کد مطلب: ۱۴۹۵۳۱

فرماندار گرمسار:

کمبود اعتبار مانع اصلی اجرای طرح انتقال آب سد نمرود به گرمسار است

کمبود اعتبار مانع اصلی اجرای طرح انتقال آب سد نمرود به گرمسار است

فرماندار شهرستان گرمسار گفت: کمبود اعتبار و نبود منابع مالی مشخص مانع اصلی در اجرای انتقال آب سد نمرود به این شهرستان است.

داریوش طاهری افزود: آب و برق 2 زیرساخت مهم و ارزشمند برای اجرای طرح‌های اقتصادی و صنعتی است اما با وجود استقرار بیش از 50 درصد واحد تولیدی استان سمنان در گرمسار، این شهرستان از نبود منابع آبی پایدار رنج می‌برد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی خاطرنشان کرد: انتقال آب سد نمرود به گرمسار نیاز آبی در بخش‌های مختلف صنعت، آشامیدنی و کشاورزی این شهرستان را برطرف می‌کند اما به دلیل نبود منابع مالی اجرای این طرح مهم به کندی پیش می‌رود.

وی اضافه کرد: بیش از 300 میلیارد تومان برای اجرای این طرح مهم ملی اعتبار نیاز است اما وزارت نیرو با وجود تصویب انتقال آب از سد نمرود به گرمسار تاکنون منابع مالی مشخصی را تعیین نکرده است.

طاهری ادامه داد: حفر چاه‌های زیرزمینی همواره به عنوان منابع تولید آبی غیر پایدار محسوب می‌شود و نمی‌توان با حفر چندحلقه چاه امنیت تولید و صنعت پایدار را در شهرستان گرمسار تضمین کرد.

فرماندار گرمسار تصریح کرد: از چالش‌های عدیده‌ای که در اجرا و انتقال آب از سد نمرود به گرمسار وجود دارد جابه‌جایی روستای سله‌بن در استان تهران است که باید در وهله اول خرید یا ساخت مسکن برای این افراد از سوی وزارت نیرو انجام شود.

طاهری اضافه کرد: 16 روستای شهرستان گرمسار با چالش کمبود آب مواجه هستند و اجرای طرح‌های آبرسانی به این روستاها به بیش از 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

فرماندار گرمسار با بیان این که تامین آب آشامیدنی و توجه به زیرساخت‌های اقامتی مناطق روستایی 2 مولفه اصلی در جلوگیری از مهاجرت جمعیتی است، گفت: باید با تخصیص اعتبار لازم از تنش آبی در برخی از روستاهای شهرستان گرمسار جلوگیری کرد.

گرمسار غربی‌ترین شهرستان استان سمنان و دارای وسعت پنج هزار و 182 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 70 هزار نفر است، این شهرستان از شمال به دماوند، از غرب به ورامین، از شرق به شهرستان آرادان و از جنوب به کویر مرکزی محدود می‌شود.

شهرستان گرمسار به دلیل نزدیکی با تهران و برخورداری از صنایع و واحدهای آموزش عالی، میزبان جمعیت قابل توجهی از استان تهران است.

در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می‌شود و میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه‌روز و در استان سمنان 160 لیتر است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.