کد مطلب: ۶۸۱۱۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا دارو کمیاب شد؟/ کمبود دارو به داروخانه‌های بزرگ دولتی رسید

چرا دارو کمیاب شد؟/ کمبود دارو به داروخانه‌های بزرگ دولتی رسید

کمبود دارو در ایران معضلی است که در چند سال تشدید شد و با آغاز سال جاری به اوج خود رسید. گرچه تا سال گذشته این داروهای مربوط به بیماری‌های خاص بودند که در داروخانه‌های محلی کمیاب بودند، اما امسال این معضل به بیماری‌های فراگیر و داروخانه‌های بزرگ دولتی هم رسید. اما علت چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها کمبود دارو و افزایش فزاینده قیمت آن کاملا مشهود است. موضوعی که بسیاری از شهروندان به‌ویژه بیماران خاص را با چالش و نگرانی بسیاری مواجه کرد. خانواده بسیاری از بیماران ناچارند دست به نسخه، برای تهیه دارو بیشتر داروخانه‌های شهر را زیرپا بگذارند.

آنطور که دبیر انجمن داروسازان اعلام کرد، هر روز چالش کمبود دارو بغرنج‌تر و فهرست کمبودهای دارویی بحرانی‌تر می‌شود. دیگر هم نمی‌توان داروی مشخصی را نام برد. از داروهای ایرانی تا داروی بیماران خاص و وارداتی کمیاب شده‌اند.

این معضل که تا سال گذشته بیشتر مربوط به داروخانه‌های خصوصی و محلی بود، حالا در داروخانه‌های بزرگ دولتی هم مشاهده می‌شود. حتی داروخانه‌های بزرگی مانند ۱۳ آبان، ۲۹ فروردین و هلال احمر تهران هم برخی مشریان را به وزارت بهداشت ارجاع می‌دهند.

گرچه سال‌هاست تحریم عامل اصلی مشکلات صنعت دارو برشمرده می‌شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این معضل را نمی‌توان محدود به تحریم کرد. به‌ویژه آنکه در چند وقت اخیر کارخانه‌های داخلی هم دچار محدودیت تولید شده‌اند. آن‌طور که فعالان این صنعت می‌گویند دیگر تولید دارو صرف نمی‌کند؛ چراکه اکثر مواد اولیه داروها وارداتی است.

کمبود دارو تا تأمین نقدینگی

یک عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تولیدکنندگان دارو با کمبود نقدینگی مواجه هستند. به همین دلیل ناچارند از بانک‌ها استقراض کنند. اما این کار هم به دلیل بهره بالای بانکی برای تولیدکنندگان به‌صرفه نیست.

رهبر مژدهی‌آذر در ادامه کمبود دارو در داروخانه‌ها را تائید و عنوان کرد: متأسفانه وضعیت بازار دارو برای یک سری از بیماران خاص بغرنج‌تر شد. متأسفانه تعداد داروهایی که با کمبود آن مواجهیم رقم بالایی است.

او اصلاح یارانه‌ها را عامل دیگر کمبود دارو در بازار برشمرد و افزود: در حال حاضر تهیه ارز برای واردکنندگان به یک مشکل اساسی تبدیل شده که لازم است در این زمینه دولت اقدام به کمک کند.

قیمت دارو واقعی شد؟

مژدهی‌آذر با بیان اینکه دولت باید برای رفع معضل کمبود دارو به تولیدکنندگان و واردکنندگان تسهیلات با بهره پایین بپردازد، یادآور شد: پس از انقلاب، قیمت ارز دارو را پایین نگه داشتند، در نتیجه دارو ارزان شد. ارزان شدن دارو به معنای قیمت واقعی آن نیست.

او با تأکید بر اینکه داروسازان از پایین نگه‌داشتن ارز دارو بسیار آسیب دیدند، توضیح داد: با حذف ارز ترجیحی، دارو گران نشد. بلکه به قیمت واقعی نزدیک شد،

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه سازمان غذا و دارو برای تصمیم‌گیری از نقطه نظرات انجمن‌های صنفی مربوطه استفاده نمی‌کند. شاهدیم که برخی از تصمیمات پشت درهای بسته گرفته می‌شود که در نهایت تبعات آن گریبان مردم، بازار و جامعه را می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، البته در هفته جاری بسیاری از داروهای پرمصرف با رشد دو تا سه برابری مواجه شده‌اند که گزارش آن به‌زودی منتشر می‌شود. گذشته از این موضوع گرچه داروخانه‌ها با کمبود دارو مواجه شده‌اند، اما در خیابان ناصرخسرو تهران انواع دارو اعم از خارجی و داخلی به‌وفور یافت می‌شود.

حال مشخص نیست چگونه در حالی که داروخانه‌های بزرگ دولتی هم با کمبود دارو مواجه شده‌اند، دلالان حاضر در این خیابان به سبد کاملی از داروها دسترسی دارند و آن را به بهای گزافی به دست متقاضیان می‌رسانند. موضوعی که سال‌هاست جریان دارد و این روند گاه به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت دارو افزایش یافت را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.