کد مطلب: ۷۰۸۱۴۷

وزیر اقتصاد گفت:

کنترل نقدینگی مهمتر از پایه پولی است

کنترل نقدینگی مهمتر از پایه پولی است

وزیر کشور شاخص مهم کنترل تورم را رصد نقدینگی معرفی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر اقتصاد امروز در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در این نشست کنترل نقدینگی را مهم‌تر از متغیر پایه پولی دانست.

به نقل از اقتصادآنلاین، وزیر اقتصاد گفت: علی‌رغم اینکه، ضریب فزاینده نقدینگی افزایش یافته، اما مجموعا سیاست‌های کنترل نقدینگی در کشور درحال پیگیری است.

احسان خاندوزی گفت: باید به متغیرهای اقتصادی یک نگاه پویا داشت و در این نگاه پویا روند میان‌مدت مهم و حائز اهمیت است. اینکه در یک ماه خاص، یک متغیر اقتصادی شاهد افزایش یا کاهش باشد چندان عامل تعیین‌کننده‌ای نیست و آن متغیر احتمالا به روند بلندمدت خود باز خواهد گشت.

خاندوزی گفت: از نظر ما شاخص مهم‌تر برای کنترل تورم که به شکل ویژه‌تری باید رصد شود، نقدینگی است و این متغیر مهم‌تر از متغیر پایه پولی است.

وی دولت اظهار کرد: اما در خصوص شاخص پایه پولی، تلاش دولت همواره بر کنترل و مهار بی‌انضباطی های حوزه پولی بوده است. بر اساس آمار، در ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ماه سال گذشته پایه پولی ۴۲.۱درصد افزایش داشته و در ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ماه امسال این میزان به ۳۰.۳درصد کاهش یافته است. این آمار کاملا حاکی از آن است که دولت در عمل سیاست‌های کنترل تورم را در پیش گرفته است.

نرخ رشد نقدینگی کاهش شد؟

وزیر اقتصاد گفت: در حوزه نقدینگی نیز البته با یک فاصله کمتری، مسیر به همین ترتیب است و رشد نرخ نقدینگی منتهی به مرداد ماه سال گذشته ۳۹.۱ درصد بوده، درحالیکه امسال این میزان به ۳۷.۸درصد کاهش یافته است. بنابراین علی‌رغم اینکه، ضریب فزاینده نقدینگی افزایش یافته اما مجموعا سیاست‌های کنترل نقدینگی در کشور درحال پیگیری است.

وی افزود: این یکی از سیاست‌های کنترل تورم است و سایر متغیرهای موثر بر تورم که منجر به افزایش قیمت تمام شده تولید و بی ثباتی در حوزه ارز و انتظارات تورمی در آینده ‌میشود را اضافه کرده‌ایم. این مجموعه و این بسته با توجه به بیشترین مشارکتی که از صاحب نظران اقتصادی جلب شده با هدف کنترل تورم در دستور کار دولت قرار گرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.