کد مطلب: ۲۱۹۲۴۰

کنفرانس کاخ سفید درباره غزه حقی است که از آن باطل اراده می‌شود

کنفرانس کاخ سفید درباره غزه حقی است که از آن باطل اراده می‌شود

سفیر فلسطین در واشنگتن اعلام کرد: کنفرانس کاخ سفید با موضوع بررسی بحران انسانی غزه و راه‌های کاهش آن حقی است که از آن باطل اراده می‌شود.

حسام زملط، سفیر فلسطین در آمریکا گفت: کنفرانسی که روز سه‌شنبه به‌منظور بررسی بحران انسانی غزه و راه‌های کاهش آن در کاخ سفید برگزار شد حقی است که از آن باطل اراده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاخ سفید برای حل بحران انسانی غزه کنفرانسی را ترتیب داد و در آن ۱۹ دولت از جمله اسرائیل و کشورهای عربی مشارکت داشتند.

زملط در بیانیه مطبوعاتی امروز (چهارشنبه) گفت: طرف فلسطین در این کنفرانس حضور نیافت، زیرا دولت آمریکا با اقدام خود درباره قدس اعتبار خود را از دست داده است. تلاش‌ها برای ورود از در بهانه‌های رنج انسانی غزه علنی است و موضع رهبری فلسطین را هرگز تغییر نخواهد داد.

پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قدس را در ششم دسامبر به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و دستور داد سفارت واشنگتن از تل‌آویو به این شهر اشغالی منتقل شود، رهبران فلسطین روابط خود را با دولت آمریکا قطع کردند.

زملط افزود، دولت آمریکا چگونه ممکن است کمک خود را از فلسطین و آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) قطع کند و ممکن است وضعیت فلسطین را تشدید کند، در حالی که ادعا می‌کند به‌دنبال راه حلی برای فاجعه انسانی غزه است.

آمریکا نیمی از کمک‌های سالانه خود به آنروا را بلوکه کرد که حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود.

زملط تصریح کرد، بحران غزه یک فاجعه طبیعی نیست که تنها بعد انسانی آن بررسی شود بلکه آن نتیجه محاصره و اشغال‌گری اسرائیل است.

هنوز نتایج کنفرانس مذکور کاخ سفید به ریاست جارد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور ویژه وی در خاورمیانه علنی نشده است.

ترامپ نظارت بر روند صلح اسرائیل و فلسطین را برعهده کوشنر گذاشته است.

تشکیلات خودگردان فلسطین به نشانه اعتراض به تصمیمات دونالد ترامپ علیه قدس از شرکت در این کنفرانس خودداری کرد.

جیسون گرینبلات نماینده ویژه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در روند صلح خاورمیانه تاکید کرد: کنفرانس «بحران غزه» با حضور بیشتر مسئولان ذیربط در کاخ سفید برگزار شد.

«جسیون گرینبلات» با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد: دولت آمریکا بر این باور است بحران انسانی نوار غزه اهتمام فوری مسئولان را می‌طلبد.

در این بیانیه می‌خوانیم که این کنفرانس فرصتی برای مجامع جهانی و نهادهای دولت آمریکا جهت ارائه کمک به مردم نوار غزه است.

در این بیانیه خاطرنشان شده است که حل بحران نوار غزه امری حیاتی برای امنیت مصر و اسرائیل و اقدامی ضروری جهت دستیابی به توافق صلح فراگیر میان طرفین فلسطینی و اسرائیلی به شمار می‌رود.

این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نوشت که دولت آمریکا آخرین بررسی‌ها را در مورد طرح موسوم به «معامله قرن» انجام می‌دهد.

این روزنامه به نقل از مقامات بلند پایه آمریکا نوشت که این طرح به‌زوی تدوین و منتشر می‌شود.

این مقامات ضمن اشاره به نگرانی کاخ سفید نسبت به نحوه ارائه این طرح، درباره افزایش مخالفت تشکیلات خودگردان فلسطین با این طرح هشدار دادند.

این روزنامه بار دیگر یادآور شد: تشکیلات خودگردان از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر اعلام شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس به خشم آمد.

دولت آمریکا از رهگذر این طرح می‌کوشد تشکیلات رام‌الله را تحت فشار قرار دهد و آن را به ازسرگیری مذاکرات سازش وادارد.

منبع: خبرگزاری آناتولی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.