته امسال بوته‌ها سبک و کم رشد بودند.»

مهسا نیز به تجارت‌نیوز می‌گوید: «کم‌آبی در منطقه پیربازار در گیلان باعث شده برخی از کشاورزان چاه عمیق حفر کنند، بسیاری از آنها نیز زمین‌های خود را می‌فروشند.»

پدر سارا هم کشاورزی دارد، او به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بخشی از مشکل کشاورزان کم‌آبی است و بخش دیگر آن نبود مدیریتی است که بتواند این موضوع را حل و فصل کند.»

یکی دیگر از ساکنان شهرهای شمالی می‌گوید: «رودخانه‌ها خالی از آب هستند و خیلی‌ها منتظر آزادسازی آب از پشت سدها هستند.»

کمبود آب شرب در راه است؟

اما کمبود آب تنها خطر موجود برای کشاورزی نیست. احد وظیفه در ادامه گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: کاهش بارندگی دسترسی به آب را کاهش می‌دهد به خصوص رساندن آب به محصولاتی که نیاز به آب بالا دارند در مضیقه قرار می‌گیرد. کاهش بارندگی کشت را تحت تاثیر قرار داده و حتی می‌تواند منجر به کاهش آب شرب شود.»

او می‌گوید: «با کاهش بارندگی، محیط زیست در تنش قرار می‌گیرد و تنش آبی و خشکسالی در همه ارکان ایجاد می‌شود. خشکسالی به میزان شدت آن اثرات جزئی تا شدیدی بر بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و دسترسی به آب شرب دارد. در حال حاضر آب شرب در بعضی از استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و کرمان می‌تواند مسئله ایجاد کند.»

حالا هم مردم از کم‌آبی می‌گویند و هم مسئولان مرتبط. تبعات این کم‌آبی را هم محیط زیست می‌پردازد و هم بخش کشاورزی و… . این در حالی است که ۶۰ درصد از نیاز ایران به آب از طریق سفره‌های آب زیرزمینی تامین می‌شود در حالی که میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی در ایران، ۳ برابر سریع‌تر از میزان بازیابی این منابع است.

همه این گفته‌ها در کنار هم نشان از وضعیتی می‌دهد که ایران در یک تنش آبی قرار دارد که باعث شده برخی از کشاورزان از کشت برنج منصرف شده و برخی نیز ممکن است با کمبود آب شرب مواجه شوند. باید دید امسال آب چگونه مدیریت می‌شود و برای مشکلات حاصل از آن چه برنامه‌هایی دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هیچ برنامه ای ندارند جز اینکه منتظر باران باشند!

  • ناشناس

    ایران از قدیم دچار کم آبی و خشکسالی بوده و لی نیاکان متفکر ما با حفر قنات این مشکل را مدیریت کردند و آبهای زیرزمینی ایران را حفظ نمودند ولی فرزندان بی فکر این دوران آبهای ماندگار قرون تاریخی ایران را با بیفکری ظرف این چند دهه به فنا دادند وای برما وبر بیمدیریتی و بیفکری و خودخواهی ما

  • سعید

    تازه آقایان می گفتند ایران جوابگوی نیاز 150 میلیون نفر هست. فعلا تو تامین آب شرب 80 میلیون نفر مونده