کد مطلب: ۲۷۸۸۵۹

کمک ادارات دولتی به صنعت برق در اوج مصرف

کمک ادارات دولتی به صنعت برق در اوج مصرف

صرفه‌جویی روزنه ادارات دولتی، مصرف برق را از ۵۹ هزار مگاوات به ۵۷ هزار مگاوات رسانده است.

دو مصوبه دولت درباره مصرف برق از تیرماه اجرایی شد، یکی ساعت کار ادارات دولتی که براساس آن استانداران در 15 استان،​­ ساعت کار ادارات دولتی را تغییر دادند و همه ادارات موظف شدند بعد از ساعات کار روشنایی و سیستم سرمایشی خود را خاموش کنند همچنین همه ادارات دولتی سراسر کشور 10 درصد مصرف برقشان را باید نسبت به پارسال کاهش دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی می‌گوید: ادارات دولتی روزانه دو هزار مگاوات در زمان اوج مصرف ­صرفه جویی می‌کنند و اگر این صرفه‌جویی نبود مصرف برف از 57 هزار مگاوات به 59 هزار مگاوات می‌رسید.

همایون حائری اضافه کرد: ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها در تابستان امسال 52 هزار مگاوات است در حالیکه میزان مصرف برق در هفته‌های اخیر بین 55 تا 57 هزار مگاوات بوده است.

به این ترتیب اگر میزان صرفه‌جویی دو هزار مگاواتی ادارات دولتی را به میزان مصرف برق به هفته های اخیر اضافه کنیم نیاز مصرف به برق به حدود 59 هزار مگاوات می‌رسید.

سخنگوی توانیر می گوید: دولت صرفه‌جویی را از خودش شروع کرده و اگر این میزان صرفه جویی نبود دو هزار مگاوات به خاموشی‌ها اضافه می‌شد.

محمودرضا حقی فام میزان خاموشی‌های اعمال شده در هفته‌های اخیر را روزانه 4 تا 5 هزار مگاوات اعلام کرد که اگر 2 هزار مگاوات صرفه‌جویی ادارات نبود خامشی‌ها به 6 تا 7 هزار مگاوات می‌رسید.

استان گرمسیری مانند خوزستان جلودار صرفه جویی در بخش ادارات دولتی بوده است.

افضلی مدیر مرکز مدیریت مصرف توزیع نیروی برق اهواز می‌گوید: امسال مرکز هوشمند پایش مصرف برق در اهواز راه اندازی شده است که مصرف بار تک تک مشترکان را پایش می‌کند.

نمودار مقایسه مصرف برق روند مصرف خوزستان را در پیک تابستان امسال رو به کاهش نشان می‌دهد.

لیلا نصیری معاون فروش و خدمات مشترکین اهواز می گوید: پیک بار 97 نسبت به پارسال با صرفه‌جویی‌های انجام شده کاهش یافته و امیدواریم تا پایان تابستان صرفه‌جویی‌ها ادامه یابد.

میزان صرفه‌جویی برق در ادارات دولتی شهر اهواز روزانه 175 مگاوات و در سایر نقاط استان 150 مگاوات در تیرماه ثبت شده است.

دشت بزرگ مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان می‌گوید: صرفه جویی مردم خوزستان باعث شده رشد مصرف برق در استان در زمان پیک دو درصد نسبت به زمان مشابه پارسال کاهش یابد.

در سایر استان‌های کشور نیز به ترتیب استان تهران 300 مگاوات، هرمزگان و گلستان هر کدام 100 مگاوات، استان بوشهر 70 مگاوات و استان مازنداران با 65 مگاوات بیشترین صرفه‌جویی را در بخش ادارات دولتی به خود اختصاص دادند.

افزایش دما رابطه مستقیمی با میزان مصرف برق در پیک بار تابستان دارد.

مدیرعامل توانیر می‌گوید: با افزایش هر درجه حرارت هوا 1500 تا دو هزار مگاوات به میزان مصرف برق اضافه می‌شود.

آرش کردی افزود: با توجه به پایداری و افزایش دمای هوا دو تا سه هفته آینده،​ اعمال خاموشی‌های برنامه ریزی شده خواهیم داشت.

حدود 7 هفته تا پایان زمان پیک تابستان یعنی 15 شهریور باقی مانده است که اگر دمای هوا کاهش نیابد و مصرف روال فعلی را سپری کند صرفه جویی‌ها نیز باید ادامه یابد.

برای ساخت یک نیروگاه دو هزار مگاواتی 8 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است و همین میزان نیز برای ساخت خطوط انتقال و توزیع لازم است بنابراین اگه به ظرفیت‌های صرفه جویی در مصرف برق درسایر بخش‌ها مانند صنعت وخانگی توجه شود همانند ادارات دولتی بیش از 2 هزار مگاوات امکان صرفه جویی وجود دارد.

این صرفه جویی ها موجب می شود سالانه از سرمایه گذاری هنگفتی در ساخت نیروگاه‌ها جلوگیری می‌شود.

ادامه روند رشد 5 درصدی مصرف برق باعث شده نیاز به ساخت 4تا 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید در سال داشته باشیم که برای ساخت هر هزار مگاوات 4 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است و همین میزان نیز برای ساخت خطوط انتقال وتوزیع باید سرمایه‌گذاری شود .

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.